بانک مرکزی در بسته سیاستی سال ۹۰ موظف شده تا پایان خرداد سال‌جاری امضای(نماد) دیجیتال را عملیاتی کند. عملیاتی شدن این نماد از طریق ریشه الکترونیکی کشور مستقر در وزارت بازرگانی امکانپذیر است. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در فصل پنجم در قالب ماده ۲۰ بسته آمده است: بانک مرکزی با استفاده از ریشه الکترونیکی کشور مستقر در وزارت بازرگانی نظام مدیریت امضای دیجیتال (نماد) بانکی و پایگاه داده اطلاعات جامع هویتی را به منظور ایجاد هویت دیجیتالی برای مشتریان، کارکنان و سامانه‌های بانکی تا پایان خرداد سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی خواهد کرد.

تمامی موسسات اعتباری کشور مکلفند برنامه‌های اجرایی برای صدور گواهینامه امضای دیجیتال، تطبیق و ثبت‌نام سامانه‌ها و درج اطلاعات مربوط به مشتریان و کارکنان خود را مطابق با زمان‌بندی بانک مرکزی به اجرا در آورند.

پیش از این مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اعلام کرده بود در نیمه اول سال جاری امضای دیجیتال عملیاتی خواهد شد.

قابلیت تاسیس بانک مجازی

چنانچه امضای دیجیتال عملیاتی شود بانک‌های مجازی این امکان را می‌یابند که تاسیس شوند. اگرچه مقررات این گروه از بانک‌ها هنوز در بانک مرکزی در محاق تردید قرار دارد مراجع تدوین این مقررات با اختلاف نظرهای اساسی روبه‌رو هستند، اما شورای ترکیبی تدوین این مقررات احتمالا اکنون تشکیل شده و در حال تدوین مقررات جدید برای ارائه به شورای پول و اعتبار است. طبعا بدون نماد دیجیتال عملا امکان تاسیس هیچ نوع بانک مجازی وجود ندارد و صدور مجوزهای صورت گرفته از سوی بانک مرکزی برای این نوع بانک‌ها کمی با تعجب کارشناسان مواجه شد.

امکان افتتاح حساب و صدور چک الکترونیکی فراهم می‌شود

از دیگر مسائلی که با ایجاد نماد دیجیتال فراهم خواهد شد امکان عملیاتی شدن افتتاح حساب و صدور دسته چک به صورت تمام الکترونیکی است. تاکنون به صورت نیمه الکترونیک درخواست افتتاح حساب و صدور دسته چک فراهم است، اما صاحبان حساب و دسته چک‌ها برای امضای کاغذی نهایی و دریافت کارت یا دسته چک کاغذی خود باید به شعبه مراجعه کنند. با عملیاتی شدن نماد الکترونیک همچنین امکان صدور چک الکترونیک فراهم می‌شود.

اوراق بهادار تمام الکترونیک

از دیگر مسائلی که با ایجاد نماد دیجیتال فراهم خواهدشد زمینه عرضه و مبادله تماما الکترونیکی اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت، گواهی سپرده، سفته، برات و اوراق سهام است. تا قبل از ایجاد نماد الکترونیک امکان انتشار این اوراق امکان‌پذیر نبود اگرچه برخی بانک‌ها به صورت نیمه الکترونیک بخشی از مسیر عرضه را به صورت الکترونیک انجام می‌دادند، اما باز هم مراجعه به شعبه و امضا نهایی اوراق و دریافت اوراق کاغذی از سوی مشتری ضروری بود. بعد از اجرایی شدن نماد دیجیتال این امکان فراهم خواهد شد که اوراق مذکور به صورت غیرکاغذی و کاملا الکترونیک صادر و عرضه و مبادله آنها نیز به صورت کاملا الکترونیک فراهم شود.