گروه بنگاه‌ها: مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت بیمه ایران روز گذشته در غیبت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بیمه مرکزی در طبقه دوازدهم برج بیمه ایران برگزار شد.

سیدعباس حسینی، معاون اقتصادی وزارت تعاون و سرپرست صندوق بیمه روستایی حکم مدیریت عاملی خود را از محمد پاریزی، معاون بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گرفت و جانشین محمود امراللهی مدیرعامل پیشین بیمه ایران شد. یک منبع آگاه از بیمه مرکزی ایران در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی‌بر اینکه «چرا طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و محمد ابراهیم امین، رئیس‌کل بیمه مرکزی در این نشست حضور نداشتند»، توضیح داد: از ماه‌ها پیش بر سر تغییر مدیرعامل بیمه ایران اختلاف‌نظر وجود داشت و اسامی گوناگونی از سیستم بانکی و صنعت بیمه برای جانشینی امراللهی مطرح می‌شد.

وی افزود: رئیس‌کل بیمه مرکزی در یکی از مصاحبه‌های خود در سال گذشته به این نکته که بیمه مرکزی در انتخاب مدیرعامل بیمه ایران دخالتی ندارد، اشاره کرده بود و امروز هم جای خالی او در جلسه تودیع و معارفه بیمه ایران تعجب ندارد. وی یادآور شد: دوشنبه گذشته مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ایران با حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بیمه مرکزی برگزار شد و طیب‌نیا از عملکرد بیمه ایران راضی بود و برتوسعه سرمایه‌گذاری‌های بیمه ایران تاکید کرد. او ادامه داد: اما فردای روز مجمع، رئیس سازمان حسابرسی در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد: صورت‌های مالی بیمه ایران دارای ابهاماتی است و ذخایر به‌درستی گرفته نشده است؛ تمام این گفته‌ها نشان می‌دهد که در وزارتخانه بر سر انتخاب مدیرعامل بیمه ایران اختلاف‌نظر وجود داشت.

وی در پاسخ به این پرسش «دنیای اقتصاد» که با آمدن عباس حسینی به بیمه ایران تکلیف آیین‌نامه شماره ۹۰ شورای‌عالی بیمه (شرایط تایید صلاحیت مدیران کلیدی شرکت‌های بیمه) چه می‌شود، پاسخ داد: سال‌هاست مدیرعامل بیمه ایران به انتخاب وزیر اما تایید رئیس‌کل بیمه مرکزی انتخاب می‌شود، حتی سال‌ها پیش عباس‌زادگان با انتخاب وزیر اقتصاد وقت به سمت مدیریت عاملی بیمه ایران منصوب شد. عبدالناصر همتی رئیس‌کل وقت بیمه مرکزی تا پای استعفا پیش رفت اما امروز رئیس‌کل بیمه مرکزی ترجیح می‌دهد به دور از جنجال فقط نظاره‌گر باشد و بیمه ایران مشکل تاییدیه بیمه مرکزی طبق آیین‌نامه ۹۰ را حل خواهد کرد.

مطابق آیین‌نامه شماره ۹۰ مصوب شورای‌عالی بیمه مدیر ارشد (اعضای هیات‌مدیره، مدیرعامل، قائم‌مقام و معاون فنی مدیرعامل) علاوه‌بر دارا بودن صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی باید متناسب با پست سازمانی، ۵ تا ۱۲ سال تجربه بیمه‌ای، حداقل مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های بیمه، آمار بیمه، اقتصاد، مدیریت، حقوق، حسابداری، مالی، مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات و گرایش‌های مربوط به این رشته و قبولی در مصاحبه تخصصی بیمه مرکزی را دارا باشند تا بتوانند در پست‌های کلیدی شرکت‌های بیمه فعالیت کنند.