رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر تاثیر آزادسازی تعرفه رشته‌های مختلف بیمه‌ای در کاهش نرخ بیمه‌ها به تشریح جزئیات آزاد‌سازی تعرفه سه رشته جدید بیمه‌ای در مرحله چهارم پرداخت و خبر داد: بررسی روند آزادسازی بیمه‌های عمر و شخص‌ثالث اختیاری به خاطر نبود زیرساخت‌های لازم به مرحله هفتم این برنامه در سال آینده موکول شد. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبری فارس با اشاره به مصوبات جلسه اخیر شورای عالی بیمه، گفت: براساس مصوبات جلسه مذکور به ترتیب تعرفه‌ بیمه‌های آتش‌سوزی صنعتی، مسوولیت متصدیان حمل و نقل داخلی و همچنین وجوه در صندوق و وجوه در راه آزاد شد که بخشنامه مرتبط با این امر در آینده نزدیک به شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد بیمه آتش‌سوزی صنعتی پرداخت و گفت: با توجه به اینکه بیمه‌های آتش‌سوزی ساختمان در مرحله دوم آزاد سازی‌ تعرفه با موفقیت‌هایی همراه بود، بیمه مرکزی در مرحله چهارم آزاد سازی بیمه آتش سوزی صنعتی را پیشنهاد و به تصویب شورای عالی بیمه رساند.

رییس کل بیمه مرکزی در رابطه با ضریب خسارت بیمه آتش سوزی صنعتی، تصریح کرد: حداکثر ضریب خسارت این رشته حدود ۳۰ درصد است که بیمه مرکزی با در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده این رشته و وضعیت حاکم در بازار، آزاد سازی تعرفه این بیمه‌نامه را در برنامه‌های خود قرار داده است.

فرشباف ضمن تاکید براینکه برنامه اصلاح تعرفه‌ها در مراحل مختلف آزاد سازی اثر بسیار مهمی در کاهش نرخ حق بیمه‌ها داشته است، در رابطه با هدف آزاد‌سازی تعرفه بیمه

آتش سوزی صنعتی گفت: بیمه مرکزی در این آزاد سازی‌ها به دنبال به وجود آمدن شرایطی برای افزایش گرایش شرکت‌های عظیم و بنگاه‌های اقتصادی فعال صنعت و معدن به سمت صنعت بیمه است به صورتی که با اتخاذ سیاست‌هایی تمایل آنها را برای تحت پوشش قرار دادن اموال، تجهیزات و مسوولیت‌های متفاوت افزایش می‌دهد.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه در این برنامه تحت پوشش قراردادن موارد غیر صنعتی نیز در نظر گرفته شده است، افزود: این نهاد بیمه‌ای با اعلام آزاد سازی این رشته و با در نظر گرفتن وضعیت بنگاه‌های اقتصادی و روند اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پیش بینی احتمال افزایش نرخ برخی از تولیدات بخش‌های مختلف اقتصادی را می‌کند.

به گفته وی، در این راستا آزاد‌سازی‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد که شرکت‌ها حق بیمه‌های کمتری را به بازار عرضه کرده و مسیر مطلوبی را برای جذب سرمایه‌ بنگاه‌ها به سمت صنعت بیمه مهیا سازند.

این مقام مسوول بیمه با اشاره به اینکه هدفمند سازی یارانه‌ها برخی از نرخ‌های ورودی به صنعت بیمه را واقعی می‌کند، اضافه کرد: در این مسیر ممکن است برخی از بنگاه‌های اقتصادی اولویت‌های تصمیم‌گیری خود را جابه جا کنند که صنعت بیمه می‌تواند با کسب این فرصت‌ها و ارائه نرخ‌های پایین در جذب این بخش ها ضریب پوشش بیمه‌ای خود را افزایش دهند. فرشباف در خصوص حق بیمه رشته

آتش‌سوزی صنعتی، افزود: براساس آمارهای رسمی، حق بیمه این رشته مطابق ۲ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال و ضریب خسارت آن حدود ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه رشته آتش سوزی صنعتی در سال ۸۸ ، تعداد ۱ میلیون و ۸۲۹ هزار بیمه نامه صادر و ۱۸ هزار خسارت را تحت پوشش قرار داده است، خاطرنشان کرد: با بررسی میزان حق بیمه، خسارت پرداختی، ضریب خسارت، تعداد بیمه‌نامه و خسارت این رشته بیمه‌ای در طول یک دوره ۱۰ ساله مشخص شد که حق بیمه‌های آن که در سال ۷۹ معادل ۴۴۹ میلیارد ریال بود، به رقمی حدود ۲ هزار و ۹۱۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

این مقام مسوول در صنعت بیمه در تشریح روند آزادسازی تعرفه بیمه مسوولیت متصدیان حمل و نقل گفت: به دلیل رشد صعودی ضریب خسارت این نوع بیمه‌نامه، مسوولان شرکت بیمه مرکزی و اعضای شورای عالی بیمه بعد از بررسی‌های فراوان تصمیم به آزادسازی این بیمه‌نامه گرفتند.

به گفته فرشباف، این رشته بیمه‌ای در روند ۱۰ ساله خود دارای رشد نسبتا صعودی بوده است؛ اما در این میان ضریب خسارت آن در این دوران نوساناتی را نیز تجربه کرده، ولی به طور متوسط رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی را در صنعت بیمه داشته است. وی افزود: این رشته بیمه‌ای دارای حدود ۵۰۰ میلیارد ریال حق بیمه در صنعت بیمه است و مسوولیت مدنی شرکت‌های حمل و نقل زمینی داخلی در برابر صاحبان کالا را مطابق قانون تجارت و شرایط بارنامه، تحت پوشش قرار می‌دهد.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه تصریح کرد: براساس آمار‌های بیمه مرکزی ضریب خسارت این رشته حدود ۵۵ درصد و بیمه نامه آن بیش از ۴۸ هزار مورد است؛ که از این میان حدود ۱۰ درصد آن از لحاظ تعداد خسارت‌ها را شامل می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به بررسی آیین‌نامه شرایط عمومی «بیمه پول» در جلسه اخیر شورای‌عالی بیمه، تصریح کرد: این بیمه‌نامه شامل بیمه‌ وجوه در صندوق و وجوه در راه است که در گذشته فاقد شرایط عمومی و تعرفه مصوب شورای عالی بیمه بود.

وی در ادامه ضمن تاکید براینکه شورای عالی بیمه پس از بررسی و تهیه شرایط عمومی بیمه‌نامه مذکور در چند جلسه متوالی، آزاد سازی آن را مورد تصویب قرار داد، افزود: درحالی که حق بیمه این بیمه نامه براساس آمارها در سال ۷۹ معادل ۳۰۰ میلیون ریال گزارش شده بود، در انتهای سال ۸۸ با رشد قابل توجهی به بیش از ۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

فرشباف با اشاره به اینکه بیمه پول ۲هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بیمه‌نامه را در صنعت بیمه به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: براساس آمارهای بیمه مرکزی، ضریب خسارت این رشته بیش از ۳۵ درصد نیست که به همین سبب شورای عالی بیمه به جز تصویب شرایط عمومی این بیمه نامه و مفاهیم خاص آن، در مورد حق بیمه این رشته نیز توجه ویژه‌ای داشته است.

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه این گفت‌وگو افزود: براساس موارد مصوب جلسه اخیر شورای عالی بیمه به شرکت‌های بیمه اجازه داده شد تا تعرفه این رشته را با تصویب هیأت مدیره خود و در نظر گرفتن ملاک‌های مشخص شده اعلام نمایند. به گفته وی، نرخ و حق بیمه‌ شرکت‌های بیمه باید در محدوده موارد معین شده و پس از تصویب در هیات مدیره به بازار عرضه و یک نسخه از آن نیز به بیمه مرکزی ارسال شود.

این مقام مسوول در صنعت بیمه، ضمن تاکید براینکه رشته‌های دارای شرایط عمومی باید مطابق موارد مصوب خاص خود عمل کنند، در رابطه با رشته‌هایی که فاقد شرایط عمومی هستند، افزود: بیمه مرکزی برای این رشته‌ها نیز شرایط عمومی ترسیم و در آینده نزدیک مورد تصویب شورای عالی بیمه قرار خواهد داد.