‌مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی از ادامه روند کاهش مطالبات معوق نظام بانکی خبر داد و گفت: مطالبات معوق نظام بانکی با هفت هزار میلیارد تومان کاهش در فروردین ماه سال جاری به حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید.

«حمید تهرانفر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ‌افزود: با اقدامات انجام شده نه تنها روند رشد مطالبات معوق نظام بانکی تنزل، بلکه میزان آن نیز از نظر مبلغ کاهش یافته است.

به گفته وی، براساس آمار به‌دست آمده روند مطالبات معوق نظام بانکی تا پایان بهمن ماه سال گذشته روندی صعودی داشته است. وی اظهار کرد:‌ بر همین اساس مطالبات معوق نظام بانکی در این زمان به بالاترین رقم یعنی به میزان ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

تهرانفر ادامه داد: این رقم بالاترین میزان مطالبات معوق از ابتدای تاسیس نظام بانکی در کشور تاکنون بوده است. ‌مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی، گفت: مجموع مطالبات معوق از پایان بهمن ماه سال گذشته به دلیل اتفاق نظری که سران سه قوه به این مساله داشتند، روند نزولی یافته است. تهرانفر گفت: در این راستا ستادها و کمیته‌های مختلفی مسوولیت کاهش مطالبات معوق بانکی را به‌عهده گرفتند، به نحوی که میزان مطالبات در پایان سال گذشته کاهش یافت. ‌مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در خصوص ساماندهی لیزینگ‌ها و صرافی‌ها توسط بانک مرکزی نیز گفت: این بانک برنامه‌ای خاص برای ساماندهی آنها دارد و قرار است جلساتی به این امر اختصاص یابد.

گفتنی است، بانک مرکزی برای کاهش مطالبات معوق راهکارهایی را مدنظر قرار داده که براساس آن آمار مطالبات معوق را طبقه‌بندی کرده به نحوی که مطالبات معوق بخش‌های تولیدی، صنعتی و سایر بخش‌ها به صورت تفکیکی بررسی می‌شود.

همچنین این بررسی‌ها برای بخش‌هایی که امکان بازپرداخت مطالبات را داشته یا این امکان به دلیل بروز مشکلات از آنها سلب شده باشد، متفاوت است.

یادآور می‌شود مطالبات معوق بانک‌ها یکی از آفت‌های نظام بانکی بوده به طوری که این بخش را با مشکلاتی مواجه کرده به نحوی که این امر سبب شده نظام بانکی با محوریت بانک مرکزی برای وصول این مطالبات برنامه‌ریزی‌های لازم را تدارک ببیند.