4درصد از کل تراکنش‌های بانکی مربوط به دستگاه‌های پایانه فروش است

فاطمه بهادری

بانک‌های ملی، صادرات، اقتصاد نوین و سپه بالاترین آمار ابزارهای پرداخت الکترونیکی شبکه بانکی کشور را تا پایان فروردین‌ماه امسال کسب کردند. بانک ملی با مجموع ۵میلیون و ۸۴هزار و ۲۳کارت پول صادر شده، بانک صادرات با یک هزار و ۴۹۱دستگاه خودپرداز نصب شده، اقتصاد نوین با ۶۶هزار و ۷۶۳ پایانه فروش نصب شده و سپه با ۳هزار و ۳۴۴ پایانه شعب نصب شده برترین بانک‌های کشور در ابزارهای پرداخت الکترونیکی تا پایان فروردین‌ماه بودند.

تحلیل نسبتی ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک در فروردین‌ماه امسال نشان می‌دهد که به ازای هر خودپرداز ۳هزار و ۲۱۶کارت، به ازای هر پایانه فروش ۱۱۸ کارت و به ازای هر پایانه شعب یک هزار و ۵۳۰کارت وجود دارد.

در بهمن‌ماه سال گذشته این نسبت‌ها به ترتیب ۳هزار و ۹۱، ۱۳۸ و یک هزار و ۴۴۳کارت بود. بر اساس استانداردهای بانک مرکزی باید به ازای هر ۲هزار کارت یک خودپرداز نصب شده باشد، در عین حال میزان استفاده مردم از دستگاه‌های پایانه فروش ۴درصد از کل تراکنش‌ها است یعنی مردم هنوز علاقه بیشتری به استفاده از خودپردازها دارند.

در این حال روند صدور ابزارها و نصبت تجهیزات پرداخت الکترونیک نشان می‌دهد که با احتساب جمعیت ۷۰میلیونی برای ایران، نسبت جمعیت به خودپردازها ۹هزار و ۲۱۱ و نسبت جمعیت به پایانه‌های فروش ۳۳۸ است. این نسبت‌ها در پایان سال ۸۳ به ترتیب ۲۳هزار و ۳۹۳ و ۳هزار و ۶۷۳ است.

در عین حال بانک ملی در فروردین‌ماه امسال در شهر تهران بیشترین میزان کارت پول را صادر کرده است. رتبه دوم کارت‌های صادره شهر تهران را پارسیان و استان‌ها را بانک صادرات ایران به دست آورد.

اما در کنار بانک صادرات که بیشترین میزان خودپردازها در تهران را دارا است بانک ملی با ۳۴۴دستگاه رتبه دوم و بانک ملت با ۸۶۶دستگاه رتبه دوم استان‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه اول نصب پایانه‌های فروش در تهران و شهرستان‌ها مربوط به بانک اقتصاد نوین و رتبه دوم به بانک پارسیان با مجموع ۶۲هزار و ۷۳۲ دستگاه پایانه فروش تعلق دارد.

در حالی که بانک سپه بیشترین میزان دستگاه‌های پایانه شعب را دارا است این رتبه در تهران به بانک ملی با ۷۷۳ دستگاه تعلق دارد. رتبه دوم تهران و شهرستان‌ها به بانک صادرات اختصاص یافته است.

همچنین در مقایسه با این آمار با آمار فروردین ماه سال ۸۴، بانک ملی با ۲میلیون و ۴۵۷هزار و ۷۱۶کارت همچنان در صدر جدول کارت‌های پول صادره با رقم ۲میلیون و ۴۵۷هزار و ۷۱۶کارت است ولی رتبه دوم را سپه دارا است.

رتبه اول دستگاه‌های خودپرداز در ابتدای بهار ۸۴ به بانک ملی با ۵۷۳ دستگاه و رتبه دوم به بانک صادرات با ۵۳۹ دستگاه است.

بانک پارسیان با ۱۶هزار و ۲۱۳ دستگاه پایانه فروش و سامان با یک هزار و ۵۹۰ دستگاه به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را در فروردین ۸۴ کسب کردند.

بانک سپه طبق روال فعلی خود برترین بانک در زمینه نصب دستگاه‌های پایانه شعب با ۳هزار و ۱۴۳ دستگاه است و بانک صادرات با یک هزار و ۳۶۰دستگاه رتبه دوم را دارا است.

مجموع تعداد کارت‌های صادره در ابتدای سال ۸۴، ۷میلیون و ۸۴۴هزار و ۹۵۲ کارت، دستگا‌ه‌های خودپرداز ۲هزار و ۹۱۴ دستگاه، پایانه فروش ۱۹هزار و ۲۱۷ دستگاه و پایانه بررسی روند فوق نشان می‌دهد که برخی بانک‌های دارای رتبه برتر در آمار ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیک در دو سال گذشته از مزایای بانکداری الکترونیک و کاهش هزینه‌های بانکی غافل مانده و برخی دیگر به ضرورت توسعه و گسترش آن رسیده‌اند. در عین حال سرعت رشد در دستگاه‌های پایانه فروش بیشتر مشهود است.