یک منبع آگاه در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد‌ جزئیاتی از مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد افزایش سقف وام مسکن از ۱۲ به ۱۸میلیون تومان را اعلام کرد. بنابراین گزارش، سقف سپرده‌گذاری برای دریافت وام ۱۸میلیون تومانی از ۶میلیون تومان به ۹میلیون تومان افزایش می‌یابد. جزئیات مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار درمورد افزایش سقف وام مسکن

فاطمه بهادری- یک منبع آگاه در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد‌ جزئیاتی از مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در مورد افزایش سقف وام مسکن از ۱۲ به ۱۸میلیون تومان را اعلام کرد.

به گفته این منبع آگاه، به دلیل کمبود منابع در بانک مسکن، ارائه تسهیلات بدون سپرده ۶میلیون تومانی این بانک از اردیبهشت‌ماه متوقف و سقف سپرده‌گذاری برای دریافت وام ۱۸میلیون تومانی از ۶میلیون تومان به ۹میلیون تومان افزایش می‌یابد.

نرخ سود این تسهیلات با سپرده فعلا تا قبل از تعیین نرخ جدید طبق مقررات ۱۳درصد است.

شنبه گذشته شورای پول و اعتبار سقف وام مسکن را از ۱۲ به ۱۸میلیون تومان افزایش داد.

این خبر که روز گذشته و به گونه‌ای ابهام برانگیز منتشر شده بود، باعث شد تا اظهارنظرهای متفاوتی در این زمینه عنوان شود.

محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در خصوص این مصوبه اظهار داشت: مصوبه جدید شورای پول و اعتبار حاکی از افزایش سقف وام مسکن نیست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن بیان این مطلب گفت که این مصوبه تنها موافقت با متوقف شدن اجرای طرح تسهیلات توام بوده است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، رییس اداره برنامه‌ریزی و تشکیلات بانک مسکن نیز اظهار داشت: بانک مرکزی هنوز جزئیات مصوبه افزایش سقف وام مسکن را به بانک مسکن ابلاغ نکرده است. وی افزود: مصوبه جدید شورا یک بسته پیشنهادی از سوی بانک مسکن بوده و تا زمانی که جزئیات این مصوبه از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشود نمی‌توان در مورد تغییرات پرداخت وام مسکن اظهارنظر کرد.

رحیمی انارکی، ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرده که به زودی جزئیات مصوبه را به بانک مسکن ابلاغ خواهد کرد بنابراین پس از ابلاغ جزئیات، چگونگی تغییرات و پرداخت وام به اطلاع عموم خواهد رسید.

در عین حال وزیر مسکن و شهرسازی نیز اعلام کرد: طی ۱۰روز آینده یک مصاحبه مطبوعاتی با رسانه‌ها خواهد داشت.

این در حالی است که یک منبع آگاه دیگر در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد تصریح کرد: سقف تسهیلات ۱۲میلیون تومانی بانک مسکن به ۱۸میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه طبق روال قبلی سقف وام مسکن در چند سال از ۵/۲به ۱۲میلیون تومان افزایش یافته، ‌افزود: باتوجه به گرانی‌های اخیر مسکن پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن از ۱۲به ۱۸میلیون تومان نیز از سوی بانک مسکن به شورای پول و اعتبار ارائه شده که این شورا نیز در آخرین جلسه خود این پیشنهاد را تصویب کرد.

این منبع آگاه با بیان این که مدتی است طرح تسهیلات توام نیز متوقف شده است،‌ اظهار داشت: تصمیم‌گیری در خصوص وام ۱۲میلیون تومانی مسکن (باسپرده) مربوط به شورای پول و اعتبار است و در خصوص وام ۶میلیون تومانی مسکن در هیات مدیره بانک مسکن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در خصوص شرایط مصوبه جدید افزایش سقف وام مسکن به ۱۸میلیون تومان اظهار داشت: جزییات این وام در شورای پول و اعتبار تصویب نمی‌شود، بلکه آیین‌نامه آن باید توسط هیات مدیره بانک مسکن تعیین و تصویب شود.

این منبع آگاه زمان تصویب این آیین‌نامه را نامشخص اعلام کرد.اما شنیده‌ها حاکی از آن است که هیات مدیره بانک مسکن بعدازظهر روز گذشته جلسه‌ای برگزار کرده که ممکن است درخصوص مصوبه شورای پول و اعتبار و افزایش سقف وام مسکن مصوباتی

داشته باشد.

در کنار همه گفته‌ها و شنیده‌ها و پیگیری‌ها و در حالی که چهار روز از جلسه شواری پول و اعتبار می‌گذرد بانک‌های مرکزی و مسکن جزییاتی در خصوص مصوبه‌ این شورا ارائه نکردند. حتی نمایندگان مجلس شواری اسلامی که ناظر بر جلسات شورای پول و اعتبار هستند نیز به علت فصل بررسی بودجه در جلسه حضور نداشتند تا پاسخگوی ابهامات مصوبه‌ها باشند.