مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی گفت: بیمه سپرده‌های بانکی نیازمند ساختار مستقل است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه، «‌حبیب میرزایی» افزود: بیمه مرکزی لزوم بیمه کردن سپرده‌های بانکی را که در برخی قوانین مورد اشاره قرار گرفته، بررسی کرده است.

وی افزود: جمع‌بندی بیمه مرکزی و استفاده از تجارب دیگر کشورها بیانگر آن است که بیمه سپرده‌های بانکی باید در قالب یک ساختار مستقل مانند صندوق بیمه سپرده و با مشارکت نهاد نظارتی بازار پول و همه بانک‌های عامل اجرایی شود.

میرزایی تصریح کرد: در این بیمه، به طور معمول بانک به عنوان بیمه‌گذار در شرایط بازار رقابتی ریسک استرداد جمعی سپرده‌ها را توسط سپرده‌گذاران تحت پوشش قرار می‌دهد، بدین نحو که در صورت وقوع یک بحران یا عدم اطمینان در سیستم مالی، این صندوق به بانک‌هایی که در معرض خسارت یا ریسک قرار می‌گیرند، پرداخت می‌کنند و در واقع سپرده‌گذاران با وجود بیمه سپرده، از نظر بازپرداخت به اطمینان خاطر می‌رسند.

وی اظهار داشت: در این سیستم به طور معمول سپرده‌های معینی با سقف معین تحت پوشش قرار می‌گیرد و باید ساختارهای قانونی مناسب برای این موضوع و نحوه مشارکت و الزام بانک‌ها برای پیوستن به آن مشخص شود.

وی در پایان اظهار داشت: مطالعات پژوهشی مناسبی در قالب پایان‌نامه‌های دانشگاهی در این خصوص انجام شده است که ساختارها و تجارب دیگر کشورها و ماهیت و نحوه عملیاتی شدن این سیستم را تبیین کرده‌اند.

گفتنی است، رییس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی از امکان‌سنجی اجرای طرح بیمه سپرده‌های بانکی خبر داده است.

در قانون عملیات بانکی بدون ربا و فصل دوم آیین‌نامه آن، بیمه سپرده‌های بانکی مورد توجه قرار گرفته است. ماده ۴ قانون عملیات بانکی بدون ربا مقرر کرده است بانک‌ها مکلف به بازپرداخت اصل سپرده‌های قرض‌الحسنه (پس‌انداز و جاری) هستند و می‌توانند اصل سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار را تعهد یا بیمه کنند.