دنیای اقتصاد- مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ضمن تاکید بر اینکه مردم باید خریدهای غیرضروری خود را به بعد از عید موکول کنند، گفت: از آنجا که در برخی ماه‌ها خرید طلا در کشور افزایش و برخی ماه‌ها کاهش می‌یابد، قیمتی که الان برای هر گرم طلا در کشور محاسبه می‌شود به دلیل عدم تبادل لحظه‌ای با قیمت‌های بین‌المللی دارای رشد کاذب است. وی افزود: به مردم توصیه می‌کنم بهتر است خرید‌های غیرضروری طلای خود را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کنند. قیمت طلا ۱۵ دلار کاهش یافت

توصیه به خودداری از خرید غیر ضروری طلا

مسعودرضا طاهری

بهای طلا در بازار‌های جهانی ۱۵ دلار کاهش یافت. در آستانه انتشار اخبار مربوط به آمار اشتغال در آمریکا طلا با افت قیمت در پایان معاملات روز پنج‌شنبه به ۳/۱۴۱۵ دلار رسید که نسبت به نرخ ۷۰/۱۴۳۵ دلار روز چهارشنبه، بیش از ۲۰ دلار کاهش نشان می دهد.

روز گذشته تا ساعت ۱۷ به وقت تهران قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری به نرخ ۱۴۲۰ دلار رسید که نسبت به نرخ پایان روز چهارشنبه ۱۵ دلار کاهش داشته است.

نرخ طلا تا ظهر روز پنج‌شنبه تا حد ۱۴۳۵ دلار در بازار لندن بدون تغییر بود. از این رو قیمت سکه‌ها در بازار داخلی به جز ربع سکه نسبت به روز قبل از آن تغییری نداشت. ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان افت قیمت به نرخ ۱۰۷ هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی، سکه طرح قدیم و نیم سکه به ترتیب ۳۹۵، ۴۵۵ و ۱۹۵ هزار تومان فروخته شد. قیمت سکه در بالاترین حد طی هفته گذشته به ۴۰۰ هزار تومان نیز رسید. در بازار ارز، یورو و پوند انگلیس با افت ۳ تومانی و ۱۰ تومانی به نرخ ۱۵۶۰ و ۱۸۷۰ تومان فروخته شدند.

چشم انتظاری سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ بهره یورو توسط بانک مرکزی اروپا که نهایتا بنا بر برخی گزارش‌ها به تثبیت نرخ آن در حد ۱ درصد پیشین برای ماه آوریل منجر شد، نرخ برابری یورو در مقابل دلار را تا ۳۹۷۶/۱ بالا برد. گزارش ماه فوریه اشتغال در آمریکا که آمار دقیق آن تا لحظه تهیه این گزارش هنوز اعلام نشده، با گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و رونق شاخص‌های بورس همراه شده است. قیمت طلا متاثر از این وضعیت با افت قابل توجهی همراه شده است که انتظار می‌رود امروز قیمت‌های

پیش تاخته در بازار سکه و طلا را تا حدودی تعدیل کند.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افزایش ناآرامی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و نهایتا کشتار مردمی در لیبی در روز ۲ مارس به رکورد ۱۴۴۰ دلار نیز دست یافته بود.بازار نفت در جریان این وقایع به شدت متشنج شده و بهای آن تا محدوده ۱۰۳ دلار افزایش یافته است. گسترش بی‌ثباتی‌ها در کشورهای تولیدکننده نفت به شدت بر بالا رفتن قیمت کالا‌ها (commodities) موثر است.

در بازار داخلی افزایش تقاضا موجب گران شدن بی ضابطه قیمت سکه شده و به‌رغم حبابی ندانستن قیمت آن از سوی برخی کارشناسان (که متاسفانه به انحصار ضرب سکه توسط بانک مرکزی نیز بی‌توجه‌اند) به دلیل بالاتر بودن قیمت اسمی از ارزش ذاتی آن در قیمت‌های بانک مرکزی، به‌زعم برخی دیگر از کارشناسان، باید تاکید کرد که قیمت سکه حبابی است و بانک مرکزی باید علاوه بر تزریق شمش طلا به سرازیر کردن سکه به بازار نیز اقدام کند. در این میان برخی از کارشناسان از مردم خواسته‌اند که در شرایط فعلی از خرید شتاب زده طلا و سکه خودداری کنند.

مردم خریدهای غیرضروری طلا را به بعد عید موکول کنند

مدیرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ضمن تاکید بر اینکه مردم باید خریدهای غیرضروری خود را به بعد از عید موکول کنند از واقعی شدن قیمت‌ها در سال بعد خبر داد و گفت: کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت طلا تا پایان ۲۰۱۱ به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برسد.

علی فخر موحدی گفت: از آنجایی که در برخی ماه‌ها خرید طلا در کشور افزایش و برخی ماه‌ها کاهش می‌یابد، بنده به مردم توصیه می‌کنم قیمتی را که الان برای هر گرم طلا در کشور محاسبه می‌شود به دلیل عدم تبادل لحظه‌ای با قیمت‌های بین‌المللی دارای رشد کاذب است.

وی افزود: بهتر است که مردم خرید‌های غیرضروری طلای خود را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کنند؛ هیچ کارشناسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت طلا بعد از عید ارزان‌تر یا گران‌تر از قیمت‌های فعلی می‌شود، اما این قیمت‌ها در آن ایام منطقی‌تر از الان خواهد شد.

موحدی با تاکید بر رشد کاذب قیمت‌ها در بازار فعلی طلا و جواهر، تصریح کرد: اختلاف ۵۰ هزار تومانی قیمت سکه طرح قدیم با طرح جدید بیانگر وجود قیمت‌های کاذب در بازار است؛ این سکه‌ها هیچ تفاوتی از نظر عیار و وزن ندارند، اما به دلیل اینکه سکه طرح قدیم حالت عتیقه را پیدا کرده است برخی از مردم طرفدار خرید این سکه‌ها شدند.

عرضه شمش طلا هم قیمت‌ها را واقعی نکرد

موحدی در مورد تاثیر عرضه شمش طلا از طریق بانک کارگشایی، بیان کرد: این اقدام اثر چندانی نداشت؛ بانک مرکزی نمی تواند طلا را حراج کند چراکه طلا دارای قیمت پایه جهانی است.

وی گفت: زمانی عرضه شمش طلا در بازار تاثیر خواهد داشت که بانک مرکزی طلا را پایین‌تر از قیمت جهانی عرضه کند که این امر اصلا منطقی نیست.

دستور ادامه فروش شمش‌های ۵۳ میلیونی ابلاغ نشد

در عین حال سخنگوی بانک ملی ضمن اشاره به استقبال چشمگیر از عرضه شمش‌های طلا طی دو روز گذشته، به خبرگزاری فارس گفت: هنوز بانک مرکزی دستوری برای ادامه عرضه شمش طلا طی هفته بعد به این بانک ابلاغ نکرده است. حسین دشتی با تاکید بر استقبال خوب مردم از عرضه شمش‌های طلا توسط بانک کارگشایی طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته، گفت: روز پنج‌شنبه عرضه فوق‌العاده صورت گرفت؛ این اقدام اثر مطلوبی در کاهش قیمت‌های کاذب بازار طلا داشت. وی در مورد وضعیت عرضه شمش طلا در هفته آینده، افزود:‌ درصورتی که بانک مرکزی اجازه بدهد هفته بعد هم بانک کارگشایی به حراج شمش ادامه می‌دهد.

سخنگوی بانک ملی ادامه داد:‌ بانک کارگشایی روزهای زوج به حراج سکه می‌پردازد، اما برای شمش فعلا در هفته قبل دو روز پایانی (چهارشنبه و پنج‌شنبه) به این بانک ابلاغ شده بود.

دشتی درباره قیمت پایه شمش‌های عرضه شده در روزهای پایانی هفته قبل، گفت: این شمش‌ها با وزن یک کیلو گرم و عیار ۹۹۵ با نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی و بدون محدودیتی در عرضه به فروش رسیدند.

این مقام مسوول در بانک ملی اضافه کرد:‌ روز چهارشنبه شمش‌ها با قیمت ۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و همچنین در بیشترین رقم با ارزش ۵۲ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان فروخته شدند.

کاهش عرضه دلار در بانک‌های دولتی

ایرنا نیز گزارش داد: همزمان با روزهای پایانی سال و شروع سفرهای نوروزی، تقاضا برای خرید دلار (آمریکا) افزایش و عرضه آن از سوی بانک‌های دولتی کاهش یافته است. بنا بر این گزارش، متقاضیان ارز این روزها پس از مراجعه به بانک‌های دولتی برای دریافت دلار با مشکل کمبود ارز مواجه می‌شوند و بسیاری از آنها برای تامین ارز مورد نیاز خود به ناچار به صرافی‌های آزاد مراجعه می‌کنند. این در حالی است که این صرافی‌ها نیز دلار را با نرخ‌های متفاوت به مشتریان عرضه می‌کنند.