فاطمه بهادری - اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی از اواسط سال آینده می‌توانند در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها کاست‌گذاری شوند. مجید صنیعی، رییس سازمان چاپ اسکناس بانک مرکزی با اعلام این خبر اظهار داشت: اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی تا پایان امسال به میزان ۲۰۰میلیون قطعه چاپ می‌شود.

وی افزود: با توجه به جدید بودن این اسکناس‌ها، در سال‌جاری امکان قرار دادن آنها در دستگاه‌های خودپرداز وجود ندارد. وی ادامه داد: با توجه به برنامه زمانبندی چاپ برای سال بعد، انتظار می‌رود این اسکناس‌ها از اواسط سال آینده در دستگاه‌های خودپرداز قرار گیرند.

رییس سازمان چاپ اسکناس بانک مرکزی اظهار داشت: اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی به میزان اسکناس‌های ۲ و ۵ هزار تومانی قابلیت چاپ دارند.

وی در پاسخ به این انتقاد که برخی اعتقاد دارند رنگ اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی با گذشت زمان شبیه به رنگ اسکناس‌های دو هزار تومانی شده و مشکلاتی را از بابت تشخیص به وجود می‌آورند، افزود: این امکان وجود ندارد. به هیچ عنوان رنگ اسکناس‌های دو و۱۰ هزار تومانی زایل نمی‌شود.پیش از این و در مراسم رونمایی از اسکناس‌های جدید اعلام شده بود:۱۰ میلیون برگ اسکناس ۱۰ هزار تومانی به بازار وارد می‌شود.مجموع اسکناس‌های رایج در کشور شامل اسکناس‌های ۱۰۰ریالی، ۲۰۰ریالی، ۵۰۰ریالی، ۱۰۰۰ریالی، ۲۰۰۰ریالی، ۵۰۰۰ریالی، ۱۰۰۰۰ریالی، ۲۰۰۰۰ریالی و ۵۰۰۰۰ریالی است و اسکناس ۱۰۰هزار ریالی دهمین برگ اسکناس رایج در کشور است.

۱۰ هزار تومانی از بهترین نوع کاغذ پنبه‌ای با رنگ سبز زیتونی است. لازم به ذکر است که سرانه اسکناس در کشور ۱۱۸ برگ اعلام شده است.