اجازه نمی‌دهیم نوسان نرخ ارز زیانی را متوجه کشور کند

محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی با رد برخی اخبار نادرست و طراحی شده درباره ذخایر ارزی کشور و ترکیب سبد ارزی، اطمینان خاطر داد که بانک مرکزی در حفظ ذخایر ارزی کشور بر مبنای ملاحظات کاملا علمی ‌عمل می‌کند، نوسانات ارزهای مختلف را کاملا تحت نظر داشته و اجازه نمی‌دهد در این فعل و انفعالات ضرری متوجه منافع ملی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به گفته بهمنی، مطالبات معوق بانک‌ها تا پیش از شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها ۱۶۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

پرداخت حدود ۱۰۰هزار میلیارد ریال از معوقات طی یک سال اخیر رییس کل بانک مرکزی که این سخنان را در بیست و پنجمین نشست کمیسیون اقتصادی و زیربنایی شورای هماهنگی روابط عمومی ‌دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی روابط عمومی‌ بانک مرکزی برگزار شد، بیان می‌کرد، افزود: با برنامه‌های اجرا شده توسط بانک مرکزی طی یک سال اخیر، حدود ۱۰۰هزار میلیارد ریال از مطالبات معوق بانک‌ها پرداخت شده است.

محمود بهمنی در ادامه با اشاره به یک رقمی‌ شدن نرخ تورم کشور برای نخستین بار در دو دهه اخیر گفت: بانک مرکزی از شهریور سال ۸۷ در برنامه‌ای ۱۸ بندی، برای بهبود شرایط اقتصادی کشور ۱۸ هدف مشخص را در نظر گرفت، که یک بند از آن ۱۸ هدف، تک رقمی‌کردن نرخ تورم در کشور بود که اردیبهشت امسال این هدف محقق شد.

احتمال کاهش نرخ تورم به ۷ درصد

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر شرایط فعلی تداوم یابد پیش بینی می‌کنیم که در شهریور امسال نرخ تورم به رقم بی‌سابقه ۷ درصد کاهش پیدا کند. بهمنی با انتقاد از کسانی که موفقیت اقتصادی کشور و برقراری آرامش آن را بر نمی‌تابند، گفت: برخی‌ها بر خلاف منافع ملی از اینکه دولت در کنترل تورم موفق عمل کرده و برای نخستین بار در دو دهه اخیر، نرخ تورم تک رقمی‌شده است، ناراحتند و تمام تلاش خود را برای مخدوش کردن این دستاورد به کار گرفته‌اند که این امر بسیار تاسف‌انگیز است.

علل موفقیت بانک مرکزی در کنترل تورم

رییس کل بانک مرکزی همچنین در خصوص علل موفقیت بانک مرکزی در کنترل و تک رقمی ‌شدن نرخ تورم گفت: دریافت و استنباط صحیح دولت و بانک مرکزی از علل افزایش تورم، مهم‌ترین دلیل موفقیت در کنترل آن بود و برخلاف برخی نظریه‌ها، بانک مرکزی معتقد است که هرگونه افزایش نقدینگی لزوما به افزایش تورم منجر نخواهد شد، کما اینکه در سال گذشته با وجود افزایش حدود ۷ درصدی نقدینگی در کشور، تورم مهار شد و نرخ رشد آن نیز کاهش یافت.

محمود بهمنی با تشبیه پول انباشته شده در بانک‌ها به آب ذخیره شده در پشت سد گفت: اگر آب پشت سد به صورت یکباره رها شود، سیل جاری خواهد شد و ویرانی به بار می‌آورد، ولی اگر این آب پشت سد به صورت کانالیزه در بخش‌های مختلف تقسیم شود، ‌قطعا شکوفایی خواهد داشت و ما هم در سال گذشته تلاش کردیم رشد نقدینگی را به ورود در بخش تولید و صنعت کشور هدایت کنیم تا منافع بیشتری نصیب کشور شود.

وی افزود: برخی در خصوص نرخ تورم ابهاماتی دارند که با توجه به بالا بودن نرخ برخی کالاها، چرا نرخ تورم پایین است که در جواب آنها باید گفت که رشد نرخ تورم کاهش یافته و کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه به معنی کم شدن شیب افزایش قیمت‌ها است.

محمود بهمنی رویکرد مهم دیگر بانک مرکزی را نظارت دقیق بر نحوه مصرف تسهیلات و منابع بانک‌ها عنوان کرد و با بیان اینکه این نظارت از افزایش مطالبات معوق به طور جدی می‌کاهد، افزود: بر اساس اصول بانکداری اسلامی‌، عدم مصرف منابع در محل خودش با عقود اسلامی‌ و بانکداری بدون ربا تناقض دارد و سود حاصله از این کار نیز قطعا ربا خواهد بود.

ملاحظات کاملا علمی‌بانک مرکزی برای حفظ ذخایر ارزی

رییس کل بانک مرکزی با رد برخی اخبار نادرست و طراحی شده درباره ذخایر ارزی کشور و ترکیب سبد ارزی، اطمینان خاطر داد که بانک مرکزی در حفظ ذخایر ارزی کشور بر مبنای ملاحظات کاملا علمی‌ عمل می‌کند، نوسانات ارزهای مختلف را کاملا تحت نظر داشته و اجازه نمی‌دهد در این فعل و انفعالات ضرری متوجه منافع ملی شود.

رییس کل بانک مرکزی در آغاز سخنان خود ضمن اشاره به وظایف مهم روابط‌ عمومی‌ها اظهار داشت: روابط‌‌عمومی‌ها پیام رسان دستگاه‌ها هستند و نقش کاملا حساس و کلیدی دارند.

محمود بهمنی وظایف روابط‌عمومی‌ها را، در دو ویژگی مهم توصیف کرد و گفت: اولین ویژگی روابط‌عمومی‌ها، درون سازمانی و دیگری ارتباط بین سازمان و خارج از سازمان است که موفقیت هر سازمان در گرو چگونگی برقراری ارتباط و مدیریت و هماهنگی در آن سازمان یا دستگاه اجرایی خواهد بود.