ایسنا: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفاهم سیاسی ایران و ۱+۵ می‌تواند اثر مثبتی روی اقتصاد کشور داشته باشد در عین حال گفت نباید منتظر یک شوک اقتصادی مثبت و ناگهانی بود چرا که تحولات اقتصادی موضوعی زمانبر است. حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم در ارزیابی خود از آثار اقتصادی تفاهم هسته‌ای اخیر، اضافه کرد: طبعا تحریم‌ها روی اقتصاد ایران موثر بوده و کسی نمی‌تواند این را انکار کند چرا که موجب شده مقدار صادرات نفت ایران کاهش یابد و از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به کمتر از یک میلیون بشکه برسد. علاوه بر این ما در ماه‌های اخیر شاهد کاهش قیمت بین‌المللی نفت هم بودیم و قیمت نفت به کمتر از نصف میانگین قیمت سال گذشته کاهش یافت که این هم در درآمدهای ارزی ما موثر بوده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: استفاده از منابع ارزی که به‌صورت دلار و یورو بوده با توجه به تحریم دلار و یورو برای ما مشکلاتی پدید آورده و هزینه‌های اضافی به‌وجود آورده و از این جهت اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار داده اما با همه اینها ملت و دولت ما راه مقاومت را ادامه دادند تا اینکه منجر به این مذاکرات و بیانیه صادره شد و امیدواریم در توافق نهایی هم حداکثر منافع ملت ایران دنبال شود پس تحریم‌ها موثر واقع شد اما به این معنا نبود که مانع ادامه مقاومت کشور و ملت ما بوده است.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه امضای توافق نهایی اثر مثبتی روی اقتصاد ایران خواهد داشت، ادامه داد: در این صورت چند مساله حل می‌شود؛ یکی منابع ارزی ما که در حساب‌های خارجی بانک مرکزی بلوکه شده بود، آزاد می‌شود؛ البته ما معادل این منابع را دائما مورد استفاده و بهره‌برداری قرار داده‌ایم و این‌طور نیست که این ارز آزاد شده بتواند بلافاصله در اختیار دولت قرار گیرد و در بودجه کشور به کار گرفته شود بلکه جزو منابع خارجی بانک مرکزی خواهد بود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در عین حال بعد از رفع تحریم‌ها فروش نفت چه کم باشد و چه زیاد، درآمدش مستقیما در اختیار دولت قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند بدون محدودیت از ارز به دست آمده استفاده کند و از این جهت گشایش ارزی بیشتری پدید می‌آید.

وی با اشاره به افزایش آمار صادرات غیرنفتی ایران به ۵۰ میلیارد دلار در سال گذشته، تصریح کرد: با توجه به آمار ۵۲ میلیاردی واردات به کشور، این امر نشان می‌دهد صادرات کالاهای غیرنفتی و واردات به ایران به یکدیگر نزدیک شده در حالی که قبلا شکاف اساسی و عمیقی بین این دو وجود داشت اما اکنون این شکاف کاهش یافته و این اتفاق در شرایط تحریم افتاده که از این جهت قابل توجه است و نشان‌دهنده ظرفیت‌های اقتصادی ما برای افزایش صادرات است.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای اثر مثبتی بر رفاه عمومی مردم خواهد داشت، گفت: این چیزی نیست که شوک یا تکانه اقتصادی مثبتی پدید بیاورد و همه چیز را بخواهد تحت تاثیر قرار دهد و چنین در باغ سبزی نیست ولو تحریم‌ها برداشته شود تحولات اقتصادی موضوعی زمانبر است.