معاون امور کارآفرینی وزارت کار گفت: پیش‌بینی می‌شود مانده منابع بانکی در سال ۸۶ بالغ بر ۶۰۰هزار میلیارد ریال باشد که با اختصاص ۵۰درصد آن برای توسعه بنگاه‌های کوچک زودبازده امیدواریم در سال آینده ۳۰۰هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش توزیع شود. به گزارش خبرگزاری فارس، مجید ملکی تبار در نشست خبری تشریح وضعیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده و کارآفرین گفت: بنگاه‌های کوچک و زودبازده، در حال حاضر ۸/۹۹درصد بنگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند، سهم این بنگاه‌ها از اشتغال کشور ۶۲درصد ، از ارزش افزوده ملی ۳۴درصد و از کل صادرات کشور ۲/۶درصد است، نرخ بقای بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده و کارآفرین ۲ سال و ۴ ماه است.

وی افزود:شرکت‌های مشاوره و کلینیک‌های اشتغال برای شناسایی نقاط ضعف و نواقص بنگاه‌های کوچک تاسیس و تعریف شده‌اند، این مراکز با شناسایی مشکلات این بنگاه‌ها کمک‌های لازم برای جلوگیری از ورشکستگی این بنگاه‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهند و در این راستا موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌اند.

معاون امور کارآفرینی وزارت کار اظهار داشت: با مصوبه دولت در ۵ آذر سال ۸۴، ۷هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برای سال ۸۴ و ۱۸هزار میلیارد تومان برای سال ۸۵ برای توسعه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده اختصاص یافت، تا ۲۰ بهمن سال جاری با تخصیص مجموعا ۲۵هزار میلیارد ریال اعتبار به بنگاه‌های کوچک زودبازده ۵۸۰هزار و ۳۳۴ طرح به کار گروه‌های اشتغال کشور معرفی شده است که ۲میلیون و ۲۴هزار فرصت شغلی در این تعداد طرح پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ۳۳۶هزار و ۲۲۳ طرح تا ۲۰ بهمن ۸۵ به تایید بانک‌ها رسیده و ۷۱هزار و ۸۸۶ طرح نیز در نظام بانکی کشور تایید نشده است از میان طرح‌های تایید شده ۶۴هزار و ۳۷۵میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده با پیش‌بینی اشتغال ۷۴۸هزار و ۱۸ فرصت شغلی پرداخت شده است و تاکنون ۳۲۱هزار و ۷۴۵ نفر در طرح‌های بهره‌برداری شده به کار مشغولند.

ملکی تبار اظهار داشت: با جذب ۲۱هزار نفر نیروی کار در نظام بانکی سراسر کشور که خود ۲۱هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است ، توان کارشناسی بانک‌ها افزایش یافته و طرح‌های معرفی شده با دقت بیشتری بررسی می‌شوند به طوری که در یک ماه گذشته با ورود کارشناسان جدید و بیشتر به نظام بانکی کشور به طور میانگین بیش از ۲۰درصد طرح‌ها در نظام بانکی تایید نشد.

وی افزایش نرخ بقای بنگاه‌های کوچک را هدف بعدی وزارت کار دانست و گفت: امیدواریم با برنامه‌های وزارت کار نرخ بقای بنگاه‌های کوچک در سراسر کشور به طور میانگین به ۵ سال برسد و البته بنگاه‌ها به طور متوسط اگر بتوانند تا ۶۰ ماه پابرجا باشند به بلوغ خواهند رسید.

معاون وزیر کار گفت: نسبت تسهیلات پیش‌بینی شده در طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها به کل اعتبارات ۱۲۹درصد، نسبت مبلغ قراردادهای منعقد شده به کل اعتبارات ۷۸/۳۵ است و ۲۸درصد کل اعتبارات تاکنون پرداخت شده است، امیدواریم با ادامه روند فعلی تا پایان برنامه چهارم توسعه نرخ بیکاری به ۴/۸درصد برسد.

معاون وزیر کار گفت: تا پایان سال جاری یک میلیون فرصت شغلی جدید در کشور ایجاد خواهد شد که ۶۰۰هزار مورد از طریق بنگاه‌های اقتصادی زودبازده خواهد بود، با تسهیلات پیش‌بینی شده برای سال آینده یک تا ۲/۱میلیون فرصت شغلی در سال آینده ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده، ۵۰درصد مانده منابع بانک‌ها بالغ بر ۳۰۰هزار میلیارد ریال برای توسعه بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده و کارآفرین پیش بینی شده است که امیدواریم با ایجاد فضای مناسب در اقتصاد کشور به ویژه نظام بانکی کشور، بنگاه‌های زودبازده مورد استقبال جامعه قرار گفته و مبلغ تسهیلات آن بیش از رقم پیش‌بینی شده برسد.