آسیا، بیمه‌گری کارآزموده
گروه بازار پول- 30تیرماه سالروز تاسیس بیمه آسیاست. بیمه آسیا که سال 1338 تاسیس شد، در واقع جزو شرکت‌های بیمه خصوصی قبل از پیروزی انقلاب بود که همزمان با پیروزی انقلاب از ادغام چند شرکت بیمه خصوصی منحل شده، فعالیت تازه‌ای را آغاز کرد.

تابلوی بیمه آسیا را می‌توان در بیش از یک‌صد شهرکشورمان به وضوح دید، این شرکت بیمه که طی سال‌های گذشته همواره در صنعت بیمه ایران در جایگاه دوم قرارداشته و همگان آن را به «بیمه آسیا مبتکرطرح‌های نوین بیمه‌ای در کشور می‌شناسند» نه تنها در سال جاری جشن پنجاه سالگی خود را برگزار می‌کند بلکه تابستان ۸۸ زمان واگذاری آن به بخش خصوصی و ورود به مرحله نوین دیگری است.
هرچند این شرکت، بزرگ‌ترین بیمه دولتی است که با واگذاری تبدیل به بزرگ‌ترین بیمه خصوصی خواهد شد اما ‏نمایندگان بیمه آسیا به عنوان بخش خصوصی فعال در بازار بیمه کشورمان از سرمایه‌های اصلی آن به حساب می‌آیند و مدیرعامل بیمه آسیا به صراحت اعلام می‌کند نمایندگان بیمه آسیا مجرب‌ترین نمایندگان صنعت بیمه کشورمان هستندا. بیمه آسیا 46میلیارد تومان سرمایه، 300میلیارد تومان ذخایر، 600میلیارد تومان حق بیمه تولیدی سالانه و بیش از 113شعبه و سرپرستی در سراسر کشور دارد و به گفته علی‌پور مدیرعامل این شرکت به منظور ارتقای ظرفیت نگهداری ریسک، پس از واگذاری از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه صورت خواهد گرفت. سال گذشته 20درصد سهام بیمه آسیا بابت رد دیون دولت به چهار نهاد و سازمان واگذار شد و به زودی 5درصد دیگر برای کشف قیمت در بازار سرمایه عرضه می‌شود.
در آستانه پنچاهمین سالگرد تاسیس بیمه آسیا گفت و گویی را با علی‌پور مدیرعامل این شرکت انجام داده‌ایم . علی‌پور از سال ۱۳۷۸ وارد بیمه آسیا شد که تا سال ۸۶ عضو هیات مدیره و پس از آن به سمت مدیرعامل این شرکت بزرگ دولتی منصوب شد. گفت‌و‌گوی اختصاصی دنیای‌اقتصاد به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس بیمه آسیا را با وی در ادامه بخوانید:
آقای علی‌پور، نقطه قوت بیمه آسیا تجمع نیروهای فنی و متخصص در این شرکت است، اما با ورود بخش خصوصی به بازار بیمه کشورمان اکثر نیروهای متخصص این شرکت جذب شرکت‌های تازه وارد شدند. آیا این مساله پیکره بیمه آسیا را آسیب‌پذیر نکرد؟بیمه آسیا تجمیع شده تعداد زیادی شرکت بیمه خصوصی فعال پیش از انقلاب است که حضور آن نیروهای کارآمد و متخصص در این شرکت و تجمیع توان فنی و تجربه موجب شد تا بیمه آسیا رشد صعودی را در پیش بگیرد و همواره از لحاظ فنی و حجم بازار جایگاه دوم بیمه کشور را به خود اختصاص دهد. بیمه دولتی آسیا طی سال‌های گذشته توانست از اعتبار و وسعت خوبی برخوردار باشد و پس از ابلاغ بند ج سیاست‌های کلی اصل 44 توسط مقام معظم رهبری در تابستان سال 85 بار دیگر در مسیر خصوصی‌سازی قرار گرفت.
همان‌طور که اشاره شد، بیمه آسیا به خاطر حضور نیروهای فنی مجرب توان خوبی داشت و طی چند سال اخیر با ورود شرکت‌های خصوصی به بازار بیمه کشورمان با خروج برخی از نیروهای فنی و قدیمی مواجه شد که می‌توانست آسیب‌ جدی برای بیمه آسیا باشد، اما مدیریت شرکت سعی کرد با به کارگیری نیروهای جوان و تحصیل‌کرده شرکت که سال‌ها تجربه همکاری با متخصصین قدیمی را داشتند، همراه با اتکا به تجربه فنی مدیران قدیمی به عنوان مشاور از ایجاد خلاء جلوگیری نموده تا اعتبار بیمه آسیا را در سطحی که بود حفظ نماید.
ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 و مشمولیت
بیمه آسیا برای واگذاری به بخش‌خصوصی؛ زمینه توسعه آن را فراهم کرد و اینجانب زمینه رشد این شرکت را با توجه به نقاط قوتی که دارد بی‌انتها می‌دانم و برای تقویت توان شرکت برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، به طوری که چشم‌انداز آتی شرکت و برنامه اصلاحات به طور همزمان در دست اجرا است که اتفاقا آموزش و توسعه نیروی انسانی از اهم این امور است تا پرسنل مجرب بیمه آسیا توان ایفای وظایف سنگین خود را در وضعیت آینده شرکت داشته باشند.
با وجود حضور نیروهای فنی مجرب در بیمه آسیا، اکثر مردم این شرکت را به عنوان بیمه‌گر اتومبیل می‌شناسند و سهم قابل توجهی از بیمه شخص ثالث کل بازار در انحصار بیمه آسیا است، لطفا در این خصوص توضیح دهید؟
بیمه‌گر منافع مردم را در مقابل وقوع خطرات تامین می‌کند و قبل از این مساله خود باید در حاشیه امنی قرار داشته باشد که این حاشیه امن را داشتن یک پرتفوی متوازن ایجاد می‌کند. بیمه آسیا همواره بر ایفای تعهدات مصر است و بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد و توجه داشته باشید مردم با بیمه‌های اتومبیل درگیر هستند و استقبال جامعه از خرید بیمه شخص ثالث به ویژه بیشتر است. در نتیجه راه‌اندازی مراکز صدور و پرداخت خسارات بیمه آسیا، نحوه خدمات‌دهی، بسیار مطلوبی ارائه داده است و حاصل آن افزایش سهم بیمه آسیا در بازار از رشته اتومبیل بود. به طوری که اینک ۲۶درصد سهم رشته شخص ثالث در کل پرتفوی بازار بیمه کشور متعلق به بیمه آسیا است و برنامه‌ریزی‌های زیادی برای ارائه سرویس مطلوب به بیمه‌گذاران این رشته تدوین و اجرا شده است.
شبکه گسترده خدمات بیمه آسیا از مهم‌ترین عوامل رشد، جذب مشتری و ارائه سرویس مطلوب به بیمه‌گذاران است.
به موازات راه‌اندازی شبکه خدمات گسترده برای رشته اتومبیل، بیمه آسیا بیمه‌های عمر و پس‌انداز را نیز احیا کرد، لطفا در این خصوص هم توضیح دهید؟
بیمه آسیا به دلیل همان ظرفیت فنی و تخصصی که داشت در چند مورد از جمله؛ توسعه بیمه‌های عمر و پس‌انداز اولین شرکت بیمه‌ای بود که زودتر از بقیه آن را پایه‌گذاری کرد. بیمه‌های عمر و پس‌انداز که در سال‌های بعد از انقلاب فعالیتی در آن صورت نگرفته بود با تلاش‌های بیمه آسیا احیا شد و بیمه آسیا کار ترویج بیمه‌های عمر را آغاز کرد. سایر شرکت‌های بیمه سال‌ها پس از بیمه آسیا فعالیت در بیمه‌های عمر را در دستور کارشان قرار دادند.
شبکه فروش در ارائه طرح‌های نو به بازار چه نقشی را ایفا کرد؟
نقش ارزنده شبکه فروش در عرضه محصولات بیمه‌ای به بازار انکارناپذیر است و همین امر باعث شد تا بیمه آسیا در اقدام دیگری پیشرو باشد و مجوز تاسیس شرکت‌های نمایندگی را از بیمه مرکزی اخذ نماید. بدین ترتیب از سال 1373 اولین شرکت نمایندگی مجوز فعالیت گرفت و امروز سنگین‌ترین بار شبکه فروش بیمه بر دوش همین نمایندگی‌های حقوقی است.
پس از آن بیمه آسیا در سایر رشته‌ها طرح‌های نویی از جمله بیمه‌های دفترچه‌ای که عرضه آن با سهولت بیشتری انجام می‌شد و بیمه مسوولیت حمل و نقل کالا باز هم پیشرو بود.
توجه داشته باشید که بیمه آسیا جزو نخستین شرکت‌های بیمه‌‌ای بود که شورای فنی داشت و نرخ و شرایط مناسب را ارائه می‌کرد.
آقای علی‌پور، پس از رفتن مدیران بیمه آسیا به بخش خصوصی آیا شرایط برای ارتقای شغلی سایر نیروها فراهم شد؟
تمرکز فنی بیمه آسیا موجب شد تا اکثر شرکت‌های بیمه خصوصی نیروهای خود را از این شرکت‌ جذب کنند و بیمه آسیا در مقطعی با تغییر و تحولات زیادی رو‌به‌رو شد، اما نیروی جوان زیادی پشت سر آن بودند که تجربه همکاری با نیروهای مجرب را داشتند و پس از رفتن آنان مسوول امور شدند، تا همکاری نیروهای قدیمی با تجربه و انگیزه نیروهای جوان شرکت را در مسیر تحقق اهداف یاری کند.
برای شعب و سرپرستی‌ها که به عنوان شبکه فروش مستقیم فعالیت دارند چه برنامه‌ریزی شد؟
در برنامه‌ریزی‌های جدید سعی شد تا زمینه رشد و توسعه تمام واحدها، شعب مناطق و نمایندگی‌ها فراهم شود و آنان با استفاده از تمام توانمندی‌های خود بدون نیاز به مرکز، فعالیت‌هایشان را انجام دهند. در واقع با تفویض اختیار بیشتر، نیروهای ستادی و متمرکز با نظارت و کنترل عملیات شرکت کمتر درگیر کارهای اجرایی باشند.
آقای علی‌پور، دوره جدید آزادسازی تعرفه در صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور بخش خصوصی در سال‌های اخیر بازار بیمه کشورمان را رقابتی کرد، به طوری که نرخ‌‌شکنی به اوج خود رسید. هر چند آزادسازی لازمه فضای رقابتی است، اما آزادسازی با رها‌سازی تفاوت زیادی دارد و آزادسازی نیازمند زمینه مساعد است. توجه داشته باشید در زمانی که نظام تعرفه بود بحث محاسبه و ارزیابی ریسک در شرکت‌های بیمه، محلی از اعراب نداشت و براساس نرخ اعلام شده از سوی شورای عالی بیمه تمام بیمه‌نامه‌‌ها صادر می‌‌شد، حتی شرکت‌های بزرگ بیمه نیز نیازی به محاسبه و تعیین نرخ و شرایط نداشتند.
آزادسازی خوب است، اما باید با آماده شدن زمینه و به مرور و با توجه به توانایی محاسباتی بیمه‌گران صورت گیرد و سطح کارشناسی و ارزیابی و محاسبه ریسک‌ها در شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های بزرگ تقویت شود.
آقای علی‌پور، بیمه آسیا در آستانه واگذاری به بخش‌خصوصی قرار دارد، آیا شروط بورس برای این واگذاری تامین شده است؟
مراحل آماده‌سازی بیمه آسیا، با همکاری کارگروه ویژه‌ای در دست اجرا است، رعایت استاندارد حسابداری ۲۸ و اصلاح اساسنامه نیز انجام شد. با خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی، تحرک و چابکی شرکت‌ها بیشتر خواهد شد و بیمه آسیا در حال آماده‌سازی شرکت برای حضور فعال در شرایط جدید پس از واگذاری است. برنامه بلندمدت
کسب و کار با دیدگاه تخصصی در حال تهیه است تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف راهکارهای کاهش نقاط آسیب‌پذیر و ارتقای نقاط قوت شرکت، اهداف متعالی و چشم‌انداز بیمه آسیا محقق شود.
ارزش هر سهم بیمه‌آسیا را چه میزان برآورد می‌کنید؟
تعیین ارزش سهام شرکت‌های بیمه دولتی با توجه به EPS تعیین شده در نهایت با توافق سازمان خصوصی‌سازی تعیین می‌شود، اما با توجه به بیش از 2800میلیارد ریال ذخایر فنی و بیش از این مبلغ دارایی ثابت و نداشتن بدهی و تعهدات عمده یا غیرمعمول سهام این شرکت ارزشمند خواهد بود و با توجه به همین ارزش‌های نهفته شرکت‌های بیمه، خرید سهام آنها در مقایسه با سهام بانک‌ها با استقبال بیشتر مواجه می‌شود.
به نظر جنابعالی با ورود بیمه دولتی آسیا به جمع شرکت‌های خصوصی عملکرد آن دچار تحولات مثبتی خواهد شد؟
قبل از هر چیز امیدوارم بستر فعالیت بخش‌خصوصی در صنعت بیمه به صورت کامل فراهم شود. در سیاست‌ها به تعریف نقش جدید دولت برای مدیریت بیمه‌های خصوصی توجه نشده است و در واقع آمادگی کاملی برای این موضوع در دولت ایجاد نشده است.
بدون تردید با تدوین سیاست و استراتژی‌های مناسب، دولت برای تعامل با بیمه‌های خصوصی بیمه آسیا نیز به شکوفایی و توسعه پایدار دست می‌یابد و جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.
آقای علی‌پور، در آستانه پنجاهمین سالگرد تاسیس بیمه آسیا چه صحبتی با تمامی عوامل بیمه آسیا دارید؟
تمامی اعتبار و خوش‌نامی بیمه آسیا مدیون توانایی، تلاش و زحمت کارکنان صدیق آن است. تمامی کسانی که در تمامی این سال‌ها در بیمه آسیا خدمت کردند، به نوعی در این ارزش‌آفرینی سهیم هستند و امید است با همین همدلی و همکاری بیمه آسیا همچنان پله‌های رشد و ترقی را طی نماید و تمام اهداف متصور آن به بهترین وجه محقق شود.
عکس: نگار متین‌نیا