گروه بازار پول: آمارهای بانک مرکزی در سال ۹۳ نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل از آن از سطح تورم گروه‌های خوراکی کاسته شده است. در سال ۹۳ از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم سالانه ۸ گروه دورقمی بوده است و تنها سه گروه تورم زیر ۱۰ درصد را پشت‌سر گذاشته‌اند، این روند در سال ۹۳ معکوس شده است؛ به نحوی که از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم سالانه سه گروه بالای ۱۰ درصد بوده و ۸ گروه تورم تک‌رقمی و زیر ۱۰ درصد را ثبت کرده‌اند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی به تحلیل تغییرات قیمت خوراکی‌ها در سال‌های ۹۳ و ۹۲ پرداخته است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به ۲۹ اسفند سال گذشته ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی ۱۱ گروه کالایی موادخوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها شامل لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی می‌شود.

تورم مواد خوراکی در سال ۹۳

آخرین گزارش خرده‌فروشی هفته انتهایی سال گذشته منتشر شده است. با انتشار آخرین گزارش رسمی از تغییر قیمت مواد خوراکی، تورم سالانه گروه‌های خوراکی در سال ۹۳ مشخص شد. بر اساس گزارش خرده‌فروشی بانک مرکزی از میان ۱۱ گروه خوراکی تورم سالانه ۸ گروه زیر ۱۰ درصد بوده و تنها سه گروه تورم دورقمی را پشت‌سر گذاشته است. بر این اساس تورم گروه لبنیات معادل ۹/ ۱۰ درصد، میوه‌های تازه معادل ۵/ ۶۱ درصد و گوشت مرغ معادل ۸/ ۱۶ درصد بوده است که این سه گروه بیشترین تورم‌های سال ۹۳ را به نام خود ثبت کرده است. مقایسه این آمار با تورم سالانه سال ۹۲ می‌تواند تصویر مناسبی از روند قیمت‌ها ارائه دهد. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال ۹۲ از میان ۱۱ گروه تورم سالانه سه گروه زیر ۱۰ درصد بوده است و در بقیه گروه‌ها تورم سالانه دورقمی بوده است، اما ارائه آماری از تغییر جزئیات گروه‌ها می‌تواند تصویر مناسب‌تری از تغییر تورم طی دو سال گذشته ارائه دهد.

افت ۱۰ واحد درصدی تورم لبنیات

در گروه لبنیات تورم سالانه یا نقطه به نقطه در سال ۹۲ معادل ۲/ ۲۰ درصد گزارش شده بود، اما این رقم در سال ۹۳ به ۹/ ۱۰ درصد کاهش یافت. به بیان دیگر طی یک‌سال حدود ۱۰ واحد درصد از گروه لبنیات کاسته شده است. یکی از نکات قابل‌توجه در این گروه افت ۱۰۰ واحد درصدی کالای «کره پاستوریزه» بوده است. بر این اساس در انتهای سال ۹۲، تورم این کالای خوراکی حدود ۱۰۰ درصد بوده است، اما این رقم در انتهای سال ۹۳ به صفر درصد رسیده است. به بیان دیگر می‌توان عنوان کرد که قیمت کره پاستوریزه در انتهای سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه قبل دو برابر شده است، اما طی سال ۹۳ تغییری در قیمت این کالا وجود نداشته است. در گروه لبنیات تورم شیر پاستوریزه نیز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده در انتهای سال ۹۲ تورم شیر پاستوریزه معادل ۲/ ۱۵ درصد بوده که این رقم در انتهای سال ۹۳ به ۸/ ۲ درصد کاهش یافته است. البته باید تاکید کرد که کاهش مقدار تورم با کاهش سطح قیمت تفاوت دارد و افت تورم به این معنا است که از سطح افزایش قیمت‌ها نسبت به دوره قبل کاسته شده است، بنابراین هنگامی می‌توان بیان کرد قیمت‌ها کاهش یافته که مقدار تورم کالاها منفی گزارش شود. اتفاقی که در سال ۹۳ برای گروه تخم مرغ رخ داده است. در این گروه تورم سالانه در سال گذشته معادل منفی ۸/ ۳ درصد گزارش شده است، به این معنی که سطح قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۸/ ۳ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که تورم گروه تخم مرغ در پایان سال ۹۲ معادل ۲۶ درصد بوده است؛ بنابراین مشاهده می‌شود که سیاست‌های کنترل تورم در گروه تخم مرغ طی دو سال گذشته موفق بوده است. بهای هر شانه تخم مرغ در انتهای سال ۹۲ معادل ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است که این رقم در انتهای سال ۹۳ به حدود ۹‌هزار تومان در هر شانه کاهش یافته است.

نزول تورم برنج به زیر ۱۰ درصد

در انتهای سال ۹۲، تورم گروه برنج معادل ۱۹ درصد گزارش شده بود، این رقم طی یکسال با افت حدود ۱۳ واحد درصدی به ۶ درصد در انتهای سال ۹۳ رسیده است. بنابراین بر‌اساس این آمار سطح تورم گروه برنج که یکی از پر طرفدارترین خوراکی‌ها در این گزارش است کاهش قابل‌توجهی داشته است. بر اساس آمار بانک مرکزی هر کیلو برنج درجه یک در انتهای سال ۹۲ حدود ۷ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است که این رقم در انتهای سال ۹۳ معادل ۷ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. بنابراین طی سال گذشته حدود ۵۰۰ تومان به قیمت برنج درجه یک افزوده شده است.

رشد تورم گروه حبوب

اما برخلاف گروه‌های دیگر، تورم گروه حبوب در سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی در سال ۹۲ تورم گروه حبوب معادل منفی ۲/ ۵ درصد بوده است؛ اما این رقم در سال ۹۳ به ۲/ ۵ درصد رشد کرده است. در نتیجه می‌توان عنوان کرد طی یکسال حدود ۱۰ واحد درصد به تورم گروه حبوب افزوده شده است و این گروه یکی از گروه‌های با تورم افزایشی بوده است. البته در این گروه نیز مانند اکثر گروه‌ها تورم سالانه تک‌رقمی و زیر ۱۰ درصد بوده است.

تورم بالای گروه میوه‌های تازه

یکی از گروه‌ها با تورم بالا در سال ۹۳ گروه میوه‌های تازه بوده است. بر این اساس طی سال گذشته حدود ۵/ ۶۱ درصد به سطح قیمت‌های این گروه افزوده شده است که این گروه در مقایسه با سایر گروه‌ها از تورم نسبتا بالایی برخوردار است. بر اساس آمار ارائه شده در انتهای سال ۹۲ تورم گروه میوه‌های تازه معادل ۶/ ۲۶ درصد بوده است؛ بنابراین بر خلاف سایر اکثر گروه‌ها که روند کاهشی را در تورم پشت‌سر گذاشته‌اند، در گروه میوه‌های تازه حدود ۳۵ واحد درصد به تورم سالانه افزوده شده است. به‌رغم رشد بالای گروه میوه‌های تازه از سطح تورمی گروه سبزی‌های تازه کاسته شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی تورم این گروه در انتهای سال ۹۲ برابر ۵/ ۲۴ درصد بوده است، اما این رقم در انتهای سال ۹۳ به منفی ۸/ ۱۷ درصد رسیده است. البته در میانه‌های زمستان سال گذشته به دلیل سردی هوا و کمبود عرضه برخی صیفی جات مانند گوجه فرنگی، بهای برخی از کالاهای این گروه رشد قابل‌توجهی داشت، اما با تغییر آب و هوا و افزایش عرضه صیفی جات در گروه سبزی‌های تازه، روند کاهشی تورم ادامه یافت و در انتهای سال ۹۳، این گروه رکورددار بیشترین کاهش تورم بوده است.

کاهش تورم سالانه گوشت مرغ

در انتهای سال گذشته افزایش قیمت گوشت مرغ، توجه برخی از رسانه‌های خبری را به خود جلب کرده بود.این کالا طی سال ۹۳ روند کم‌نوسانی را پشت‌سر گذاشته و در برخی از ماه‌های سال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش قیمت را ثبت کرده بود، اما در انتهای سال گذشته این روند کمی تغییر یافت و به سطح قیمت این خوراکی افزوده شد. با این وضعیت طی سال ۹۳ رشد قیمتی این کالا معادل ۸/ ۱۶ درصد بوده است، این در حالی است که رشد قیمتی این کالا طی سال ۹۲ رقمی معادل ۲۶ درصد ثبت شده است؛ بنابراین مشاهده می‌شود که حتی با وجود افزایش قیمت انتهای سال گذشته تورم این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. همچنین در گوشت قرمز نیز افزایش قیمت در سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۶ درصد بوده است. در گروه‌های «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» تورم سالانه نسبت به سال گذشته تغییر قابل‌توجهی نداشته و تورم این گروه‌ها در سال ۹۳ تک‌رقمی بوده است.

روند افزایشی قیمت در بازه هفتگی

بانک مرکزی علاوه‌بر آمار سالانه آمار هفتگی را نیز منتشر کرده است. بر اساس آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۹ اسفند ماه از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم هفتگی ۶ گروه افزایشی بوده است. در این میان رشد قیمت هفتگی «میوه‌های تازه» معادل ۴/ ۵ درصد، «سبزی‌های تازه» معادل ۲/ ۴ درصد و «گوشت مرغ» معادل ۸/ ۸ درصد گزارش شده است و این سه گروه افزایش قابل‌توجهی را نسبت به سایر گروه‌ها پشت‌سر گذاشتند. البته روند افزایش قیمت‌ها در هفته آخر سال، با توجه به افزایش حجم تقاضا، پدیده دور از ذهنی نیست و این احتمال وجود دارد که با منطقی شدن تقاضای بازار در ابتدای سال، از رشد هفتگی مواد خوراکی کاسته شود. بر اساس آمار بانک مرکزی در هفته انتهایی اسفند سال گذشته هر کیلو مرغ بیش از ۶۰۰ تومان رشد کرده و به ۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است که این رشد قیمتی در هفته‌های گذشته کم‌سابقه بوده است. در گروه میوه‌های تازه نیز بیشترین افزایش قیمت در میوه لیمو شیرین گزارش شده است، به نحوی که طی یک هفته قیمت این کالا ۱۷ درصد (معادل هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو) افزایش یافته است. قیمت هر کیلو از این میوه در هفته انتهایی اسفند ماه معادل ۸ هزار و ۶۰۰ تومان گزارش شده است. آمار منتشر شده نشان می‌دهد علاوه‌بر سه گروه مزبور در سه گروه دیگر نیز تورم هفتگی مثبت بوده، اما میزان افزایش به مراتب کمتر بوده است. بر این اساس در هفته مورد بررسی بهای گروه گوشت قرمز معادل ۱/ ۰ درصد، قند و شکر معادل ۴/ ۰ درصد و تخم مرغ معادل ۷/ ۰ درصد رشد کرده است. به جز ۶ گروه افزایشی هفته آخر سال ۹۳، در سایر گروه‌ها

(۵ گروه) تورم هفتگی صفر بوده و قیمت‌ها طی هفته تغییری را پشت‌سر نگذاشته‌اند. «برنج»، «حبوب»، «چای»، «روغن نباتی» و «لبنیات» پنج گروهی هستند که هفته انتهایی سال ۹۳ را بدون تغییر قیمت پشت‌سر گذاشتند.

مقایسه تورم هفتگی در انتهای دو سال گذشته

بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۹ اسفند سال گذشته بهای هیچ یک از گروه‌ها در مقیاس هفتگی کاهش نیافته است. اما مقایسه آمار هفتگی قیمت مواد خوراکی در پایان سال ۹۳ با پایان سال قبل از آن نشان می‌دهد که کارنامه تورمی هفته آخر سال ۹۲ بهتر بوده است. در هفته پایانی سال ۹۲ از میان ۱۱ گروه مواد خوراکی تورم هفتگی ۴ گروه افزایشی بوده، ۲ گروه تورم کاهشی داشتند و ۵ گروه طی هفته بدون تغییر بودند.

در هفته انتهای سال ۹۳ دامنه نوسان هفتگی (بیشترین افزایش یا کاهش قیمتی در گروه‌های کالایی) نیز نسبت به هفته انتهایی سال ۹۲ رشد کرده است. بر این اساس بیشترین تورم هفتگی در هفته انتهایی سال ۹۲ در گروه گوشت مرغ معادل ۳/ ۴ درصد ثبت شده بود، اما در سال ۹۳ بیشترین رشد قیمت هفتگی در گروه گوشت مرغ و معادل ۸/ ۸ درصد گزارش شده است.

تورم خرده‌فروشی سال93 عکس سال 92

تورم خرده‌فروشی سال93 عکس سال 92