حجم نقدینگی کشور از مرز 120‌هزار میلیارد تومان گذشت

گروه بازارپول- حجم نقدینگی کشور در پایان بهمن سال گذشته با حدود ۲۸‌هزار میلیارد تومان افزایش نسبت به ابتدای سال‌ ۸۵ به بیش از ۱۲۰‌هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، حجم نقدینگی کشور از ۱/۹۲هزار میلیارد تومان در ابتدای سال‌ گذشته به ۱۲۰‌هزار و ۹۰۹‌میلیارد تومان در پایان بهمن سال ۸۵ رسیده است.

رشد نقدینگی کشور در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۸۴ به معادل ۱/۴۲درصد رسیده است.

حجم نقدینگی کشور در دو سال اخیر رشد روزافزونی داشته و از ۵/۶۴‌هزار میلیارد تومان در بهمن سال ۸۳ به ۸۵‌هزار میلیارد تومان در بهمن ۸۴ و بیش از ۱۲۰‌هزار میلیارد تومان در بهمن سال گذشته افزایش یافته است.

کارشناسان مسایل اقتصادی در سال گذشته همواره نسبت به افزایش نقدینگی کشور هشدار داده بودند.

رشد حجم نقدینگی در نتیجه سیاست‌های انبساطی به وقوع می‌پیوندد. در دو سال گذشته با افزایش قابل توجه بودجه عمرانی و پرداخت تسهیلات قابل توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط و برداشت‌های مکرر از حساب ذخیره ارزی، حجم نقدینگی، رشد کم‌سابقه‌ای داشته است. افزایش نقدینگی در جامعه، تقاضا برای کالا و خدمات را افزایش می‌دهد و موجب رشد تورم می‌شود.

۱۱‌هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌ها در پایان بهمن ماه سال گذشته به ۱۱‌هزار و ۲۷۳‌میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی در این گزارش افزود: ۱/۱۰‌درصد از کل تسهیلات بانک‌های کشور به صورت مطالبات معوق و سررسید گذشته است.

بنابراین گزارش مطالبات معوق و سررسید گذشته بانک‌ها که در اسفندماه سال ۸۴ بیش از ۶هزارو۹۰۰‌میلیارد تومان بوده است طی ۱۱ ماه اول سال گذشته بیش از ۶۱‌درصد افزایش یافته است. این گزارش حاکی است: مطالبات معوق و سر رسید گذشته بانک‌ها طی این ۱۱ ماه با افزایش ۴هزارو۳۰۰‌میلیارد تومان مواجه شده است.

بدهی ۲۶‌هزار ‌میلیارد تومانی بخش دولتی به بانک‌ها

همچنین بانک مرکزی بدهی بخش دولتی به بانک‌های کشور را تا پایان بهمن ماه سال گذشته ۲۶‌هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

بدهی بخش دولتی به بانک‌های کشور در بهمن ماه سال ۸۴ بیش از ۲۳‌هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم طی یک سال منتهی به بهمن ماه سال گذشته به ۲۶‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

از مجموع بدهی‌های بخش دولتی به بانک‌ها، ۱۶۳‌هزار میلیارد ریال بدهی دولت به بانک‌های کشور است و ۹۶هزار میلیارد ریال نیز بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک‌ها است. بدهی بخش دولتی به بانک‌های کشور طی یک سال منتهی به بهمن ماه سال گذشته با افزایش ده‌درصدی مواجه شده است. بدهی دولت به بانک‌ها نیز در این مدت با افزایش ۳/۲۰‌درصدی روبه‌رو شد.

دارایی‌های خارجی کشور به مرز ۵۹‌میلیارد دلار افزایش یافت

براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، ارزش دارایی‌های خارجی کشور تا پایان بهمن ماه سال گذشته به مرز ۵۹‌میلیارد دلار رسید.

بانک مرکزی اعلام کرد، ارزش دارایی‌های خارجی کشور که در بهمن ماه سال ۸۴ بیش از ۴۲‌هزار میلیارد تومان بوده است، طی یک سال گذشته با ۲۶‌درصد افزایش به بیش از ۵۳‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. ارزش دارایی‌های خارجی کشور طی بهمن ماه ۸۳ تا بهمن ماه ۸۴ نیز با رشد ۴۸‌درصدی مواجه شده بود. ارزش دارایی‌های خارجی کشور در پایان اسفندماه ۸۴ بیش از ۴۲‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان بوده است که طی ۱۱ماه نخست سال گذشته ۲۵‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.