فاطمه بهادری - مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی به تعاونی‌های متخلفی که نرخ‌های سود بالاتر از مقررات را ارائه می‌دهند، دو روز فرصت داد تا نرخ‌هایشان را کاهش دهند.

محسن عباسی افزود: اسامی‌پنج شرکت تعاونی اعتباری متخلف به بانک‌های کشور برای جلوگیری از ارائه هرگونه خدمات بانکی اعلام شد.

وی تصریح کرد: اکثر موسساتی که در گردهمایی سوم خرداد ماه جاری شرکت کرده‌اند، نسبت به تکمیل فرم‌های اطلاعاتی و کاهش نرخ انواع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری و تسهیلات مطابق با بسته سیاستی و نظارتی سال ۸۹ اقدام کرده‌اند.

وی بابیان اینکه اسامی ‌پنج شرکت تعاونی اعتباری که اقدامات موردنظر این بانک را رعایت نکرده‌اند، به بانک‌های کشور اعلام شده است، گفت: اسامی ‌این شرکت‌ها برای جلوگیری از ارائه هر گونه خدمات بانکی ابلاغ شده است.

عباسی تصریح کرد: در صورت ادامه روند غیرقانونی تعاونی‌های متخلف از فعالیت آنان توسط مراجع قضایی و پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ‌ناجا جلوگیری به عمل خواهد آمد و مدیران ذی‌ربط نیز به جرم اخلال در نظام پولی و بانکی کشور مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی اظهار داشت: اگر چه تعدادی از شرکت‌های تعاونی اعتباری فرم‌های اطلاعاتی را تکمیل و به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند، بنابراین بنا به گزارش بازرسان بانک مرکزی تعداد محدودی از آنها تاکنون نرخ‌های سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری و تسهیلات خود را مطابق مفاد بسته سیاستی و نظارتی سال۸۹ کاهش نداده‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس به این تعاونی‌ها نیز اخطار می‌شود که چنانچه ظرف مدت دو روز از ابلاغ اطلاعیه‌ای با مضمون ذکر شده، نسبت به کاهش نرخ‌های انواع سپرده‌ها و تسهیلات مطابق با بسته سیاستی و نظارتی امسال اقدام نکنند، اقدامات قانونی علیه این گروه از موسسات نیز به عمل خواهد آمد.

اظهارات مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی که قرار است در قالب یک اطلاعیه در اختیار تعاونی‌های اعتبار قرار گیرد، پس از اولتیماتوم سوم خرداد بانک مرکزی منتشر می‌شود.

در روز سوم خرداد ماه جاری بانک مرکزی در همایشی که با حضور تعاونی‌های غیرمجاز برگزار شد، به آنها فرصت داد تا ظرف ده روز به ارائه فرم تکمیل شده درخواست مجوز به بانک مرکزی اقدام کنند. در حالی که این فرصت به اتمام رسیده است، بانک مرکزی در حال دسته‌بندی این تعاونی‌ها و برخورد با آنها است.

یکی از عمده‌ترین تخلفات این تعاونی‌ها، ارائه نرخ‌های بالاتر از مصوبات شورای پول و اعتبار است. این نرخ‌ها در سود سپرده‌ها خلاصه نمی‌شود و سود تسهیلات اعطایی تعاونی را نیز شامل می‌شود.

این مساله باعث شده تا موسسات دارای مجوز بانک مرکزی که نرخ‌های مصوب بسته شورای پول و اعتبار را اجرا می‌کنند، با مشکل خروج منابع به سوی موسسات غیر مجاز مواجه شوند.

بانک مرکزی نیز برای حل چنین مشکلی، در پی ساماندهی موسسات فوق برآمده است.

اسامی ‌موسسات دارای مجوز در سایت بانک مرکزی در دسترس همگان است.