گروه بازار پول: رئیس کل بیمه مرکزی گفت: کمیسیون اقتصادی در جلسات بررسی لایحه دخیل کردن ریسک راننده در ارزیابی ریسک و واگذاری اختیار ارزیابی ریسک به شورای‌عالی بیمه را تایید نکرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری محمدابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت فرارسیدن روز ملی بیمه صبح دیروز برگزار شد.

امین در این نشست خبری درباره تغییر قانون بیمه شخص ثالث در مجلس گفت: با توجه به اجباری بودن این رشته بیمه، تعیین عوامل موثر از حوزه بیمه‌گری خارج می‌‌شود.

وی افزود: با توجه به گستردگی و اجتماعی بودن این بیمه تعهداتی برای شرکت‌های بیمه تعیین می‌شود، ولی همه به یک موضوع پایبند هستند که ریسک راننده و خودرو قابل شناسایی و تفکیک است و ارزیابی آن باید توسط صنعت بیمه انجام شود؛ اما متاسفانه در کشور ما این طور نیست. در حالی که در سایر کشورها ارزیابی خسارت و تعیین حق بیمه بر عهده بیمه‌گران است.

وی گفت: در خصوص صدور و ارزیابی ریسک اختیار از بیمه‌گران گرفته شده و بین حق بیمه و خسارتی که در تعیین آن عوامل ارزیابی ریسک دخالت ندارند، تعادل ایجاد می‌کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد:‌ صنعت بیمه از مجلس شورای اسلامی خواسته است که حق ارزیابی ریسک داشته باشد. چون براساس پژوهش‌هایی که انجام شده، عامل انسانی و خودرو از مهم‌ترین عوامل ایجاد ریسک در حوادث رانندگی هستند و خواسته بیمه‌گران از مجلس این بود که به این نظرات توجه شود.

وی ادامه داد:‌ برداشت ما این است که مجلس تمایل چندانی به تغییر قانون نشان نداده است و دخالت ریسک راننده در ارزیابی ریسک و واگذاری اختیار ارزیابی ریسک به شورای‌عالی بیمه مورد تایید قرار نگرفته است.

آیین‌نامه‌های جدید بیمه‌ای در راه است

امین درخصوص تعداد شرکت‌های بیمه مورد نیاز در کشور اظهار کرد: در حال حاضر تمام تقاضاهایی را که برای تاسیس شرکت بیمه وجود دارد، بررسی می‌کنیم و ملاک ما هم عمدتا سرمایه متقاضیان و صلاحیت موسسان و مدیران آن است.

وی گفت: معیار توانگری تعیین‌کننده میزان ریسک است که شرکت بیمه می‌تواند نگه دارد.

به گفته وی بر اساس پژوهشی که در پژوهشکده بیمه انجام شده به بیش از ۵۰ شرکت بیمه در کشور نیاز داریم. البته میزان عملکرد بیمه‌ها با هم متفاوت است، بنابراین نمی‌توان گفت که چند شرکت مورد نیاز است، ضمن اینکه در شرایط تحریم که همه ریسک‌ها باید داخل کشور نگهداری شود، ظرفیت باید توسعه داده شود.

حضور شرکت‌های بیمه خارجی در ایران

امین درباره حضور شرکت بیمه‌ خارجی در ایران گفت: قبل از تحریم‌ سهم این شرکت‌ها از بازار بیمه حدود ۵ تا ۱۰ درصد بود و الان بعد از تحریم رقم آن ناچیز شده است، اما رفت و آمد شرکت‌های خارجی برای ایجاد دفتر ارتباطی در ایران اخیرا افزایش یافته است.

رئیس کل بیمه مرکزی در مورد مشتری‌مداری در صنعت بیمه گفت: ما توانمندی مدیران شرکت‌های بیمه را ارزیابی می‌کنیم و با احراز مدیریت کلیدی صنعت بیمه این اطمینان را به جامعه می‌دهیم که شرکت‌هایی که مدیرانش را بیمه مرکزی تعیین کرده، مشکلی ندارند.

وی ادامه داد:‌ بیمه مرکزی به تمام شکایت‌هایی که به شرکت‌های بیمه می‌شود، رسیدگی می‌کند و ظرف یک‌ماه پاسخ می‌دهد، اما متاسفانه چون در ایران قوانین ورشکستگی کامل وجود ندارد، اگر شرکتی زمان مرگش فرا برسد، نمی‌میرد و با دوپینگ ادامه حیات می‌دهد و این برای جامعه هزینه دارد؛ بنابراین باید خروج از بازار هم مانند ورود به آن آسان باشد تا شرکت‌های ناکارآمد به سرعت از بازار خارج شوند.

آخرین وضعیت بیمه توسعه

وی درباره آخرین وضعیت شرکت بیمه توسعه گفت: این شرکت به دلیل اینکه از پرداخت خسارت زیان‌دیدگان خودداری می‌کرد، از صدور بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه عمر تعلیق شد و شورای‌عالی بیمه آنها را موظف به افزایش سرمایه و معرفی مدیران واجد صلاحیت کرد، اما هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد.

وی اضافه کرد: بعد از آن برای اینکه تصویر روشنی از دارایی و بدهی این شرکت داشته باشیم، گروهی را برای حسابرسی فرستادیم که متاسفانه آن شرکت اجازه ورود حسابرسان را نداد. در نتیجه پرونده این شرکت به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و قوه قضائیه رفته است.