گروه بازار پول- درحالی که مشتریان تعاونی‌های ادغام شده همچنان در حالت سرگردانی به سر می‌برند، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد، ۵ تعاونی‌ اعتباری تجمیع و به عنوان موسسه مالی اعتباری «در شرف تاسیس» صالحین به فعالیت خود ادامه خواهند داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ایران،‌ با شدت گرفتن برخورد بانک مرکزی با موسسات پولی و تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز روابط عمومی این بانک ضمن صدور اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد که در استمرار برنامه ساماندهی موسسات پولی غیر بانکی، تعاونی‌های زیرتجمیع و با تامین سرمایه اولیه و توافق و امضای صورت‌جلسه به عنوان موسسه مالی و اعتباری «در شرف تاسیس» صالحین به فعالیت خود ادامه خواهند داد و محدودیت‌های اعمال شده علیه آنها مرتفع می‌شود.

بانک مرکزی در ادامه این اطلاعیه آورده است که موسسه مالی و اعتباری «در شرف تاسیس» صالحین شامل تعاونی اعتباری آزاد صالحین، تعاونی اعتبار دانشجویان و دانش آموختگان وحدت گلستان (تحت تکفل موسسه)، تعاونی اعتبار پرتو گل گرگان، تعاونی اعتبار مرزنشینان محمودآباد و تعاونی اعتبار بهاور بیهق است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تعاونی‌های مذکور مسوولیت تنظیم روابط حقوقی لازم فیمابین خود را برعهده خواهند داشت و این روابط تاثیری بر حقوق مشتریان و اشخاص ثالث نخواهد داشت. بدیهی است موسسه مزبور مکلف به رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی از جمله مفاد بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی و سقف نرخ‌های سود سپرده ابلاغی و عدم توسعه شعب است.

بانک مرکزی درحالی در روزهای اخیر اسامی برخی از تعاونی‌ها و موسسات مالی و اعتباری را به‌عنوان موسسات تحت تکفل تعدادی از موسسات پولی اعلام کرده که همچنان مشتریان این موسسات که تعطیل شده‌اند در سردرگمی به سر می‌برند.

پیش از این نیز بانک مرکزی با انتشار فهرستی از تجمیع و ادامه فعالیت برخی تعاونی های اعتبار به عنوان موسسه اعتباری در شرف تاسیس خبر داده بود.