قوانین بیمه با پیشنهاد بخش خصوصی اصلاح می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مشکلات فعلی صنعت بیمه کشور را ناشی از نبود فرهنگ مناسب استفاده از بیمه عنوان کرد و با اشاره به افزایش سهم بیمه‌های خصوصی طی سال‌های اخیر گفت: در صورت ارائه پیشنهاد از سوی این بخش، اصلاحات قانونی در حوزه بیمه انجام خواهد شد. سید‌کاظم دلخوش اباتری در گفت‌و‌گو با «فارس» در خصوص وضعیت صنعت بیمه در ایران اظهار داشت: صنعت بیمه از جمله بخش‌هایی است که تا چند سال پیش کاملا در اختیار دولت بود و در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از آن در اختیار ۴ شرکت بیمه‌ای قرار دارد. وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت بیمه موارد قابل توجهی تصویب شده است، گفت: طی چند سال گذشته که بحث خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ مطرح شده است، بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ با وجود نقاط ضعف و قوت خود توانستند به صورت شایسته‌ای در این عرصه ورود پیدا کنند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی روند رشد و توسعه صنعت بیمه به نحو مطلوبی در حال انجام است و باید در این مسیر بخش دولتی و اجرایی نیز کمک‌های خود را به بخش‌های خصوصی ارائه دهند تا آنها در عرصه بیمه‌ای جایگاه مناسبی را کسب کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: جهت فراگیرشدن صنعت بیمه در کشور باید بین بخش‌های مختلف جامعه ارتباط موثری برقرار شود و در قانون‌گذاری و قانون‌نویسی نیز شفافیت صورت گیرد.

دلخوش با اشاره به اینکه جایگاه بیمه و شرح وظایف آن باید در جامعه مشخص شود، تصریح کرد: توجه ویژه به بخش خصوصی بیمه‌، رشد این صنعت را در جامعه به دنبال دارد؛ چرا که با نظارت درست دیگر بخش خصوصی نگران حضور در این عرصه نخواهد بود.

این نماینده مجلس در خصوص علل عدم گرایش سرمایه‌‌گذاری در صنعت بیمه گفت: خصوصی‌سازی به‌ تاز‌گی شروع به کار کرده و تقریبا سیاستی نوپا در اقتصاد کشور است که در این میان مسوولان باید تلاش‌های زیادی را در جهت آگاهی بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها از جایگاه قانونی خود در قوانین تصویب شده و قوانین بالا دستی انجام دهند.

دلخوش در پاسخ به این سوال که وضعیت صنعت بیمه در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی کشور چگونه است، گفت: صنعت بیمه خصوصا با قوانینی که طی چند سال گذشته وضع شده است، تقریبا جایگاه خود را در جامعه به خوبی باز کرده است و اگر نقص‌هایی هم در این حوزه وجود دارد، با ارائه پیشنهاد‌ها از طرف بخش‌های خصوصی اصلاحات قانونی در جهت ارتقای این بخش صورت خواهد گرفت.

این نماینده مجلس در خصوص موانع و مشکلات صنعت بیمه در کشور گفت: این موانع و مشکلات بیشتر ناشی از فرهنگ استفاده از بیمه در کشور اعم از بخش عمومی و دستگاه‌های اجرایی است.

وی در ادامه گفت: نوع نگرش مجلس نسبت به صنعت بیمه و عدم تجربیات کافی شرکت‌های تازه وارد به بخش‌های خصوصی در افزایش مشکلات صنعت بیمه موثر است.

دلخوش وجود ابزار‌کار مناسب را در این صنعت مفید دانست و گفت: وجود یک رقابت سالم بین بخش‌های خصوصی و حوزه‌های دولتی در شرایطی می‌تواند محقق شود که شیوه‌های تبلیغات در جامعه مناسب با پیشرفت علم تکنولوژی باشد.

وی در خصوص تخلفات صنعت بیمه تصریح کرد: تخلفاتی که در این حوزه اتفاق می‌افتد، ممکن است ناشی از تخلف از قانون یا عدم اطلاع از قوانین باشد که جهت مقابله با آنها باید آموزش‌های لازم در خصوص قوانین تازه تصویب شده به مسوولان و مردم داده شود تا آنها بتوانند به درستی از امکانات بیمه استفاده کنند.

این نماینده مجلس در خصوص همکاری شرکت‌های بیمه با بانک‌ها گفت: این دو بخش می‌توانند با همکاری و هماهنگی یکدیگر تسهیلات بیشتری را به مردم ارائه دهند تا افراد سریع‌تر به حل مشکلات بیمه‌ای خود بپردازند که این روند پیشرفت صنعت بیمه و سیستم بانکی کشور را به دنبال خواهد داشت.