معاون حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی انتشار چک پول‌ها را ناشی از خلاء چاپ اسکناس درشت در کشور دانست و بر انتشار بیشتر اسکناس‌های ۵۰هزار ریالی تاکید کرد.

حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر لزوم انتشار اسکناس درشت‌تر در کشور گفت: از حیث انتشار اسکناس درشت‌تر در کشور عقب هستیم و انتشار چک پول‌ها نیز از همین خلاء ناشی می‌شود. معاون حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی با اشاره به گذشت سالیان زیادی از انتشار اسکناس‌هزار تومانی در کشور، یکی از دلایل استقبال جامعه از چک پول‌ها و بسیاری از مراودات با این مکانیزم را خلاء اسکناس درشت اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه چاپ اسکناس درشت‌تر باید زودتر از اینها انجام می‌شد، تصریح کرد: قطعا اسکناس درشت‌تر باعث می‌شود که یک مقداری از انتشار چک پول‌ها در جامعه فاصله گرفته شود.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه در این مرحله انتشار اسکناس درشت باعث افزایش تورم و نقدینگی نمی‌شود، اظهار داشت: اسکناس‌های خرد و حتی سکه‌های خرد نیز دیگر کاربردی نداشته و حتی در ساده‌ترین مراودات مردم نیز کارایی ندارد.

به گفته وی اینکه اسکناس‌ها با چه ارقامی‌باید منتشر شود نیازمند کار کارشناسی است؛ اما چاپ اسکناس درشت‌تر نیز باید به صورت مقطعی باشد. این درحالی است که در این مقطع زمانی، انتشار اسکناس ۵۰‌هزار ریالی که توسعه چندانی نیز نیافته است باید صورت گیرد و چاپ آن بیشتر شود.

مستخدمین حسینی با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر بانک مرکزی در جهت انتشار این اسکناس‌ها افزود: هم اکنون بانک‌ها توان قراردادن اسکناس ۵۰‌هزار ریالی در اختیار مشتریان را ندارند؛ بنابراین در وهله اول باید انتشار این اسکناس بیشتر شده و در مرحله بعدی انتشار اسکناس ۱۰۰‌هزار ریالی در دستور کار قرار گیرد؛ به نحوی که پس از گذشت یک دوره میان مدت یک ساله، برای چاپ اسکناس با ارقام بیشتر تصمیم‌گیری شود.

وی بر انتشار مرحله به مرحله اسکناس درشت‌تر و جبران عقب‌افتادگی‌های گذشته تاکید و تصریح کرد: اسکناس درشت‌تر می‌تواند به جایگزینی برای چک پول‌ها تبدیل شود.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: اگر بر مبنای مقررات مربوطه که ۴۰‌درصد نقدینگی هر بانک می‌تواند به چاپ چک پول اختصاص یابد عمل شود چک پول خلق پول نخواهد کرد؛ زیرا این اقدام براساس محاسبات علمی ‌و کارشناسی انجام می‌شود، اما چنانچه از این حد فراتر رود، می‌تواند در خلق پول موثر باشد.

وی با بیان اینکه انتشار چک پول در خلاء پول درشت صورت می‌گیرد، گفت: این به این معنا است که مردم در مراجعات خود به بانک‌ها به جای دریافت پول، چک پول دریافت می‌کنند.

به گفته معاون حقوقی و پارلمانی بانک مرکزی، اگر انتشار چک پول‌ها براساس مقررات بوده و توسط بانک مرکزی مدیریت شود، در نقدینگی نیز بی تاثیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: اگر خواهان عدم اثرگذاری چک پول‌ها در نقدینگی هستیم، چک پول‌ها باید فقط یک بار مصرف شوند.