ایرنا: عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار با اشاره به طرح دو فوریتی مجلس برای تعیین سقف سود تسهیلات، گفت: نیازی به طرح این موضوع در مجلس نیست و در جلسه پایانی شورای پول و اعتبار این موضوع را حل و جمع‌بندی خواهیم کرد. محمدرضا پورابراهیمی گفت: انتظار ما در مجلس این است که نرخ سود کاهش یابد تا به‌تبع آن نرخ وام‌های بانکی نیز اصلاح و شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاران و تولیدگران نسبت به سودآوری خود اعتماد داشته باشند.

وی نظام بانکی را رکن مهم اقتصاد دانست و افزود: بحث عدم انطباق فعالیت‌های فعلی نظام بانکی و پولی با رشد و توسعه اقتصادی، یکی از اشکالات اصلی نظام اقتصادی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این عملکرد نظام بانکی هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ فرآیندهای بیرونی با سازوکار نرخ رشد اقتصادی کشور هماهنگ نیست.

وی توضیح داد: منظور از رویکرد محتوایی، ایجاد شرایطی است که بتوانیم عملیات بانکداری بدون ربای واقعی را در اقتصاد کشور جایگزین وضعیت موجودی کنیم که همه چیز را با هم ترکیب شده و کار را دشوار کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: از نظر بحث اجرایی و فرآیندهای بیرونی نیز باید ساختار نظام بانکی درخصوص موضوعاتی مانند نرخ تامین مالی، نرخ سود سپرده‌های بانکی، بحث جایگزینی جرایم اضافه برداشت‌ها توسط بانک‌ها و سایر جرایمی که در دنیا مدنظر قرار می‌دهند، اصلاح شود. وی افزود: انجام مالیات بر سپرده‌ها بحث ضروری است که باید تلاش کنیم آن را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی سوق دهیم.

عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار گفت: موضوع تغییر در نرخ سپرده قانونی بانک مرکزی، تحول در ساختار نظارت بر بازار غیرمتشکل پولی کشور که به دلیل عدم نظارت بانک مرکزی به یک چالش اساسی تبدیل شده و به رویکرد مخرب افزایش نرخ سودها دامن زده، موضوعاتی هستند که مجلس قصد دارد با هماهنگی دولت اصلاحاتی در آنها ایجاد کند.

وی نظام بانکی را نیازمند توجه ویژه مسوولان و مجلس دانست و افزود: رسالت شبکه بانکی نیز استفاده بهینه از منابع محدود موجود در راستای اهداف توسعه کشور و با لحاظ کردن اولویت‌ها است؛ چراکه سیستم بانکی نقش تعیین‌کننده‌ای در خروج از رکود، افزایش توان و رشد اقتصادی کشور و نیز تامین منابع کشور برعهده دارد.