گروه بازار پول - خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد شرایط سخت‌تر تسهیلات خرید مسکن به‌زودی توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و این شرایط سخت به احتمال زیاد مربوط به کاهش زمان تاریخ ساخت واحد مسکونی از ۱۲ سال به ۵ سال است. همچنین این مقام آگاه اظهار کرد: سقف تسهیلات خرید مسکن در حال حاضر ۱۸ میلیون تومان است و به واحدهایی که از تاریخ پروانه ساخت آن ۱۲ سال نگذشته باشد پرداخت می‌شود، بنابراین احتمالا با سخت تر شدن پرداخت تسهیلات، شرایطی برای خرید واحدهای نوساز و دست اول بگذارند. وی ادامه داد: هفت سال پیش شرایط خرید واحدهای نوساز و دست اول به این شکل بود که از تاریخ پروانه ۵ سال و از تاریخ پایان کار دو سال نگذشته باشد و سند آن هم دست اول باشد. وی تاکید کرد: سیاست دولت موافق با افزایش سقف وام خرید نیست.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: پرداخت وام ۱۸ میلیون تومانی در حال حاضر به واحدهایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ پروانه آن واحد مسکونی ۱۲ سال نگذشته باشد، اما ۷ سال پیش وام خرید مسکن برای واحدهای مسکونی ۵ سال ساخت پرداخت می‌شد و احتمالا شرایط سخت بانک ‌مرکزی که به زودی اعلام می‌شود، همین کاهش ۷ ساله تاریخ ساخت واحد مسکونی است تا گستره واحدهای مشمول خرید را کاهش دهند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۸ میلیون تومان در ترکیب قیمت واحد مسکونی رقمی‌نیست و برای آن متقاضی وجود ندارد. تعداد وام‌های ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن هم که اخذ می‌شود نسبت به سنوات گذشته کاهش داشته است. وی گفت: با این شرایط سخت متقاضیان مسکن، واحدهایی که نوساز هستند را می‌خرند و با این روش تولید منجر به خرید می‌شود که اگر این طرح پیاده شود، بسیار خوب است. البته لازم به ذکر است که برخی کارشناسان معتقدند با این تصمیم و کاهش قیمت مسکن، شاید دیگر برای انبوه‌سازان مقرون به صرفه نباشد تا به تولید مسکن بپردازند و این به معنای رکود بیشتر در این بخش است.

لازم به ذکر است با پیگیری خبرنگار دنیای اقتصاد، ایزدی، مدیر روابط عمومی بانک مسکن در مورد صحت و سقم این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد.