جزئیات تعداد ابزارها و تجهیزات الکترونیک بانک‌ها تا پایان یازده ماهه سال گذشته از سوی بانک مرکزی منتشر شد. بر اساس این گزارش بانک‌های برتر در حوزه صدور کارت، تعداد خودپرداز، پایانه فروشگاهی و پایانه شعب منصوبه مشخص شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی تا پایان یازده ماهه سال گذشته مجموع کارت صادره از سوی شبکه بانکی نزدیک به ۱۲۲ میلیون کارت بوده است که از این تعداد بالغ بر ۸۲ میلیون کارت در استان‌ها و نزدیک به ۴۰ میلیون کارت نیز در تهران صادر شده است.

بر اساس این گزارش بانک ملت با صدور بالغ بر ۲۳ میلیون و ۳۶۰ هزار کارت در رتبه اول، ملی با صدور بیش از ۲۰ میلیون و۹۳۰ میلیون کارت در رتبه دوم، بانک صادرات با صدور ۱۸ میلیون و ۹۲۱ هزار کارت در رتبه سوم، کشاورزی با صدور بیش از ۱۱ میلیون و ۶۰۹ میلیون کارت در مقام چهارم و سپه با صدور بالغ بر ۱۱ میلیون و ۲۰۸ میلیون کارت در مقام پنجم قرار دارند.

۲۲ هزار خودپرداز

در همین حال مجموع خودپردازهای منصوبه بانک‌ها در شعب یا خارج شعب از سوی بانک مرکزی حدود ۲۱ هزار و ۱۹۹ دستگاه اعلام شده است که از این تعداد بالغ بر ۱۴ هزار و ۹۴۴ دستگاه در استان‌ها و ۵ هزار و ۲۵۳ دستگاه نیز در استان تهران نصب است.

بنابراین گزارش در بخش خودپرداز بانک ملی با نصب بالغ بر ۳ هزار و ۸۲۱ دستگاه خود پرداز در مقام اول، بانک صادرات با نصب ۳ هزار و ۲۷۱ خودپرداز در رتبه دوم، بانک ملت با نصب ۲ هزار و ۷۴۴ دستگاه در رتبه سوم، بانک کشاورزی با نصب یک هزار و ۹۱۱ دستگاه در رتبه چهارم و بانک تجارت با نصب یک هزارو ۹۰۶ دستگاه در رتبه پنجم قرار دارند. سهم هر یک از این بانک‌ها از کل شبکه خودپرداز به ترتیب ۱۸/۹،۱۶/۲،۱۳/۶،۹/۵ و ۴/۹ درصد بوده است.

۱/۵ میلیون پایانه فروشگاهی

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد پایانه‌ها منصوبه از سوی شبکه بانکی در مراکز فروشگاهی بالغ بر یک میلیون و ۴۴۶ هزار دستگاه بوده است که از این تعداد یک میلیون دستگاه در استان‌ها و باقی در تهران نصب شده‌اند.

این گزارش حاکی است در بخش پایانه‌های فروشگاهی بانک صادرات با نصب بالغ بر ۳۲۹ هزار دستگاه پایانه فروشگاهی در رتبه اول، بانک پارسیان با نصب ۲۱۰ هزار دستگاه در مقام دوم، بانک ملت با نصب بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه در مقام سوم، بانک ملی با نصب ۱۹۷ هزار دستگاه در رتبه چهارم و بانک کشاورزی با نصب ۱۴۱ هزار دستگاه در مقام پنجم قرار دارند. همچنین سهم هر یک از این بانک‌ها از کل پایانه‌های منصوبه به ترتیب ۲۷ درصد، ۵/۱۴ درصد، ۸/۱۳ درصد، ۵/۱۳ درصد و ۷/۹ درصد است.

در همین حال مجموع پایانه‌های شعب منصوبه نیز در یازده ماه اول ۸۹ بیش از ۴۲ هزار و ۸۸۲ دستگاه است که از این میزان بالغ بر ۳۱ هزار و ۶۶۲ دستگاه در استان‌ها و باقی در تهران نصب شده است.