مسعود رضا طاهری

قیمت طلا روز گذشته در بازارهای جهانی ۶دلار افزایش یافت. به گزارش رویتر کاهش ارزش دلار در مقابل یورو در پی انتشار آمار جدیدی از اقتصاد آمریکا در سه ماهه اول سال ۲۰۰۷ دلیل استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران از طلا بوده است. نرخ اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته با ۶دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه به ۶۶۳دلار افزایش یافت. انتشار گزارش جدیدی مبنی بر کاهش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول نرخ دلار را به کمترین حد برابری خود در مقابل یورو طی ۲هفته اخیر رساند. ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته با ۰۰۰۵/۰واحد افزایش به حد ۳۴۴۰/۱ رسید. ارزش طلا پنجشنبه (و هفته قبل در پی رشد دلار و فروش طلا توسط برخی بانک‌های مرکزی به پایین‌ترین حد خود طی ۲ هفته گذشته رسیده بود و ۳۰/۶۵۱دلار را به ثبت رساند.

بانک‌های مرکزی اروپا کمتر طلا می‌فروشند

از اروپا نیز خبر می‌رسد که بانک‌های مرکزی این منطقه با وجود توافقات و مقررات موجود کمتر از میزان ۵۰۰تن فروش سالانه خود، اقدام به عرضه در بازار خواهند کرد. بنابراین گزارش با وجود فروش فراوان طلا توسط بانک مرکزی اسپانیا طی سال جاری منتهی به سپتامبر، مجموع طلاهای عرضه شده در بازار بین ۳۸۰ الی ۴۲۰تن تخمین زده می‌شود. سال گذشته بانک‌های مرکزی اروپا بین ۳۹۶ تن طلا فروختند و این میزان در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵ در حدود ۴۹۷تن بوده است. بنابراین گزارش در ۱۰ هفته گذشته بانک‌های مرکزی اروپا به طور متوسط با دو برابر رشد ۱۲تن طلا فروخته‌اند. این میزان در ۲۴هفته اول سومین سال توافق فروش بانک‌های مرکزی در حدود ۵ تن بوده است. بانک مرکزی اسپانیا در ماه‌های مارس و آوریل ۸۰تن طلا به بازار عرضه کرده‌اند. تا پایان ماه می سال ۲۰۰۷ بانک‌های مرکزی اروپا ۲۵۰تن طلا فروخته‌‌اند. بانک مرکزی اتریش تنها ۱۴تن طلا از ذخایر سال ۲۰۰۶ خود را در سال جاری فروخته است. رییس مشاوران فلزات گران‌بهای GFMS معتقد است که می‌توان میزان توافق فروش ۵۰۰تن سالانه طلا را به ۴۰۰تن کاهش داد. برخی تحلیلگران نیز معتقدند که بانک‌های مرکزی در اروپا عجله‌ای برای فروش طلا در بازار ندارند. آنها معتقدند که کسری تراز تجاری و رشد قیمت طلا طی چند سال اخیر موجب شده تا بانک‌های مرکزی به میزان ذخایر طلای خود بیافزایند. کاهش ذخایر ارزی نیز از دیگر دلایل این مساله عنوان شده است. سال ۲۰۰۹ توافق فروش طلا بین بانک‌های مرکزی اروپا به پایان می‌رسد این گزارش می‌افزاید به نظر می‌رسد با وجود فروش ۸هزار تن طلا طی ۸سال گذشته بانک‌های مرکزی اروپا به دوره جدیدتری برای فروش مازاد طلای خود نیاز دارند.

۱۵ بانک مرکزی دنیا ۱۲هزار و ۸۵۰تن طلا نگهداری می‌کنند

این گزارش در بخش دیگر می‌افزاید: هم‌اکنون ۱۵ بانک مرکزی در کشورهای صنعتی دنیا رقمی در حدود ۱۲۸۵۰ تن طلا نگهداری می‌کنند. تا ماه مارس سال ۲۰۰۷ بانک مرکزی آلمان به عنوان دومین دارنده بزرگ طلا در جهان ۳هزار و ۴۲۳تن طلا نگهداری می‌کند که ۶۳درصد ارزش ذخایر آن را تشکیل می‌دهد. کشور فرانسه با حفظ ۲هزار و ۷۱۰تن طلا (۵۷درصد ارزش ذخایر خود)، ایتالیا با داشتن ۲هزار و ۴۵۲تن طلا (۶۶درصد ارزش ذخایر خود) و اسپانیا با داشتن ۴۱۷تن طلا واختصاص ۴۵درصد ذخایر ارز و طلای خود به آن از جمله مهم‌ترین این کشورها هستند.

بازار داخلی: تقریبا طی یک هفته گذشته بازار داخلی به دلیل ایام سوگواری از ثبات نسبی برخوردار بوده است و قیمت‌ها تغییرات چندانی نداشته اند.