امکان اعطای تخفیف بیمه‌ها به مشتریان کم‌خطر

فارس- مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی با اشاره به اینکه در سال جدید این معاونت در صدد تدوین آیین‌نامه‌ای برای حمایت بیشتر از حقوق بیمه‌گذاران است، آزادسازی تعرفه بیمه شخص ثالث اختیاری را با توجه به اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در سال ۸۷ و خرید اندک آن از جانب مشتریان فاقد موضوعیت دانست. حبیب میرزایی در رابطه با روند آزادسازی تعرفه‌ رشته‌های بیمه‌ای که در مرحله هفتم قرار دارد، گفت: آزادسازی تعرفه‌ها به طور کلی شامل بیمه‌های زندگی و غیرزندگی است که بخش غیرزندگی آن ظرف دو سال گذشته با روندی تدریجی به طور کامل انجام شده است.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت‌های بیمه مجاز هستند با رعایت یکسری از ضوابط مورد تصویب شورای‌عالی بیمه نرخ‌های خود را با در نظر گرفتن سیاست بیمه‌‌گری خود تعیین کنند.

این مقام مسوول بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه‌های غیرزندگی شامل تمام رشته‌های بیمه‌ای به جز زندگی و عمر است، گفت: البته بیمه شخص ثالث اجباری نیز با تصویب هیات دولت تعرفه‌های مشخصی خواهد داشت که به واسطه آن شرکت‌های بیمه این اختیار را دارند که تخفیف‌های بیشتری را به مشتریان کم ریسک خود ارائه دهند.

وی درخصوص اینکه چرا در حال حاضر برخی از شرکت‌های بیمه تخفیف‌هایی را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند، افزود: در گذشته درصد مشخصی از تخفیف با در نظر گرفتن ضوابط خاصی نظیر عدم اعلام خسارت توسط شرکت‌های بیمه اعمال می‌شد که با اصلاح و تدوین ماده ۸ قانون بیمه شخص ثالث این امکان برای آنها فراهم شده که برای اعمال تخفیف مشتریان کم خطر و کم حادثه خود نسبت به گذشته فعالیت‌های بیشتری را انجام دهند.

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ضمن تاکید براینکه بیش از ۹۰ درصد بخش بیمه‌های غیرزندگی مورد آزادسازی قرار گرفته است، افزود: آزاد سازی تعرفه بیمه‌های زندگی در اوایل سال جدید در دستور کار شورای‌عالی بیمه قرار دارد، اما احتمالا به دلیل ماهیت متفاوت این بخش از صنعت بیمه با سایر رشته‌های بیمه‌ای مفهوم آزادسازی تعرفه آنها به صورت دیگری انجام شود.

به گفته این مقام مسوول، بیمه در آزادسازی بیمه‌های زندگی اهمیت بیشتری به حقوق بیمه‌گذاران عمر انفرادی و ضوابط دقیق‌تری برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

امکان حضور بیمه‌های خصوصی

وی در خصوص سخنان رییس کل بیمه مرکزی مبنی بر اینکه از اوایل سال آینده صنعت بیمه شاهد حضور شرکت‌های بیمه خارجی در کشور خواهد بود، گفت: ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه مجلس شورای اسلامی مجوز مشارکت شرکت‌های بیمه خارجی با شرکت‌های داخلی را با اولویت بخش خصوصی صادر کرده است که در واقع امکان حضور و مشارکت شرکت بیمه خارجی با داخلی میسر شده است. مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ضمن بیان این مطلب که تاسیس و فعالیت شعب و نمایندگی شرکت‌های بیمه خارجی با رعایت سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در کشور باید صورت گیرد، تصریح کرد: حضور بیمه‌های خارجی در کشور به سه شکل ایجاد شرکت بیمه مشترک، شعبه یا نمایندگی در برنامه پنجم پیش‌بینی شده به این صورت که بیمه مرکزی چنانچه حضور این شرکت‌ها احتیاجی به مقررات تکمیلی داشته باشد، تمام اقدامات لازم را برای تهیه این مقررات انجام خواهد داد.

به گفته میرزایی اگر تقاضایی در این زمینه به بیمه مرکزی ارائه شود این نهاد بیمه‌ای با جدیت به بررسی آن می‌پردازند البته به عقیده بنده در این مسیر مقدمات زیادی نیز لازم نیست؛ چراکه در قانون تاسیس بیمه مرکزی نحوه حضور شرکت بیمه خارجی مشخص شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که میزان سرمایه اولیه برای شرکت‌های بیمه داخلی در مقایسه با بانک‌ها رقم بسیار پایینی است، افزود: با توجه به اینکه حداقل سرمایه اولیه بیمه‌های اتکایی ۴۰ میلیارد تومان و سایر بخش‌های بیمه‌ای نیز بسیار اندک است این امر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های بیمه خارجی در کشور عامل تشویق‌کننده باشد.

به گفته وی برای سرمایه‌گذاری خارجی علاوه بر مفاد قانون تاسیس بیمه مرکزی، قانون حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی که در گذشته مورد تصویب قرار گرفته است نیز بر این فعالیت‌ها حاکم است؛ به نحوی که حمایت و تضمین‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران خارجی در بخش بیمه انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور تحولات موثری در اقتصاد کشور به وجود خواهد آورد، گفت: تاکنون تقاضای مکتوبی به صورت جدی به بیمه مرکزی ارائه نشده و اگر این درخواست‌ها به صورت جدی انجام شود بیمه مرکزی با بررسی‌های لازم مجوز حضور آنها را در بازار داخلی کشور صادر خواهد کرد.

وی در خصوص برنامه مدیریت طرح و برنامه بیمه مرکزی در سال ۹۰ افزود: در سال جدید برای نظارت بر توانگری مالی شرکت‌های بیمه درصدد تدوین مقررات حاکم بر موسسات بیمه هستیم. به عقیده وی؛ مطالعات و مقررات لازم در این رابطه انجام و در مراحل نهایی قرار دارد که امیدواریم این برنامه در ماه‌های اولیه سال به مرور در دستور کار شورای عالی بیمه قرار گیرد.

میرزایی تدوین ضوابط لازم برای حمایت از حقوق بیمه‌گذاران را دیگر برنامه بیمه مرکزی در این سال دانست و گفت: بیمه مرکزی در حال حاضر آیین‌نامه آن را تدوین کرده که به موجب آن امکان حمایت بیشتر از حقوق بیمه‌گذاران به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: مطابق این آیین‌نامه حقوق بیمه‌گذار از آغاز قرارداد مشخص خواهد شد درصوتی که اگر این آیین‌نامه در شورای عالی بیمه مورد تصویب قرار گیرد فصل نوینی در صنعت بیمه برای حمایت از حقوق بیمه‌گذاران فراهم می‌شود.