دنیای اقتصاد- بهای طلا در بازار‌های جهانی به پایین‌ترین حد ۴ ماه اخیر رسید. قیمت طلا تا غروب روز گذشته تا حد ۱۳۱۴ دلار افت کرد که پایین‌ترین قیمت طلا از ۲۲ اکتبر سال ۲۰۱۰ بوده است. قیمت طلا با رسیدن به حد ۱۳۱۴ دلار تا غروب روز گذشته نسبت به نرخ ۱۴۲۱ دلاری پایان سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۰۷ دلار افت را ثبت کرده است. قیمت طلا در پایان معاملات روز پنج‌شنبه نیز در همین سطح ۱۳۱۴ دلار بسته شده بود. این کاهش ۵/۷ درصدی در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی در بازار داخلی در روز پنج‌شنبه ۳۵۷ هزار تومان بود.این رقم نسبت به نرخ سکه در پایان سال ۲۰۱۰ (۱۰ دی) تنها ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. کاهش ۳۲ دلاری قیمت طلا در روز پنج‌شنبه

مسعود رضا طاهری- بهای طلا در بازار‌های جهانی به پایین‌ترین حد ۴ ماه اخیر رسید. قیمت طلا تا ساعت ۳۰/۱۸ روز گذشته تا حد ۱۳۱۷ دلار کاهش یافت.

قیمت طلا تا غروب روز گذشته نسبت به نرخ ۱۴۲۱ دلاری پایان سال ۲۰۱۰ در حدود ۱۰۴ دلار افت را ثبت کرده است. قیمت طلا در پایان معاملات روز پنج‌شنبه در سطح ۱۳۱۴ دلار بسته شد.

این کاهش ۳/۷ درصدی در حالی است که قیمت سکه بهار آزادی در بازار داخلی در روز پنج‌شنبه ۳۵۷ هزار تومان بود.این رقم نسبت به نرخ سکه در پایان سال ۲۰۱۰ (۱۰ دی) تنها ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. طی این مدت قیمت دلار آمریکا از رقم ۱۰۷۷ تومان به ۱۰۹۰ تومان رسیده است.

منحنی تغییرات قیمت طلا در پایان معاملات روز چهارشنبه در سطح ۱۳۴۶ دلار متوقف شد که نسبت به نرخ بسته شده روز سه شنبه ۱۴ دلار بالا رفت. قیمت طلا پایان روز پنج‌شنبه به ۱۳۱۴ دلار رسید که نسبت به نرخ ۱۳۴۶ دلار روز قبل از آن ۳۲ دلار افت را ثبت کرده است.

روز پنج‌شنبه قیمت هر سکه بهار آزادی با افزایش ۳۰۰ تومانی تا ۳۵۷ هزار تومان بالا رفت. بازار داخلی خیلی زود از روند افزایشی ۱۴ دلاری موقتی در بازارهای جهانی تاثیر پذیرفت. وجود تقاضا و نقدینگی در این بازار در چنین حالاتی کاملا هویدا است. انتظار می‌رود بازار داخلی امروز واکنش متناسب‌تری به افت قیمت‌های جهانی از خود نشان دهد.

روز پنج‌شنبه سکه طرح قدیم بدون تغییر ۴۱۲ هزارتومان، نیم سکه با ۲۰۰۰ تومان افزایش ۱۸۰ هزار تومان و ربع سکه با ۵۰۰ تومان افزایش ۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شد.

در بازار ارز افزایش اندک ارزش دلار در مقابل یورو (۳۷/۱) موجب افزایش ۵ تومانی قیمت دلار آمریکا شد و نرخ آن به ۱۰۹۰ تومان رسید. یورو نیز در ادامه خوشبینی‌ها نسبت به آینده اقتصاد اروپا با ۱۵ تومان افزایش تا ۱۴۸۰ تومان بالا رفت.پوند انگلیس نیزبا ۵ تومان رشد قیمت به نرخ ۱۷۳۵ تومان فروخته شد.

بازار طلا در جهان در ۳ روز گذشته متاثر از چند عامل تعیین‌کننده بوده است.

نیاز به محرک‌های مالی بیشتر برای کاهش نرخ بیکاری در آمریکا از زبان مقامات فدرال رزرو و بالا رفتن شاخص بورس‌های جهان و همچنین امیدواری سرمایه‌گذاران با بهبود شرایط اقتصادی در جهان به افت خرید طلا منجر شده است.

شاخصMSCI به عنوان یک شاخص جهانی برای بورس‌های جهان به بالاترین حد ۲ سال اخیر در دستیابی به عدد ۱۲۴ نائل آمده است. بنا بر گفته کارشناسان، جذابیت سایر بازار‌ها نسبت به بازار طلا با آغاز سال جدید میلادی پررنگ‌تر شده است.

در سال گذشته به دلیل تزریق تریلیون‌ها دلار به اقتصاد جهانی و پایین نگه داشته شدن نرخ بهره ، قیمت طلا ۳۰ درصد رشد داشت. در ۷ دسامبر سال ۲۰۱۰ قیمت طلا رکورد تاریخی ۱۴۳۲ دلار را بر جای گذاشت.