برخی تعاونی‌نما ها «شبانه» شعبه می‌زنند

مدیرکل تعاونی‌های نوع جدید وزارت تعاون خواستار اجرای طرح ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و همکاری بانک مرکزی در چارچوب تفاهمنامه مشترک شد و گفت: برخی تعاونی‌نماها با استفاده از «رانت و نفوذ اجتماعی» شبانه شعبه می‌زنند. حمید قاسمی‌امیر در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» در خصوص آخرین اقدامات و تلاش‌های مشترک وزارت تعاون و بانک مرکزی برای ساماندهی تعاونی‌های اعتبار گفت: در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با بانک مرکزی داشته‌ایم، برنامه‌های مربوط به ساماندهی ادامه دارد.

۵ تعاونی اعتباری متخلف همچنان در فهرست سیاه

مدیرکل تعاونی‌های نوع جدید در پاسخ به این سوال که آیا مشکل ۵ تعاونی اعتباری بزرگی که بانک مرکزی نسبت به تعطیل کردن آنها به دلیل عدم تمایل به تطبیق خود با مقررات این بانک خبر داده بود، با رد انجام هرگونه اقدام موثر توسط این ۵ تعاونی بزرگ اعتباری، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون از طریق این ۵ تعاونی اعتباری متخلف اقدام مثبتی صورت نگرفته است، بنابراین در اولین فرصت نسبت به تعطیلی آنها طبق مقررات اقدام خواهد شد.

قاسمی‌امیر همچنین از پیش‌بینی برخورد قانونی با این ۵ تعاونی اعتباری متخلف که اسامی‌آنها اعلام نشده است، خبر داد و افزود: برنامه‌ای که برای برخورد با متخلفین در نظر گرفته شده است در مورد هر نوع تخلف از فعالیت اعتباری تعاونی‌ها طبق قانون صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از نظر ما هنوز ۵ تعاونی بزرگ اعتباری متخلف در فهرست سیاه وزارت تعاون قرار دارند، تاکید کرد: گروه دیگری از تعاونی‌های اعتباری نیز وجود دارند که در فهرست ادارات کل تعاون استان‌های وزارت تعاون قرار ندارند، بنابراین اقدامات این تعاونی‌ها نیز قانونی نیست.

این مقام مسوول در وزارت تعاون با اشاره به اینکه هر تعاونی اعتباری که از طریق فهرست‌های وزارت تعاون تایید و به بانک مرکزی ارسال شده باشد می‌تواند مراحل درخواست تا دریافت مجوز فعالیت را طی کند، تصریح کرد: در صورتی که تعاونی اعتباری بخواهد بدون هماهنگی وزارت تعاون اقدام به درخواست مجوز از بانک مرکزی نماید، به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نامه وزارت تعاون به بانک مرکزی

قاسمی ‌امیر همچنین از بانک مرکزی خواست تا به مفاد تفاهم‌نامه خود با وزارت تعاون پایبند باشد و گفت: بانک مرکزی موظف است از هرگونه همکاری با تعاونی‌هایی که وزارت تعاون آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، پرهیز کند.

به گفته وی، در این ارتباط وزارت تعاون به بانک مرکزی نامه‌ای داده است که طبق آن برای متمایزسازی تعاونی‌های قانونی از اقدامات تعاونی‌های غیرمجاز و متخلف، بانک مرکزی فقط به درخواست تعاونی‌هایی که وزارت تعاون اعلام کرده است، پاسخ دهد و از تشکیل پرونده برای تعاونی‌هایی که هنوز شفافیت کار آنها مشخص نشده است، بپرهیزد.

مدیرکل تعاونی‌های نوع جدید وزارت تعاون، بیان داشت: بانک مرکزی باید برای پاسخ دادن به درخواست صدور مجوز تعاونی‌های اعتباری از وزارت تعاون استعلام نماید؛ بنابراین هرگونه پاسخگویی و بررسی درخواست تعاونی‌هایی که مستقیم و راسا، بدون هماهنگی وزارت تعاون به بانک مرکزی مراجعه می‌کنند، قابل قبول نیست.

قاسمی ‌امیر به رسمیت شناختن درخواست مستقیم تعاونی‌های اعتباری برای صدور مجوز فعالیت را خلاف قانون و تفاهمنامه با بانک مرکزی دانست و بیان داشت: البته در هماهنگی با قائم مقام بانک مرکزی و همچنین مدیرکل نظارت بر موسسات اعتباری این بانک، آنها نیز منطق هماهنگی بین دو دستگاه و تعامل را پذیرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی بانک مرکزی اقدامی‌ در راستای پذیرش درخواست صدور مجوز فعالیت تعاونی‌های اعتباری به صورت مستقیم و بدون اطلاع وزارت تعاون صورت گرفته است با تایید این مطلب، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر به برخی تعاونی‌هایی که از نظر وزارت تعاون تایید شده نیستند، نامه‌هایی از سوی بانک مرکزی در راستای فراهم شدن مقدمات صدور مجوز فعالیت داده شد.

اقدام بانک مرکزی‎، خارج از تفاهم‌نامه

این مقام مسوول در وزارت تعاون افزود: هم‌اکنون این تعاونی‌ها از نظر ما به رسمیت شناخته نمی‌شوند و از سویی نیز در مسائل درون سازمانی خود با مسائل و مشکلاتی با اعضا روبه‌رو هستند که به نظر ما تا این‌گونه موارد حل نشود، نباید برای آنها مجوزی صادر کرد.

قاسمی‌ امیر نسبت به تک‌روی و انجام هرگونه اقدام به صدور مجوز توسط بانک مرکزی بدون هماهنگی با وزارت تعاون هشدار داد و گفت: متاسفانه تعاونی‌هایی به بانک مرکزی مستقیما مراجعه کرده‌اند که از نظر وزارت تعاون هنوز روابط شفافی با وزارتخانه ندارند و از سویی در درون خود تعاونی نیز با سهامداران اختلافاتی دارند.

وی همچنین از بانک مرکزی خواست تا برای جلوگیری از انحراف مسیر ساماندهی از انجام هرگونه مکاتبه مستقیم با تعاونی‌های اعتباری بپرهیزد و تاکید کرد: بهتر است انجام مکاتبات و ابلاغ دستورالعمل اجرایی بانک مرکزی به تعاونی‌های اعتباری از سوی وزارت تعاون صورت پذیرد.

مدیرکل تعاونی‌های نوع جدید وزارت تعاون با اعلام اینکه ستاد وزارت تعاون و ستاد تشکیل شده در بانک مرکزی برای ساماندهی تعاونی‌های اعتباری باید با هماهنگی یکدیگر کار کنند، افزود: قطعا هرگونه تک‌روی از سوی بانک مرکزی به جایی نخواهد رسید؛ چون اعطای مجوز به تعاونی‌هایی که از نظر ماهیتی هنوز وضع مشخصی ندارند، ایجاد مشکل می‌کند.

به گفته قاسمی ‌امیر، تعاونی‌های دیگری نیز هستند که به بانک مرکزی به صورت مستقیم مراجعه کرده‌اند، چون با خرید برخی پرونده‌ها در تعاونی‌های راکد و قدیمی ‌می‌خواهند به فعالیت مالی و اعتباری بپردازند که ما آنها را نیز در فهرست سیاه وزارت تعاون قرار داده‌ایم.

وی از انجام اقدامات خلاف قانون توسط برخی تعاونی نماها انتقاد کرد و بیان داشت: برخی از طریق «نفوذ اجتماعی و استفاده از رانت» اقدام به راه‌اندازی تعاونی اعتباری و شعب فراوان کرده‌اند، این افراد شبانه شعبه می‌زنند و هم‌اکنون تا ۲۰۰ شعبه نیز فعالیت دارند؛ ولی ما به دلیل قانونی نبودن اقدامات، آنها را در فهرست سیاه قرار داده‌ایم. این مقام مسوول در وزارت تعاون خواستار شفاف‌سازی اقدامات و برنامه‌های این تعاونی‌های اعتبار در وزارت تعاون شد و اظهار داشت: تا زمانی که ماهیت قانونی این تعاونی‌ها روشن نشود و از حیث زیرساخت قانونی مشکلات آنها حل نشود، اعطای مجوز فعالیت صورت نمی‌گیرد.

قاسمی‌امیر ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اشکالات این‌گونه موسسات استفاده از سپرده‌های مردم به عنوان سرمایه شخصی خود است؛ به نحوی که سپرده‌های مردم را به عنوان سرمایه تعاونی اعتبار به بانک مرکزی اعلام می‌کنند. بنابراین در این زمینه لازم است تا هوشیاری به کار رود تا از ویژه‌خواری و رانت عده‌ای جلوگیری شود.