افزایش قیمت دو گروه از 11 گروه خوراکی

گروه بازار پول: جدیدترین گزارش خرده‌فروشی حاکی از آن است که از یازده گروه مواد خوراکی، قیمت در پنج گروه طی هفته ثابت مانده است. این گروه‌ها شامل «برنج» ، «حبوب»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» می‌شود. همچنین طی هفته، قیمت در گروه «میوه‌ها» و «سبزی‌ها» افزایش یافته، اما از سطح «قیمت مرغ» و «تخم مرغ» کاسته شده است. یکی از نکات قابل‌توجه اطلاعات منتشر شده این است که قیمت «میوه‌های تازه» در مقیاس هفتگی (طی یک هفته اخیر) با افزایش، در بازه ماهانه (در مقایسه با یک ماه پیش) با کاهش و در مقیاس سالانه (طی یک سال اخیر) نیز با افزایش مواجه شده است. گزارش جدید خرده‌فروشی، تغییرات قیمت کالاهای خوراکی را در هفته منتهی به ۲۰ تیرماه در یازده گروه بررسی می‌کند. این گروه کالاها شامل «لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی» می‌شود.

افزایش قیمت میوه و سبزی

آمار خرده‌فروشی در هفته مورد بررسی حاکی از آن است که بهای چهار گروه «لبنیات»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه» و «گوشت قرمز» در این هفته افزایش یافته است. در بین چهار گروه مذکور، بیشترین تورم هفتگی در گروه سبزی‌های تازه و معادل ۸/۴ درصد گزارش شده است. گروه سبزی‌های تازه در هفته منتهی به ۱۳ تیر ماه نیز، تورم هفتگی بالایی (معادل ۴/۵ درصد) به نام خود ثبت کرده بود. روند قیمتی در دو هفته گذشته باعث شده است که تورم ماهانه سبزی‌های تازه به ۳/۱۲ درصد برسد. در بین کالاهای این گروه، بیشترین رشد قیمت هفتگی در بهای «خیار» رخ داده است. بهای این کالا طی هفته ۷/۱۲ درصد افزایش یافته و قیمت آن از ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است. قیمت هر کیلو خیار طی ماه نیز حدود ۶۰۰ تومان افزایش یافته است، در ماه گذشته هر کیلو خیار به قیمت هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید. در این هفته قیمت «گوجه فرنگی» نسبت به هفته گذشته ۲/۷ درصد رشد کرد که این میزان افزایش، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی را به هزار و ۸۰۰ تومان رساند؛ اما نکته قابل‌توجه کاهش قیمت این صیفی در بازه سالانه است. بر اساس گزارش‌های بانک‌مرکزی، در مدت مشابه سال گذشته یک کیلو گوجه فرنگی، به قیمت ۲ هزار تومان به فروش رفت. در گروه سبزی‌های تازه، قیمت «پیاز» نیز طی هفته ۳/۵ درصد افزایش قیمت داشت. این تغییر قیمتی، باعث شد که به ارزش پیاز در هر کیلو حدود ۱۰۰ تومان افزوده شود و بهای آن به هزار و ۶۰۰ تومان برسد. در هفته مورد بررسی، قیمت گروه میوه‌های تازه نیز مانند سبزی‌های تازه افزایش یافته است. آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد تورم هفتگی میوه‌ها به ۸/۳ درصد رسیده است. در بین کالاهای این گروه، رشد قیمتی ۱۴ درصدی «هندوانه» بیشترین تورم هفتگی در بین کالاهای خوراکی بوده است و سهم قابل‌توجهی در مثبت شدن تورم هفتگی این گروه داشته است. قیمت هر کیلو هندوانه طی هفت روز، از ۸۰۰ تومان به ۹۵۰ تومان رسیده است. سایر میوه‌های این گروه تغییرات هفتگی کمتری را پشت سرگذاشته‌اند. بر اساس آمار منتشر شده به جز هندوانه، تورم هفتگی سایر کالاها زیر ۶ درصد گزارش شده است.

با وجود رشد هفتگی قیمت گروه میوه‌های تازه، در «بازه ماهانه» از سطح قیمتی این گروه معادل ۳/۱۱ درصد کاسته شده است. همچنین قیمت میوه‌ها در بازه سالانه به طور قابل‌توجهی افزایش یافته و طی یک‌سال گذشته، ۳۲ درصد به قیمت‌های این گروه افزوده شده است که در بین گروه‌های خوراکی بیشترین تورم سالانه محسوب می‌شود. بر این اساس میوه «آلو» سهم قابل‌توجهی در افزایش متوسط قیمت سالانه‌ها داشته است. قیمت این میوه طی سال ۸۳ درصد بالا رفته است. در این بین برخی میوه‌ها نیز نسبت به سال گذشته ارزان‌تر به فروش رسیدند. به‌عنوان مثال، قیمت هندوانه طی سال بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، قیمت خربزه نیز ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده است. در هفته مورد بررسی، قیمت گروه لبنیات نیز طی هفته افزایش یافت. «دنیای اقتصاد» در گزارش قبلی خود پیش‌بینی کرده بود که قیمت گروه لبنیات در گزارش جدید بانک‌مرکزی افزایش یابد که این موضوع با آمار جدید تایید شد. این رشد قیمتی به علت چراغ سبز دولت به کارخانه‌های لبنی، برای بالا بردن قیمت محصولاتشان بود. در نتیجه این افزایش قیمت، تورم هفتگی در گروه لبنیات به ۲/۱ درصد رسیده است. رشد قیمتی مذکور، بر اثر افزایش ۱/۷ درصدی قیمت «ماست غیر‌پاستوریزه» و ۸/۲ درصدی قیمت «شیر پاستوریزه بوده» گزارش شده است. بر این اساس، قیمت شیر پاستوریزه در هر لیتر به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. علاوه بر رشد هفتگی، قیمت این ماده لبنی طی یک‌سال گذشته ۴۰۰ تومان در هر لیتر افزایش یافته است. در این هفته قیمت گروه گوشت قرمز نیز افزایش جزئی معادل ۴/۰ درصد را پشت سر گذاشته و هر کیلو گوشت قرمز در هفته منتهی به ۲۰ تیر ماه حدود ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسیده است.

کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ

گزارش بانک‌مرکزی نشان می‌دهد که از سطح قیمتی دو گروه

«تخم مرغ» و «گوشت مرغ» طی هفته کاسته شده است. تورم هفتگی در تخم مرغ معادل منفی ۶/۳ درصد و در گروه تخم مرغ معادل منفی ۵/۲ درصد عنوان شده است. بر اساس آمار منتشر شده قیمت یک شانه ۲ کیلویی تخم مرغ در این هفته به کمتر از ۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. قیمت یک شانه تخم مرغ در هفته قبل از این گزارش ( هفته منتهی به ۱۳ تیرماه) حدود ۹ هزار تومان عنوان شده بود. به‌رغم روند کاهشی در بازه زمانی هفتگی، طی یک ماه اخیر ۲/۱۰ درصد به بهای تخم مرغ افزوده شده است.

بر اساس آمار منتشر شده، قیمت یک شانه تخم مرغ در هفته مشابه ماه قبل، حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

گوشت مرغ نیز با کاهش قیمتی که طی هفته پشت سر گذاشته، به سطح ۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. در بازه ماهانه نیز قیمت این ماده پروتئینی معادل ۴/۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس این آمار، قیمت هر کیلو مرغ در ماه گذشته حدود ۷ هزار و ۲۰۰ تومان بود.

در این هفته قیمت در پنج گروه «برنج» ، «حبوب»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» طی هفته ثابت ماند. در بین این گروه‌ها، قیمت در سه گروه چای، روغن نباتی و حبوب در بازه ماهانه نیز بدون تغییر بوده است، همچنین تغییرات ماهانه دو گروه «برنج» و «قند و شکر» نیز معادل ۲/۰ درصد بوده است؛ بنابراین می‌توان مشاهده کرد که در یک ماه اخیر ثبات قیمتی در اکثر کالاهای این پنج گروه حکمفرما بوده است. در بازه سالانه نیز نوسان قیمتی این گروه‌ها نسبت به گروه‌های دیگر، کمتر گزارش شده است. به‌عنوان مثال طی یک سال گذشته ۳/۰ درصد به بهای چای افزوده شده است و تورم گروه روغن نباتی در بازه سالانه معادل ۹/۳ درصد بوده است. در گروه حبوب روند تغییرات سالانه کاهشی گزارش شده است و در یک سال گذشته ۲/۱۶ درصد از سطح قیمتی این گروه کاسته شده است. برخی از کالاهای این گروه در یک‌سال گذشته افت قیمت قابل‌توجهی را پشت سر گذاشتند. بر اساس آمار این گزارش، در بازه سالانه قیمت «نخود» معادل ۲۶ درصد، «لپه» معادل ۲۷ درصد و «عدس» معادل ۶/۲۲ درصد کاهش یافته است.