حقوق بیمه گران را تهدید نکنید

گروه بازار پول- عملکرد برنامه تحول صنعت بیمه طی سال ۱۳۸۸ در نشست مشترک وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونان این وزارتخانه با رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران، اعضای هیات عامل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه دولتی بررسی شد. در این نشست مشترک که دهم خرداد در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران گزارشی از آمارهای مقدماتی صنعت بیمه کشور در سال ۱۳۸۸ و مقایسه آن با آمارهای قطعی سال ۱۳۸۷، اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در چارچوب برنامه تحول در صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸ و مهم‌ترین اقدامات در اجرای ماموریت محول شده از جانب وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست قبلی ارائه کرد.

دکتر فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران با اشاره به اجرایی شدن برنامه تحول در صنعت بیمه طی سال ۱۳۸۸، سال ۱۳۸۹ را سال استقرار و بازخورد برنامه تحول در صنعت بیمه نامید و افزود: بسیاری از طرح‌های تعهد شده در چارچوب برنامه تحول، امسال به نتیجه می‌رسد و در این سال شاهد استقرار و مشخص شدن نتایج مثبت آن خواهیم بود. رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران، جلب توجه افکار عمومی‌به ارائه پوشش‌های بیمه‌ای سلامت و ارائه همزمان بیمه‌های درمانی و تکمیل درمان از جانب شرکت‌های بیمه تجاری به کارکنان واحدهای متقاضی آن را از دستاوردهای جدید صنعت بیمه بر شمرد و از کوشش بیمه مرکزی برای ترغیب صندوق‌های بیمه و بازنشستگی مربوط به دستگاه‌های مختلف برای فعال شدن در چارچوب بیمه‌های تجاری خبر داد.

دکتر سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست ضمن تشکر از عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۳۸۸، درباره ضرورت آشنا کردن بیشتر نمایندگان و کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی‌با نحوه اداره موسسات بیمه و بانک بر اساس مدل بنگاهداری سخن گفت و افزود: در حالی که بسیاری از پیشنهادهای کمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس در امور اقتصادی و بانک و بیمه با نیت خوب ارائه می‌شود، اما در چارچوب اصول بنگاهداری قابل اجرا نیست. وی خواستار آن شد که همان طور که اصول بنگاهداری و مسائل فنی و تکنیکی در کار بنگاه‌ها رعایت می‌شود، اطلاعات کافی و روشنگر نیز در اختیار مجلس شورای اسلامی ‌و نمایندگان محترم قرار گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نقصان در بیمه‌های بازرگانی منجر به مسوولیت‌های اجتماعی می‌شود و بار اقتصادی آن بر دوش دولت و بودجه‌های عمومی‌سنگینی می‌کند و به علت نوسانات بودجه بسیاری از تعهدات آن عملی نمی‌شود.

دکتر حسینی همچنین در خصوص گزارش ارائه شده بیمه مرکزی از عملکرد برنامه تحول در صنعت بیمه کشور، این گزارش را از لحاظ اسناد بالادستی، تکمیل و از لحاظ برنامه‌ها و چشم‌انداز و اسناد بالادستی مربوط به توسعه و تحول بیمه مرکزی کامل و قوی توصیف کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضرورت توسعه فن‌آوری و توسعه نظارت بیمه مرکزی را از جمله مسائل مهم و دغدغه‌های خود برای صنعت بیمه خواند و گفت: توسعه وجه حاکمیتی و نظارتی بیمه مرکزی مهم است و توسعه فن‌آوری اطلاعات نیز منجر به مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تخلفات می‌شود. دکتر حسینی گفت: بیمه مرکزی یک موسسه توسعه‌ای است و باید زیرساخت‌های لازم را برای توسعه بیمه فراهم کند. از آنجا که بسیاری از این زیرساخت‌ها فنی، مقرراتی و علمی ‌است، شرکت‌ها چندان انگیزه‌ای برای این امور ندارند. انتظار این است که بیمه مرکزی تسهیل گر گسترش و توسعه بیمه به جمیع جهات باشد. این تسهیل می‌تواند در جهت قوانین و مقررات؛ در جهت توسعه فن‌آوری اطلاعات؛ ایجاد زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعات (it)؛ توسعه نظارت‌ها در جهت اعمال مقررات و قوانین و تامین منافع و حقوق بیمه‌گذاران و مردم باشد. رییس مجمع عمومی‌بیمه مرکزی گفت: بحث حمایت از حقوق بیمه‌گذاران خیلی مهم است، اما نباید به دخالت منجر شود و حقوق بیمه گران را تهدید کند. وی گفت: درگیر شدن بیمه مرکزی در امور جاری و خرد، نوعی دخالت است و انرژی بیمه مرکزی را در حمایت، نظارت و توسعه بیمه از بین می‌برد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: موسسات بیمه و فعالیت آنها باید در چارچوب بنگاهداری اداره شود، اما برخی مسوولیت‌های اجتماعی وجود دارد که به دلیل کمبود قوانین در زمینه آنها و کمبود بودجه، به شرکت‌ها و بنگاه‌ها تحمیل می‌شود.

وی تاکید کرد که بیمه باید بتواند در چارچوب ارائه خدمات جدید و بهتر مسوولیت‌های اجتماعی دولت را کاهش دهد و بار مشکلات ناشی از آن را از دوش دولت بردارد و در یک سطح عمیق‌تری مشکلات را مرتفع نماید.

وزیر اقتصاد ابراز اطمینان کرد که صنعت بیمه می‌تواند به عنوان یک ظرفیت بخشی و فرابخشی به دولت و جامعه کمک کند. وی یادآور شد به این منظور باید از تجارب گذشته درس بگیریم و فضاهای پیش رو را پیش‌بینی و شناسایی کنیم. نکته دیگر نقصان گردش اطلاعات اقتصادی در کشور است. یکی از جاهایی که در تولید اطلاعات اقتصادی می‌تواند به کشور و دولت کمک کند، بیمه است. تولید این اطلاعات نه تنها برای خود صنعت بیمه ضروری است، بلکه به کل جامعه و اقتصاد کشور کمک می‌کند. از این رو لازم است توسعه فن‌آوری اطلاعات در بیمه مورد توجه قرارگیرد و سرعت عمل آن بیشتر شود.