آماده‌باش بانک‌ها برای واریز مرحله دوم یارانه‌ها

گروه بازار پول- مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام آماده باش بانک‌ها برای پرداخت مرحله دوم یارانه نقدی به حساب‌های بانکی مردم همزمان با ایام پایانی سال، گفت: در اسفندماه مرحله دوم واریز یارانه‌های نقدی انجام خواهد شد و این اقدام همزمان با افزایش مراجعه مردم به بانک‌ها و خودپردازها است. وی تاکید کرد: اگر در آن مقطع زمانی احساس کنیم نیاز است که ظرفیت پول‌دهی به مردم افزایش یابد، قطعا این کار انجام خواهد شد. براساس برخی برآوردها در مرحله نخست پرداخت یارانه‌های نقدی حدود ۱۰درصدوجوه واریز شده در روزهای نخست توسط مردم برداشت شد. پیش از آن نگرانی‌هایی در مورد هجوم مردم برای برداشت یارانه‌های نقدی وجود داشت که عملا چنین اتفاقی رخ نداد و این مرحله حساس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با آرامش طی شد.

به گفته شریفی همچنین بانک‌ها می‌توانند علاوه بر خودپردازها در شعب خود پول مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهند، این در حالی است که هم اکنون هیچ کاستی از بابت ابزار و خدمات پرداخت الکترونیک و جایگزینی آنها به جای پرداخت‌های سنتی مثل اسکناس و ایران چک وجود ندارد، در خریدهای روزمره نیز مردم می‌توانند از کارت‌های بانکی و دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی استفاده کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به سه روش انتقال پول از یک بانک به بانکی دیگر گفت: از طریق سامانه شتاب و سامانه تسویه ناخالص آنی یا «ساتنا» انتقال کارت به کارت پول انجام می‌شود، از طریق سامانه پایاپای الکترونیک یا «پایا» هم انتقال بین بانکی، یعنی انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر انجام می‌شود. وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که میزان استفاده و استقبال مردم از این روش‌های الکترونیکی روزانه رو به افزایش است، افزود: آمار انتقال کارت به کارت بین بانکی در حال حاضر بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار فقره در مدت زمان یک‌ماه را در بر می‌گیرد و این آمار در حال افزایش است، در سیستم «ساتنا» هم روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار انتقال بین بانکی صورت می‌گیرد. شریفی استفاده از روش‌های الکترونیکی مذکور را برای مردم راحت‌تر، کم‌خطرتر و در عین حال قابل ردیابی عنوان و بیان کرد: در این روش‌ها امکان گم شدن و سرقت پول حذف شده است.

مهران شریفی در گفت‌وگوی مشروح با مهر درباره آمادگی بانک‌ها برای ایام پایانی سال و افزایش حجم فعالیت‌ها و مراجعه مردم گفت: انتشار اسکناس‌ها افزایش خواهد یافت و ایران‌چک بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا بانک‌ها بتوانند آنها را در شعب و خودپردازهای خود به مردم ارائه کنند.

برنامه بانک‌ها برای ایام پایانی سال

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه این اقدام از برنامه‌های قطعی بانک مرکزی است که در پایان هر سال اجرا می‌شود، یکی دیگر از برنامه‌ها را در صورت نیاز افزایش ساعت کار بانک‌ها و دستور بانک مرکزی به بانک‌ها در این زمینه اعلام کرد و افزود: البته هنوز چنین دستوری را به بانک‌ها صادر نکرده‌ایم.

وی در بیان یکی دیگر از اقدامات در این زمینه عنوان کرد: بانک مرکزی از بانک‌ها درخواست خواهد کرد که با شدت بیشتری بر عملکرد دستگاه‌های خودپرداز خود نظارت کنند تا خودپردازها خالی از اسکناس و ایران‌چک نباشند و پول‌گذاری در خودپردازها به طور مرتب انجام شود و از این بابت مردم به کم و کاستی برخورد نکنند.

به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی، اطلاعات دریافتی از بانک‌ها نشان می‌دهد که در سال گذشته عملکرد بانک‌ها در این زمینه نسبت به سال‌های قبل تر از آن بهتر بوده است و مردم کمتر با خودپردازهای خالی مواجه بودند.

افزایش انتشار اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی به ۳۴۰ میلیون قطعه

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابطال ایران چک‌های ۱۰۰هزار تومانی در زمان ارائه آنها به بانک گفت: برای اینکه مردم دچار کمبود اسکناس و ایران چک نشوند، میزان انتشار اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی را تا پایان سال دو برابر خواهیم کرد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی تعداد اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی منتشر شده تاکنون را ۱۷۰ میلیون قطعه ذکر و تصریح کرد: این تعداد اسکناس تا پایان سال جاری به ۳۴۰ میلیون قطعه خواهد رسید. شریفی عنوان کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده است که یک کاست از ۴ کاست دستگاه‌های خودپرداز خود را به اسکناس ۱۰ هزار تومانی اختصاص دهند و برای تامین این میزان اسکناس ۱۰ هزار تومانی بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام آمادگی کرده است که به هر میزان که این اسکناس را بخواهند در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. وی با تاکید بر اینکه چه برای شعبه و چه برای خودپردازها به میزان کافی اسکناس ۱۰ هزار تومانی در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: بنابراین هر چقدر بانک‌ها در تنظیم خودپردازهایشان برای اختصاص اسکناس ۱۰ هزار تومانی سرعت عمل داشته باشند و به مردم سرویس بهتر و خدمات رسانی با کیفیت‌تری ارائه کنند، به لحاظ اسکناس‌رسانی هیچ کمبودی نخواهند داشت.

ردیابی تراکنش‌های ناموفق/ جریمه‌های سنگین در انتظار بانک‌ها

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها در زمانی که مراجعت مردم به دستگاه‌های خودپرداز افزایش می‌یابد، مانند روزهای پایانی ماه و سال، فقط به کارت‌های بانکی خود سرویس ارائه می‌کنند، گفت: اگر این اتفاق بیفتد و بانک‌ها فقط به کارت‌های خود سرویس بدهند، قطعا با جریمه‌های تراکنش‌های ناموفق سنگینی مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه بانک مرکزی این اقدام یک نوع عدم سرویس دهی به مردم است و قطعا بانک مرکزی با آن برخورد می‌کند، علاوه بر جریمه ای که از بانک خواهد گرفت، برخوردهای مدیریتی هم خواهد شد و این اقدام پذیرفته نیست که بانکی فقط به کارت خود سرویس ارائه کند و اینگونه موارد توسط بانک مرکزی ردیابی و برخورد می‌شود.

شریفی با بیان اینکه تعرفه جریمه از تراکنش‌های ناموفق خودپردازهای بانکی نسبت به گذشته تغییری نکرده است، افزود: روند اخذ جرایم از تراکنش‌های ناموفق به همان روال قبلی ادامه خواهد داشت و فعلا برنامه ای برای افزایش تعرفه در این زمینه نداریم.

وی افزود: اگر تا ۵ درصد تراکنش‌ها ناموفق باشد، مشمول جریمه نخواهند شد، از ۵ تا ۱۰ درصد به ازای هر تراکنش ناموفق ۵۰ تومان، از ۱۰ تا ۱۵ درصد به ازای هر تراکنش ناموفق ۱۰۰ تومان و از ۱۵ درصد به بالا ۱۵۰ تومان است و این جرایم از بانک‌ها اخذ می‌شود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی در مورد سوال ارزیابی عملکرد بانک‌ها در بخش الکترونیکی گفت: این سوال دامنه وسیعی دارد، اما در حال حاضر تراکنش‌های ناموفق به عنوان معیار تلقی می‌شود که هر ماه نیز درصد تراکنش‌های ناموفق بانک‌ها محاسبه و اعلام می‌شود، از دیدگاه بانک مرکزی این معیار بسیار مهم است، زیرا جذب یا دفع مشتری به آن بستگی دارد.

وی گفت: در آینده برنامه داریم که از تمام جنبه‌ها بتوانیم بانک‌ها را ارزیابی کنیم که در ارائه خدمات الکترونیکی در چه وضعیتی قرار دارند.

ایران چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی

شریفی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی تصمیمی برای ورود ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی منتشر شده به جامعه با برنامه جدید ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی دارد؟ اظهارداشت: هنوز تصمیم قطعی از بابت انتشار ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی اتخاذ نشده است. وی در مورد برنامه بانک مرکزی برای انتشار اسکناس با ارقام جدید گفت: هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است، اما این مساله از مسائل باز بانک مرکزی است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه انتشار اسکناس درشت به جز اسکناس‌های فعلی که در جامعه است، احساس می‌شود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نیاز به انتشار اسکناس درشت‌تر وجود دارد، ولی هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.