سلسله مطالبی که در این ستون عرضه می‌شود،‌ مجموعه‌ای از اطلاعات عمومی بیمه‌های بازرگانی است که از جلد اول کتاب دانستنی‌های بیمه تالیف آقای علی‌اعظم محمد بیگی برگزیده شده است. اصطلاحات مشابه: پوشش‌های اصلی، پوشش‌های اضافی، پوشش‌های تکمیلی، خطرات تبعی

هر بیمه‌نامه در اصل، برای پوشش یک یا چند خطر صادر می‌شود. اینها خطرهای اصلی نام دارد. برای مثال، آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار خطرهای اصلی تحت پوشش در بیمه‌ آتش‌سوزی است.بیمه‌گران، با دریافت حق بیمه مجزا، می‌توانند از طریق همان بیمه اولیه، خطرهای دیگری را با نام خطرهای اضافی پوشش دهند.چند خطر اضافی در بیمه آتش‌سوزی عبارت است از خطر زلزله، سیل، توفان و شکست شیشه.

داوری

اصطلاح مشابه: هیات کارشناسی

در برخی از انواع بیمه داوری روشی برای حل اختلاف بیمه‌گذار و بیمه‌گر درباره خسارت است. البته داوری فقط اختلاف‌های مربوط به مبلغ خسارت را شامل می‌شود و اختلاف در مورد این که آیا بیمه‌گر تعهدی در جبران خسارت دارد یا نه در صورت تمایل بیمه‌گذار در مرجع قضایی قابل طرح است.طرفین قرارداد خواهند کوشید اختلافات ناشی از قرارداد را با داوری حل و فصل کنند. برای این کار هر طرف داور اختصاصی خود را انتخاب و به طرف دیگر معرفی می‌کند. داوران در صورت عدم توافق داور سومی را انتخاب و یا اکثریت آرا علت و مقدار خسارت را معین می‌کنند. نظر داوران قطعی و غیرقابل اعتراض است و هزینه‌های داوری بر عهده طرفین خواهد بود (شرط داوری در بیمه‌نامه اتومبیل).

ذخایر فنی

اصطلاح مشابه: اندوخته‌‌های فنی

بیمه‌گران برای انجام تعهدات خود مانند پرداخت خسارات اعلام شده وجوه حاصل از حق بیمه‌های دریافتی را در حساب‌هایی اندوخته و نگهداری می‌کنند.این حساب‌ها ذخایر فنی نام دارد. آنها به عنوان یک وظیفه قانونی و نیز برای رعایت احتیاط مالی نیاز به مقدار کافی از این ذخایر در هر مقطع زمانی دارند.در هر کشور انواع و مقدار ذخایر فنی را نهاد نظارتی بیمه معین می‌کند و دست کم اقلام زیر را در بر می‌گیرد:

ذخیره حق بیمه منقضی نشده: این ذخیره بخشی از حق بیمه دریافتی بیمه‌گر و مربوط به باقی مانده مدت بیمه در بیمه‌نامه‌های آن است.

ذخیره خسارات معوق: این ذخیره برای پرداخت خساراتی اندوخته می‌شود که قبل از پایان سال مالی اعلام شده اما بیمه‌گر هنوز آن را تصفیه نکرده است.ذخیره خسارات واقع شده اما اعلام نشده: چون در هر زمان ممکن است برخی از خسارات هنوز به بیمه‌گر اعلام نشده باشد، برای پرداخت آنها در آینده نگهداری ذخیره فوق ضرورت دارد.البته برای احتیاط بیشتر ممکن است ذخایر دیگری نیز نگهداری شود. برای مثال چون ذخایر فوق برای جبران خسارت حوادثی مانند زلزله و سیل کافی نیست برخی از بیمه‌گران ذخیره خسارت حوادث فاجعه‌آمیز اندوخته می‌کنند.شرکت‌های بیمه ذخایر فنی را بدون استفاده نمی‌گذارند و با سرمایه‌گذاری آن در فعالیت‌های مطمئن و کم ریسک مانند سپرده‌گذاری در بانک سود این سرمایه‌گذاری را صرف جبران زیان احتمالی در عملیات بیمه‌ای یا کاهش نرخ‌های حق بیمه می‌کنند.