شناسایی حساب‌های بانکی برای واریز یارانه

رییس کل بانک مرکزی با اعلام خبر شناسایی تمام حساب‌های بانکی برای واریز یارانه‌های نقدی، روند نرخ تورم را تا پایان شهریور ماه سال‌جاری، رو به کاهش پیش‌بینی و بار دیگر بر پیش‌بینی تمام جوانب اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط بانک مرکزی تاکید کرد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص اعلام فهرست اسامی بدهکاران بدنام و مشتریان خوش‌حساب شبکه بانکی، اظهار کرد: بنده در جریان این مساله نیستم و باید جزئیات این امر را از مسوولان مربوطه بپرسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بزرگ‌ترین بدهکار شبکه بانکی است؟ اظهار کرد: در مجموع بدهی دولت رقمی کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

بهمنی با بیان اینکه دولت نیز جزو بدهکاران شبکه بانکی است، اضافه کرد: آمار و ارقام بدهی دولت باید دقیق ارائه شود، ولی بنده می‌دانم که ممکن است دولت کمتر از ۲۰ درصد کل بدهی‌های شبکه بانکی را داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بدهکاران شبکه بانکی غیر از دولت، اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی هستند.

تداوم روند کاهشی نرخ تورم تا پایان شهریورماه

خبرنگار از بهمنی پرسید: با توجه به اینکه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به ۶ ماهه دوم سال موکول شده است، بانک مرکزی نرخ تورم ۶ ماهه اول سال را چه رقمی پیش‌بینی کرده است؟

وی در پاسخ تصریح کرد: تا زمانی که هدفمند کردن یارانه‌ها شروع نشود، بنده به صورت دقیق نمی‌توانم محاسبات بانک مرکزی را اعلام کنم.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: زمانی که اجرای هدفمندی شروع شد می‌توانم در این باره اطلاعات و برنامه‌های لازم را ارائه دهم، ولی تا زمانی که اجرای این قانون شروع نشده است، نرخ تورم کماکان روندی کاهشی را طی خواهد کرد.

بهمنی تاکید کرد: نرخ تورم پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از پیش کاهش خواهد یافت، اما نمی‌توانم رقم دقیقی از نرخ تورم در این دوره اعلام کنم.

خبرنگار مجددا با طرح این پرسش که آیا بانک مرکزی قصد اعلام برنامه‌های خود را برای کنترل تورم در زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد، از بهمنی خواست که با اعلام جزئیات برنامه‌های این بانک و طرح آن در رسانه‌ها به تقویت آرامش اقتصاد کشور کمک کند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال نیز برنامه دقیقی را اعلام نکرد و خطاب به رسانه‌ها گفت: کاملا آرام باشید. بانک مرکزی تمام جوانب اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را سنجیده است.

رییس کل بانک مرکزی در مورد آخرین رقم نرخ تورم نیز گفت: هنوز نرخ تورم مربوط به اردیبهشت نهایی نشده و حداکثر تا ۱۱ خرداد نرخ این ماه نیز اعلام خواهد شد.

آمادگی کامل بانک‌ها برای توزیع یارانه‌های نقدی

وی در ادامه در مورد اینکه بانک‌ها هم‌اکنون برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ افزود: تمامی بانک‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند و آماده هستند هرگونه سرویس‌دهی را در زمینه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به متقاضیان بدهند.

بهمنی خاطرنشان کرد: تمامی حساب‌ها شناسایی شده و بانک‌ها به صورت کامل آماده هستند.

رییس کل بانک مرکزی در مورد اینکه چرا همان طرح اول که طبق آن قرار بود بر اساس شماره ملی افراد حساب افتتاح و یارانه‌ها واریز شود، مورد اجرا قرار نگرفت؟ تصریح کرد: مسوولان مربوطه و مسوولان کمیته‌های هدفمندی یارانه‌ها جزئیات این امر را بهتر می‌دانند.

سرانجام گره بانک‌های خارجی باز شد

وی در مورد وضعیت بانک‌های خارجی با توجه به تصویب مصوبه تسهیل و ورود بانک‌های خارجی در مجلس، گفت: تا به حال مصوبه مذکور وجود نداشت و با توجه به اینکه اخیرا به تصویب رسیده و باید به زودی ابلاغ شود و به تبع آن به متقاضیان خارجی اعلام می‌کنیم تا در صورت تمایل نسبت به تاسیس بانک در ایران اقدام نمایند.