نرخ ارز باید سالانه تا 5 درصد افزایش یابد

فاطمه بهادری- افزایش ۴ تا ۵ درصد نرخ ارز در هر سال، بسیار مناسب است. نرخ ارز باید افزایش یابد، اما نه یک دفعه. سیدکمال سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان این مطلب در نشست خبری روز گذشته این صندوق با خبرنگاران اظهار داشت: اگر صادرات و واردات انجام شود، مشکلی برای تامین ارز مورد نیاز پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: نرخ ارز همواره باید به تدریج افزایش یابد. نرخ ارزی مناسب است که هم صادرات، هم واردات وهم تولید در آن صورت بگیرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با تاکید بر اینکه امروز حواله ارز صورت نمی‌گیرد و انتقالات ارز با مشکلات مواجه شده، گفت: چون این مشکلات در این بخش تشدید شده به بازار ارز کشور فشار آورده است.

به عقیده وی، روند افزایش نرخ ارز باید منطقی باشد اگر ما صرفا تثبیت نرخ ارز نداشته باشیم باید تورم منهای مسکن را در نرخ ارز محاسبه کنیم.

وی ادامه داد: باید پس از فروکش کردن این بحران، به این نوع محاسبه توجه کرد.

سیدعلی تصریح کرد: براساس مصوبه دولت، صادرکنندگانی که جوایز صادراتی خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از مطالبات خود به عنوان وثیقه در صندوق ضمانت استفاده کنند.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت صادرات عدم انتقال ارز را جزو پوشش بیمه‌ای قرار داده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با بیان اینکه خسارت‌های پرداختی صندوق در سال‌جاری ۱۷۱ درصد رشد داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال ۸۸ به میزان ۶۴ درصد رشد داشته، افزود: کل خسارت‌های پرداختی ۱۶ میلیون دلار بوده است.

سیدعلی افزود: میزان بازیافت صندوق نیز ۱۰ میلیون دلار بوده است. وی تصریح کرد: صندوق با ۱۴ درصد پوشش بیمه‌ای از کل صادرات کشور توانسته مقام نخست منطقه را به دست آورد و به اهداف چشم‌انداز در سال گذشته دست یابد.

سیدعلی در ادامه حجم پوشش‌های بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات بدون احتساب پتروشیمی را ۲۴۹ میلیون دلار اعلام کرد که این رقم نسبت به شش ماه نخست سال گذشته ۸۷ درصد رشد داشته که با لغو قرارداد یکی از شرکت‌های پتروشیمی، تقریبا در شش ماه اول سال ۵۰ درصد کاهش پوشش بیمه‌ای صندوق بوده است.

به گفته وی، ضمانت‌نامه‌های اعتباری صندوق ضمانت صادرات در نیمه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار بوده که نسبت به رقم ۶۵ میلیون دلاری نیمه نخست سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است. وی در حاشیه نشست در خصوص زمان ارائه تسهیلات توسط صندوق اظهار داشت: هر زمان که ۲۰۰میلیون دلار سپرده بانک مرکزی نزد صندوق ضمانت صادرات به صورت افزایش سرمایه منظور شود، ارائه تسهیلات صادراتی را آغاز می‌کنیم.

وی در مورد رتبه ایران در دنیا در این بخش خاطرنشان کرد: اخیرا در رتبه‌بندی کلوپ‌پراگ با پوشش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری، صندوق ضمانت صادرات در بین ۳۲ کشور عضو کلوپ‌پراگ از نظر میزان حجم تحت پوشش در رتبه‌ دوم قرار گرفت.