آمارهای بانک مرکزی از نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۹ سال گذشته نشان می‌دهد، پایین‌ترین تورم اردیبهشت در سال ۸۹ به میزان ۹/۹ درصد و بالاترین تورم اردیبهشت در سال ۷۵ به میزان ۷/۴۴ درصد رخ داده است. به گزارش خبرگزاری فارس، اعلام بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ تورم به ۹/۹ درصد در اردیبهشت ماه سال جاری ما را بر آن داشت تا با بررسی آمارهای بانک مرکزی طی ۱۹ سال گذشته از سال ۷۱ تاکنون (آمارهای قبل از سال ۷۱ در دسترس نبود) مقایسه‌ای بین نرخ‌های تورم در اردیبهشت ماه این ۱۹ سال انجام دهیم و نتیجه این شد که طی این ۱۹ سال بالاترین نرخ تورم در اردیبهشت ماه که دومین ماه سال است، در سال ۷۵ به میزان ۷/۴۴ درصد رخ داده است. در این گزارش، تورم‌ها در دوازده ماه اردیبهشت ماه هر سال در مقایسه با دوازده ماه سال گذشته آن محاسبه شده است.

با بررسی نرخ‌های تورم در اردیبهشت ماه این ۱۹ سال مشخص شد، پایین‌ترین نرخ تورم در اردیبهشت ۸۹ اتفاق افتاده و تنها اردیبهشتی که طی این سال‌ها نرخ تورم در ایران تک‌رقمی شده است، همین سال جاری بوده است.

به گزارش فارس، پس از سال ۸۹ که نرخ تورم تک رقمی شده است، در اردیبهشت سال‌های ۸۵، ۸۱ و ۸۰ نیز نرخ تورم رقم‌های پایینی را تجربه کرد و در اردیبهشت ماه این سه سال به ترتیب ۵/۱۰ درصد، ۶/۱۱ درصد و ۴/۱۲ درصد نرخ تورم داشتیم. این در حالی است که بالاترین تورم‌ها در ۱۹ اردیبهشت گذشته به ترتیب در سال‌های ۷۵، ۷۴، ۷۳ و ۸۸ به ترتیب ۷/۴۴ درصد، ۹/۳۹ درصد، ۴/۲۴ درصد و ۶/۲۳ درصد رخ داده است.

به گزارش فارس، تورم که در اردیبهشت ماه سال‌های ۷۱ تا ۷۶ بالای ۲۰ درصد بوده است، از سال ۷۷ تا ۸۷ نرخ‌های زیر ۲۰ درصد را تجربه کرد.

نرخ تورم در اردیبهشت ماه ۱۹ سال از ۷۱ تا ۸۹ به شرح زیر است:

۷۱ (۵/ ۲۳) - ۷۲ (۸ /۲۲) - ۷۳ (۴/ ۲۴) - ۷۴ (۹/ ۳۹) - ۷۵ (۷/ ۴۴) - ۷۶ (۸ /۲۰) - ۷۷ ( ۶/ ۱۷) - ۷۸ ( ۷ /۱۸ ) - ۷۹ ( ۶/ ۱۸ ) - ۸۰ ( ۴/ ۱۲ ) - ۸۱ (۶/ ۱۱) - ۸۲ (۵ /۱۶) - ۸۳ ( ۱ /۱۵) - ۸۴ ( ۷ /۱۵) - ۸۵ ( ۵ /۱۰) - ۸۶ (۶/ ۱۳) - ۸۷ (۸/ ۱۹) - ۸۸ (۸ /۲۳ ) و ۸۹ ( ۹/۹) .