گروه بازار پول: قیمت دلار بازار آزاد، در روز گذشته با ۲۰ تومان کاهش به ۳ هزار و۱۹۰ تومان رسید. این افت درحالی بود که بهای دلار در اولین روز کاری هفته با ۱۰ تومان افزایش، ۳ هزار و۲۱۰ تومان گزارش شده بود. کاهش قیمت در بازار ارز باعث شد که قیمت دلار، به پایین‌تر از سطح حمایتی ۳ هزار و ۲۰۰ تومان برسد، رخدادی که در هفته گذشته در بازار ارز به‌صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتاد، این بار در انتهای روز کاری گذشته تثبیت شد. تحلیلگران در توصیف وضعیت کنونی بازار کماکان بر ناقص بودن اطلاعات تاثیرگذار بیرونی تاکید دارند. بر این اساس چون تصویر روبه‌رو از درجه وضوح پایینی برخوردار است رفتارها به‌صورت روزانه تنظیم می‌شوند.

در این چارچوب، تغییرات نرخ ارز در روزهای گذشته در خلأ اطلاعاتی رخ داده است و شکل حرکتی بازار «زیگزاگی» بوده است. عمده دلیل این رفتارها تحت‌تاثیر مذاکره ایران و کشورهای غربی است. به دلیل آنکه چشم‌انداز مذاکرات با یک تحلیل جامع و مطمئن همراه نیست بازار شاهد نوسانات مقطعی است. به همین دلیل در روز ابتدای هفته قیمت‌ها در بازار ارز روند افزایشی داشت و در روز یکشنبه بخشی از افزایش قیمت شنبه خنثی شد.

البته در افت دیروز تعطیلی بازارهای جهانی نیز تاثیر داشت. به گفته فعالان بازار تعطیلات آخر هفته بازارهای جهانی، باعث شد که داد و ستد داخلی با بازارهای بین‌المللی کاهش یابد و بر این اساس، تقاضا برای حواله ارزی افت کند.

تاثیر عامل مذاکرات بر قیمت ارز

کارشناسان و تحلیلگران بازار، دلیل اصلی کاهش قیمت روز گذشته را خوش‌بینی نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای عنوان می‌کنند. به گفته این کارشناسان، با توجه به آغاز به کار نگارش توافق‌نامه جامع هسته‌ای، این تفکر در بازار ارز به‌وجود آمده است که یک توافق جامع در دور بعدی مذاکرات حاصل شود. برخی از تحلیلگران نیز معتقدند که روند مذاکرات وین ۵ نسبت به وین ۴، پیشرفت محسوسی داشته است. به گفته این کارشناسان، در این مذاکرات یک چارچوب کلی برای توافق جامع حاصل شد و همچنین نگارش مقدمه متن توافق‌نامه شروع شده است.

البته روز گذشته جواد ظریف وزیر امور خارجه متذکر شد: «خوب است که دوستان در خصوص مذاکرات گمانه زنی می‌کنند، اما موفق بودن مذاکرات را باید در انتهای کار سنجید.» به گفته این مقام مسوول، این احتمال وجود دارد که مذاکرات برای یک دور دیگر تمدید شود، اما تمام تلاش‌ها در این جهت است که در موعد مقرر، طرفین به یک توافق جامع دست پیدا کنند. از مجموع اظهارنظرهای مسوولان و کارشناسان، می‌توان انتظار داشت که بازار تحت‌تاثیر «عامل مذاکرات هسته‌ای» در روزهای آینده نیز روند با ثبات و کاهشی را در پیش گیرد.

کاهش تقاضا در بازار

از سوی دیگر کارشناسان بازار معتقدند برخی عوامل غیر‌سیستماتیک نیز در روز گذشته بر بازار تاثیر گذاشته است. بر این اساس، آنها معتقدند که روز گذشته (یکشنبه) اکثر بازارهای جهانی تعطیل بودند و تقاضا در این روز برای دریافت ارز خارجی و انجام مبادلات کاهش می‌یابد؛ بنابراین این عامل باعث شده با کاهش تقاضا، شاهد افت ارز‌های خارجی در بازار داخل شویم. علاوه‌بر این، به نظر می‌رسد که در بلندمدت و با توجه به روند افزایش در صادرات نفت کشور ورودی بازار ارز نیز تقویت شود. به گفته برخی کارشناسان، با توجه به رویدادهای داخلی عراق و مشکلات پیش‌روی آن در بازار نفت؛ تقاضا برای خرید نفت ایران به‌صورت موقتی افزایش یابد.

کاهش قیمت سکه و طلا

همسو با دلار، اکثر ارزهای خارجی روز گذشته را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. به‌عنوان مثال قیمت یورو در بازار آزاد با ۴۰ تومان کاهش به ۴ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. همچنین از قیمت پوند انگلیس نیز در روز گذشته ۴۰ تومان کاسته شد و این ارز خارجی با قیمت ۵ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید. البته در روز شنبه حدود ۹۰ تومان به قیمت پوند افزوده شده بود و با این افت قیمتی، بهای این ارز خارجی کمی تعدیل شد.

در روز گذشته، سکه بهار آزادی نیز با ۷ هزار تومان کاهش با قیمت ۹۷۰ هزار تومان عرضه شد. این کاهش قیمت در حالی بود که در اولین روز کاری، همسو با افزایش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه ۲۴ هزار تومان افزایش یافته بود. تعیین قیمت طلا و سکه در بازار داخل تحت‌تاثیر دو عامل «قیمت طلای جهانی» و «نرخ ارز بازار آزاد» صورت می‌گیرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در روز گذشته با تعطیلی بازارهای جهانی و عدم تغییر در قیمت اونس، کاهش قیمت سکه و طلا تحت‌تاثیر افت بهای دلار در بازار داخل بوده است.