رییس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: خودروسازان موظف شدند که در فرم‌های فروش خودرو، موضوع انتخاب شرکت‌های بیمه صادرکننده بیمه‌نامه شخص ثالث را درج کنند. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با مهر گفت: طی یکسال اخیر مکاتبات بسیاری را با شرکت‌های خودروساز و وزارت صنایع و معادن انجام داده بودیم مبنی بر اینکه تعیین بیمه‌نامه مسوولیت مدنی دارندگان وسایط نقلیه یا همان بیمه‌نامه شخص ثالث باید با کسب نظر خریدار خودرو تعیین شود.

رییس شورای‌عالی بیمه کشور با اشاره به اینکه خریدار اتومبیل، وسیله نقلیه را با بیمه‌نامه تحویل می‌گیرد، افزود: تعیین نوع شرکت صادرکننده باید توسط صاحب خودرو صورت گیرد، در غیر این صورت به نوعی سلب اختیار از خریدار خواهد بود.

فرشباف تصریح کرد: طبق این موضوع کمیسیون اصل ۹۰ تذکراتی را به وزارت صنایع مبنی بر اصلاح شیوه مذکور توسط خودروسازان ارائه کرد تا این روش اصلاح شود.

وی با اشاره به صدور بیمه‌نامه‌های مذکور به مدت یکسال گفت: دو شرکت بیمه عنوان می‌کردند که این بیمه‌نامه قابل تغییر است، اما بیمه مرکزی مطرح کرد که با توجه به مدت یکسال صدور بیمه‌نامه، تغییر آن بسیار مشکل است و لازم است که خودروسازان حتما از خریدار خودرو در این زمینه کسب نظر کنند.

رییس‌کل بیمه مرکزی ایران افزود: این موضوع در فرم‌های فروش خودرو باید درج شود و امید است که وزارت صنایع با تذکری که به شرکت‌های خودروساز می‌دهد این روند را اصلاح نماید.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین اعلام کرد که بیمه اختیاری سرنشینان خودرو از سال آینده اجباری می‌شود و خرید آن توسط خریداران خودرو اجباری خواهد بود.

رییس‌کل بیمه مرکزی:

ارزیابان خسارت، عضو جدید صنعت بیمه

گروه بازارپول- رییس‌کل بیمه مرکزی از راه‌اندازی واحد ارزیابان مستقل خسارت در سال ۱۳۹۰ خبر داد و گفت: این ارزیابان به عنوان داور، خسارات واردشده به خودروها را ارزیابی خواهند کرد و شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت میزان خسارت تعیین شده از سوی آنها خواهند بود.

فرشباف ماهریان در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه درآمد ارزیابان خسارت ازچه محلی تامین می‌شود؟ گفت: شرکت‌های بیمه براساس میزان خسارتی که ازسوی ارزیابان برآورد می‌شود این کارمزد را می‌پردازند.

دنیای اقتصاد بار دیگر پرسید، میان کارشناسان مستقردرشرکت‌های بیمه با ارزیابان خسارت در صورتی که هردو از بیمه گر کسب درآمد می‌کنند، چه تفاوتی است؟ و رییس‌کل گفت: اگرفرقی ندارند بعد از این به جای استفاده از کارشناسان رسمی دادگستری ازهمان پرسنل نهادهای متقاضی استفاده می‌کنیم، چون هزینه کارشناسان دادگستری را شخص متقاضی پرداخت می‌کند.

دنیای اقتصاد ازوی پرسید، کارکنان این شرکت‌ها از جنس کارشناسان دادگستری نیستند وقضاوت آنان ضمانت اجرایی کارشناسان رسمی دادگستری را ندارد، اما درارزیابی خسارت، جنس هردو یکی است و چه بسا ارزیابان مستقل همان کارشناسان بازنشسته و بازخرید شده شرکت‌های بیمه هستند. آیا این تامین مالی استقلال آنان را زیرسوال نمی برد؟

فرشباف گفت: خیر، آنان مستقل هستند ازسوی بیمه مرکزی تایید صلاحیت می‌شوند و اتفاقا کسانی که تجربه ۵سال کارمفید درشرکت‌های بیمه را داشته و شان اخلاقی را حفظ کرده باشند از امتحان بیمه مرکزی معاف هستند و می‌توانند این گواهی را ازبیمه مرکزی بگیرند. فرشباف یادآور شد: ورود ارزیابان خسارت به صنعت بیمه براساس مصوبه شورای‌عالی بیمه است که درآن به صراحت گفته شده ارزیابان خسارت باید کارخود را ازخرداد سال ۸۳ آغازکنند و می‌بینید که مسوولان سابق بیمه مرکزی دراجرای این مصوبه کوتاهی کرده بودند و دراین دوره بیمه مرکزی به دنبال تفکیک وظایف است؛ بیمه گر کارخود را دربازاریابی و فروش بیمه انجام دهد و ارزیاب خسارت وظیفه خود را دربرآورد خسارات انجام می‌دهد.