دنیای اقتصاد - بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به صرافی‌ها از باز شدن مسیر حواله‌های ارزی خبر داد و با اشاره به روند افزایش فروش حواله تصریح کرد: فروش اسکناس دلار غیرضروری به نظر می‌رسد؛ در این بخشنامه سقف فروش ارز به صرافی‌های دارای مجوز یک میلیون دلار، به اشخاص حقوقی‌ ۱۰ هزار دلار و به اشخاص حقیقی دو هزار دلار اعلام شده است؛ بانک مرکزی در این بخشنامه هشدار داده است که هر گونه تخلف صرافی‌ها موجب توقف فعالیت آنها خواهد شد؛ همزمان، مدیر اداره نظارت بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» وضعیت فعلی بازار دلار را نتیجه جو روانی حاکم بر آن دانست و خرید دلار را سرمایه‌گذاری پرریسکی برای مردم دانست.وی از عرضه گسترده‌تر ارز خبر داد که از امروز آغاز خواهد شد. یک مقام ارشد بانک مرکزی به دنیای‌اقتصاد خبر داد

عرضه گسترده‌تر دلار در بازار

گروه بازار پول- مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای‌اقتصاد اعلام کرد: بانک مرکزی از امروز دلار بیشتری به بازار عرضه خواهد کرد.

محسن عباسی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: بانک مرکزی به میزان کافی ارز در اختیار دارد و عرضه دلار از امروز گسترده‌تر می‌شود. وی همچنین در خصوص از سر گرفته شدن حواله دلار به دبی گفت: مشکل حواله دلار به دبی حل شده و در انجام آن با همه کشورها تعاملات خوبی داریم. وی در عین حال هرگونه شایعه در خصوص خروج چمدانی ارز از کشور را رد کرد و گفت، خروج ارز به این شکل صرفه اقتصادی ندارد.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی بانک مرکزی تداوم شرایط موجود در بازار ارز را نتیجه جو روانی حاکم بر آن دانست و افزود: مردمی که بدون دلیل اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری روی دلار می‌کنند، با توجه به روند کاهش قیمت آن قطعا متضرر می‌شوند. محسن عباسی گفت: ریسک در بازار ارز زیاد است، اما بازار طلا در مقایسه با آن از ریسک کمتری برخوردار است.

هشدار به صرافی‌های متخلف

وی در عین حال از اقدام بانک مرکزی برای تعطیل کردن صرافی‌های متخلف خبر داد و تصریح کرد: امروز (چهارشنبه) ۵ یا ۶ صرافی را تعطیل می‌کنیم. وی سوءاستفاده برخی از صرافی‌ها از قیمت‌های مصوب را دلیل اقدام بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: هر صرافی که با قیمت بیش از نرخ مصوب روزانه اقدام به فروش دلار بکند با آن برخورد خواهیم کرد. وی تاکید کرد: تضعیف پول ملی خواست بانک مرکزی نیست و این بانک برنامه‌ای برای افزایش قیمت دلار ندارد.

دلار غیردولتی ۱۰۹۰ تومان

قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته با ۲۰ تومان افزایش به نرخ ۱۰۹۰ تومان بازگشت. بانک مرکزی روز گذشته در حالی دلار را به شرط رعایت نرخ فروش ۱۰۵۰ تومانی به صرافان ۱۰۴۵ تومان فروخت که دلالان دلار را ۱۰۹۰ تومان کمتر نمی‌فروختند. روز گذشته قیمت دلار دولتی ۵ تومان دیگر ارزان شد به این ترتیب طی مدت عرضه دلار به روش فعلی نرخ دلار دولتی از ۱۰۷۵ تومان تا ۱۰۴۵ تومان برای فروش به صرافی‌ها پایین آمده است. برخی شنیده‌ها از برداشته شدن سهمیه‌بندی و سقف فروش دلار به متقاضیان حکایت دارد.

مراقب تاریخ دلارها باشید

یک فعال بازار ارز نیز نسبت به تاریخ چاپ اسکناس‌های دلار هشدار داد و افزود: تارخ دلار‌های جدید بانک مرکزی مربوط به سال ۲۰۰۶ میلادی است. دلار‌های قدیمی به هنگام بازگشت به صرافی‌ها ممکن است با مبلغ کمتری خریداری شود. از جمله نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که خرید و سرمایه‌گذاری روی دلار در صورت عدم توجه به این نکته و درهم فروخته شدن آن می‌تواند زیان قابل توجهی برای خریداران غیرحرفه‌‌ای داشته باشد.

مدیر صرافی بانک ملی هم دیروز از کاهش صف خرید دلار در مقابل این صرافی‌ها خبر داد. اگرچه صرافان آزاد همچنان با صف خریداران دلار و ارز مواجه‌اند.

روز گذشته قیمت یورو در بازار ارز نیز که یک روز قبل با افت ۱۰ تومانی تا سطح ۱۴۹۰ پایین آمده بود، با افزایش ناگهانی ۴۰ تومانی به نرخ ۱۵۳۰ تومان بالا رفت. در بازار سکه با وجود افزایش قیمت جهانی طلا تا ۱۳۵۸ دلار که نسبت به روز قبل از آن ۱۴ دلار افزایش داشته است، قیمت سکه در داخل به دلیل عدم رونق بازار آن بدون تغییر ۳۴۵ هزار تومان فروخته می‌شد. حتی نرخ سکه طرح قدیم نیز با ۲۰۰۰ تومان افت قیمت تا ۳۶۳ هزار تومان کاهش یافت. نیم‌سکه و ربع سکه نیز بدون تغییر به ترتیب ۱۷۴ هزار تومان و ۸۷ هزار تومان فروخته می‌شد.

ازدحام خرید دلار فروکش کرد

مدیرعامل صرافی بانک ملی از کاهش ازدحام در مقابل صرافی بانک‌ها برای خرید دلار خبر داد و گفت: روز چهارشنبه قیمت دلار در بازار به ۱۰۵۰ تومان کاهش یافت.

اسدالله اسد پور در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: روز چهار شنبه صرافی‌های بانکی هر دلار را به قیمت ۱۰۴۵ تومان به صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و با قیمت ۱۰۵۰ تومان به مردم عادی می‌فروشند.

مدیرعامل صرافی بانک ملی افزود: صرافی‌های مجاز نیز موظف هستند در این روز هر دلار را به قیمت ۱۰۵۰ تومان به مردم بفروشند.

وی از کاهش ازدحام جمعیت در مقابل صرافی بانک‌ها از جمله بانک ملی خبر داد و گفت: وضعیت نسبت به روز قبل بهبود یافته است.

اسدپور گفت: روز سه‌شنبه صرافی بانک ملی حدود ۳۷ میلیون دلار فروخت که نسبت به روز دوشنبه هفته جاری که ۳۵ میلیون دلار بود، افزایش داشت. وی با بیان اینکه عرضه دلار در صرافی بانک ملی دیروز از ساعت ۹ صبح آغاز شده است، گفت: عرضه دلار تا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

اسدپور گفت: روز سه شنبه هر دلار به قیمت ۱۰۵۰ تومان توسط صرافی بانک ها به صرافی‌های مجاز عرضه شد و صرافی‌های مجاز نیز هر دلار را ۱۰۵۳ تومان به مردم عرضه می‌کردند.

اصغر ابوالحسنی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این به خبرنگاران گفته بود که قیمت دلار تا پایان هفته به ۱۰۳۰ تومان کاهش خواهد یافت.

اسداله‌اسدپور در گفت‌وگو با فارس نیز ضمن تشریح وضعیت بازار ارز طی روز گذشته اظهار کرد: تا ساعت ۱۲ بعد از ظهر روز گذشته در صرافی بانک ملی حدود ۲۵ میلیون دلار به مردم و صرافی‌ها عرضه شده است.

به گفته این مقام مسوول، طی روز سه‌شنبه در این صرافی حدود ۳۷ میلیون دلار به مردم عرضه شد؛ در این روز تا ساعت ۱۶ دیگر متقاضی در صف خرید دلار دولتی مقابل صرافی بانک ملی نبود.

پیش‌بینی برای طلای ۱۶۵۰ دلاری

موسسه گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که با توجه به روند کاهشی نرخ بهره در آمریکا و تسهیل تزریق منابع به سیستم بانکی قیمت هر اونس طلا طی ۱۲ ماه آینده تا ۱۶۵۰ دلار بالا برود.

طلا با افت قیمت مواجه بود

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به ایسنا گفت: در حالی که در طول هفته گذشته شاهد افزایش قیمت جهانی طلا بودیم، اما بازارهای داخلی با کاهش قیمت طلا مواجه شدند.

وی افزود: در اوایل هفته، قیمت طلا در بازارهای جهانی مجددا افزایش یافت و سیر صعودی را طی کرد؛ در حالی که در بازار داخلی طلا به دلیل کاهش قیمت دلار و ارز سیر نزولی را داشت.

کشتی آرای متذکر شد: افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نیز سبب شد تا التهاب قیمت روی قیمت ارز به وجود آید و این امر روی قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت. کشتی آرای اقدام دولت در تزریق ارز به بازار را در جلوگیری از ادامه التهابات و نوسانات نرخ ارز موثر خواند.

سقف فروش ارز به متقاضیان اعلام شد

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به صرافی‌های دارای مجوز از این بانک، ضمن اشاره به باز شدن مسیر حواله‌جات ارزی، فروش اسکناس دلار را غیرضروری دانست و اعلام کرد: هرگونه تخلف از مفاد قوانین بانک مرکزی موجب توقف فعالیت آن شرکت صرافی خواهد بود.به گزارش باشگاه خبری «توانا»، بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به صرافی‌های دارای مجوز از این بانک، اعلام کرد: با عنایت به باز شدن مسیر حواله‌جات و روند افزایش فروش حواله، فروش اسکناس به تدریج غیر ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه این بخشنامه آمده است: مقتضی است صرافی‌ها نسبت به فروش ارز به میزان حداکثر یک میلیون دلار به صرافی‌های دارای مجوز، حداکثر ده هزار دلار به اشخاص حقوقی و دو هزار دلار به اشخاص حقیقی اقدام نمایند. این گزارش اضافه می‌کند: اشخاص حقیقی ملزم به ارائه اصل و کپی کارت ملی یا سایر اطلاعات مورد نیاز بوده و اشخاص حقوقی نیز مدارک مربوط به ثبت شرکتی و نیاز ارزی را بایستی به صرافی‌های دارای مجوز ارائه دهند. بانک مرکزی در این بخشنامه تاکید کرده است: بدیهی است هرگونه تخلف از مفاد این بخشنامه موجب توقف فعالیت آن شرکت صرافی متخلف خواهد بود.

عکس: آکو سالمی