گروه بازار پول: جدیدترین آمارها از بهای مواد خوراکی‌ها نشان می‌دهد که «تورم هفتگی مواد خوراکی» در هفته نخست آذرماه نسبت به هفته‌های گذشته، روند باثبات‌تری را پشت‌سر گذاشته‌اند. این روند در گروه «سبزی‌های تازه» به‌وضوح دیده می‌شود؛ زیرا تورم هفتگی این گروه در هفته منتهی به ۲۳ آذر معادل ۵/۲۴ درصد و در هفته منتهی به ۳۰ آبان معادل ۳/۱۵ عنوان شده بود، اما تورم هفتگی این گروه در هفته نخست آذرماه به ۵/۳ درصد کاهش یافته است. البته باید توجه کرد که کاهش تورم در این گروه به معنی افت قیمتی این گروه نیز بوده است؛ اما می‌توان اظهار کرد که از رشد قیمت‌های این گروه در هفته مورد بررسی کاسته شده است. بانک مرکزی آخرین گزارش خود را از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به هشتم آذرماه سال جاری ارائه داد، این گزارش‌ها، تصویری از روند قیمتی یازده گروه کالایی مواد خوراکی را در مقیاس هفتگی، ماهانه و سالانه ارائه می‌دهد. این گروه کالاها «شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی» می‌شود.

کاهش تورم سبزی‌ها

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در هفته منتهی به آذرماه قیمت در ۶ گروه نسبت به هفته قبل افزایش یافته است. این گروه‌ها شامل «تخم‌مرغ، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و چای» است. البته نوسان هفتگی در گروه‌های خوراکی نسبت به هفته‌های قبل، در سطح کمتری گزارش شده است. این روند در گروه «سبزی‌های تازه» مشهود است. براساس آمار، در هفته اول آذر سبزی‌های تازه، با رشد قیمت هفتگی ۷/۳ همچنان به روند افزایشی خود تداوم داده است، اما این میزان تورم هفتگی، نسبت به گزارش‌های قبلی خرده‌فروشی در هفته‌های قبل، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. براساس گزارش‌ها در هفته منتهی به ۲۳ آبان‌ماه سال جاری، تورم گروه سبزی‌های تازه معادل ۵/۲۴ درصد و در هفته منتهی به ۳۰ آبان‌ماه، تورم هفتگی گروه سبزی‌ها معادل ۳/۱۵ درصد بوده است؛ البته کاهش نرخ تورم به معنی پایین آمدن قیمت‌ها در این گروه نیست؛ بلکه به این معنی است که از میزان رشد قیمت‌ها نسبت به هفته‌های قبل کاسته شده است. این روند در کالاهای این گروه نیز مشاهده می‌شود، به‌عنوان مثال بهای گوجه‌فرنگی در هفته نخست آذر ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و افزایش قیمت گوجه فرنگی در این هفته نسبت به هفته قبل، معادل ۶۰۰ تومان در هر کیلو گزارش شده است. حال آنکه افزایش قیمت هفتگی گوجه فرنگی در هفته انتهایی آبان‌ماه معادل ۱۵۰۰ تومان در هر کیلو بوده است. مقایسه این دو آمار حاکی از آن است که از تورم یا افزایش قیمتی هفتگی گوجه فرنگی در این هفته نسبت به هفته‌های قبل کاسته شده است. روند افزایشی هفته‌های گذشته باعث شده که تورم ماهانه گوجه فرنگی به ۲۰۰ درصد برسد. به بیان دیگر قیمت گوجه فرنگی طی یک ماه سه برابر شده است. بهای این ماده خوراکی در هفته اول آبان‌ماه ۲ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو عنوان شده بود. در این خصوص برخی از مسوولان معتقدند که «تغییرات آب و هوایی» و «سرد شدن هوا» باعث کاهش عرضه گوجه فرنگی در هفته‌های گذشته شده است. به گفته مسوولان، در هفته‌های آینده با افزایش عرضه گوجه فرنگی از مناطق جنوبی کشور، از سطح قیمت این خوراکی در هفته‌های آتی کاسته خواهد شد. در گروه سبزی‌ها، تورم ماهانه کالای کدو سبز نیز معادل ۷۸ درصد و بادنجان معادل ۴۸ درصد گزارش شده است. همچنین قیمت خیار طی یک ماه گذشته ۳۶ درصد رشد کرده است. بر این اساس هر کیلو خیار در هفته نخست آبان‌ماه، ۲ هزار و ۷۰۰‌تومان عرضه شده بود، اما قیمت این خوراکی پرتقاضا در هفته نخست آذرماه به ۳ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو رسیده و طی ۳۰ روز هزار تومان به بهای هر کیلو از آن افزوده شده است.

رشد هفتگی قیمت میوه‌های تازه

در هفته منتهی به ۷ آذرماه جاری بهای گروه میوه‌های تازه نیز طی هفته ۵/۲ درصد افزایش یافته است. با نگاهی به کالاهای این گروه مشاهده می‌شود که اکثر کالاها ثبات قیمت را در این هفته پشت‌سر گذاشته‌اند، اما میزان افزایش در قیمت «هنداونه» و کاهش در قیمت «پرتقال»، رفتار قیمتی این دو کالا را نسبت به سایر میوه‌ها، متمایز کرده است. بر این اساس بهای هنداونه در این هفته حدود ۵۰‌درصد افزایش یافته که البته افزایش قیمت هندوانه در فصل سرما با توجه به عرضه محدود آن طبیعی به‌نظر می‌رسد. در هفته مورد بررسی، بهای پرتقال نیز نسبت به هفته قبل، ۵/۱۷ درصد کاهش یافت تا بیشترین کاهش قیمتی در این گروه را به نام خود ثبت کند. طی یک هفته بهای هر کیلو پرتقال از ۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است. تورم ماهانه گروه میوه‌ها نیز معادل ۵/۵‌درصد گزارش شده که نسبت به تورم سبزی‌ها به مراتب رقم کمتری است، اگرچه تورم سالانه گروه میو‌ه‌ها به مقدار قابل‌توجهی و معادل ۵/۴۲ درصد گزارش شده است.

کاهش سالانه بهای مرغ

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته اول آذر ۸/۱ درصد به ارزش گوشت مرغ نسبت به هفته قبل افزوده شده است، اما نکته قابل توجه در این گروه کاهش ۶/۱۷ درصدی قیمت گوشت مرغ طی یک سال گذشته بوده است. بر این اساس در هفته نخست آذرماه سال گذشته، هر کیلو مرغ حدود ۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود، اما قیمت این خوراکی پس از گذشت یک سال به حدود ۵ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو کاهش یافته است. بنابراین بهای گوشت مرغ طی یک سال گذشته حدود هزار و ۲۰۰ تومان افت کرده است. همسو با کاهش قیمت مرغ، قیمت تخم‌مرغ نیز طی یک سال گذشته کاهش یافته، اگرچه میزان افت قیمتی این کالا به مراتب کمتر از گوشت مرغ بوده است. بر این اساس تورم سالانه گروه تخم‌مرغ معادل منفی ۷/۲ درصد عنوان شده است. بهای هر شانه دو کیلویی تخم‌مرغ در هفته نخست آذرماه جاری، معادل ۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. بر اساس آمار منتشر شده، قیمت گروه حبوب نیز طی یک سال گذشته کاهش یافته و تورم سالانه این گروه معادل منفی ۷/۴ درصد گزارش شده است. برخی از کالاهای این گروه کاهش قیمت بیشتری را در یک سال گذاشته پشت‌سر گذاشته‌اند؛ به‌عنوان مثال، قیمت نخود نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنین طی یک سال گذشته ۱۵ درصد از بهای لپه کاسته شده است.

ثبات قیمتی در ۴ گروه

در هفته مورد بررسی قیمت در ۴ گروه لبنیات، برنج، گوشت قرمز و روغن نباتی طی هفته ثابت مانده است. همچنین بهای دو گروه روغن نباتی و لبنیات در بازه ماهانه نیز بدون تغییر بوده است. در بازه سالانه نیز حدود ۸/۱۱ درصد به قیمت گروه لبنیات افزوده شده است، اما تورم سالانه روغن نباتی معادل ۸/۳ درصد گزارش شده است. در این گزارش تورم سالانه گروه گوشت قرمز نیز معادل ۸/۱ درصد گزارش شده است. بهای هر کیلو گوشت گوسفندی در هفته نخست آذر، معادل ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان گزارش شده و نسبت به سال گذشته افزایش قیمت ۴۰۰ تومانی را پشت‌سر گذاشته است.

افت 21 درصدی تورم سبزیجات در سه هفته