بانک‌ها در اتاق پایاپای اسناد بانکی، منابع مالی کافی برای تسویه چک پول‌ها ندارند. جواد جوادی، معاون بانک کارآفرین در امور سرمایه‌گذاری، در گفت‌وگو با ایسنا درباره صدور چک پول از سوی بانک‌ها و تبعات آن بر نظام اقتصادی کشور گفت: بسیاری از چک پول‌هایی که منتشر می‌شوند، وارد اقتصاد شده و مجددا به بانک‌ها منتقل می‌شود، اما در اتاق پایاپای بانک‌ها منابع مالی برای تسویه این چک‌ها وجود ندارد.

به گفته او در این حالت بانک‌ها به یکدیگر یا بانک مرکزی بدهکار می‌شوند. وی اضافه کرد: صدور چک پول بیش از حد همانند انتشار اسکناس بدون پشتوانه است. بدین ترتیب این شیوه ورود چک پول‌ها به چرخه اقتصاد ناشی از اشکال در مدیریت نقدینگی بانک‌ها است.

جوادی با بیان اینکه بانکی که چک پول صادر می‌کند باید منابع مالی کافی برای تسویه آن نیز داشته باشد، اضافه کرد: دلیل این امر آن است که پول این چک را بانک از مردم دریافت کرده است. معاون بانک کارآفرین در امور سرمایه‌گذاری با تاکید مجدد به اینکه بانک‌ها منابع مالی کافی برای تسویه چک پول‌ها ندارند، خاطرنشان کرد: بانک‌ها در این حالت به بانک مرکزی بدهکار می‌شوند. وی در پاسخ به این سوال که آیا چک پول خلق پول می‌کند؟ توضیح داد: چک پول خلق پول نمی‌کند؛ بلکه مشکل در مدیریت نقدینگی است. بانک باید زمانی چک پول صادر کند که قابلیت پرداخت آن را داشته باشد. به گفته او زمانی که بانک‌ها منابع کافی ندارند، بهتر است اعتبار یا تسهیلات پرداخت نکنند، آنها بیشتر از توان خود به مردم تسهیلات پرداخت می‌کنند و این مازاد را از بانک مرکزی گرفته و به آن بدهکار می‌شوند.

وی اضافه کرد: بازپرداخت نشدن بخشی از تسهیلات بانک‌ها (معوقه) مشکل نقدینگی آنها را تجدید می‌کند.

او با بیان اینکه سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی در جهت رفع این مشکل اقدام مطلوبی است، تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود بانک‌هایی که چک‌های آنها در اتاق پایاپای تسویه نمی‌شود، به صورت مجدد چک پول منتشر کنند.