گروه بازار پول- به دنبال چاپ گزارشی تحت عنوان «بیمه‌های دولتی یک گام تا پذیرش در بورس» در صفحه 12 شماره دوازدهم اردیبهشت‌ماه امسال روزنامه دنیای‌اقتصاد، بیمه مرکزی ایران با ارسال نمابری توضیحاتی در این خصوص داده است که در ادامه می‌آید:

در این گزارش با ذکر یک «نکته» ادعا شده است که پیشنهادات طرح تحول صنعت بیمه که حاصل تلاش کارگروه‌های متشکل از کارشناسان صنعت بیمه به سرانجام نرسیده! و در نهاد نظارتی بایگانی شده است! در حالی که طرح تحول صنعت بیمه در چند مرحله بدین شرح انجام شده و می‌شود:
مرحله اول: از سال ۱۳۸۶ شروع و در گام اول کارگروه‌ها برای احصا و شناسایی چالش‌ها و راهکارهای اساسی صنعت بیمه تشکیل و همایشی تحت عنوان «مدیریت بر چالش‌های فراروی صنعت بیمه» با حضور حدود هزار نفر از اندیشمندان و کارشناسان و دانشجویان بیمه‌ای برگزار گردید و کتاب مجموعه یافته‌ها و گزارش‌ها چاپ و همچنین فرمان ده ماده‌ای رییس‌جمهور تدوین و ابلاغ شد.
مرحله دوم: جمع‌بندی کارگروه‌هایی که با مسوولیت مدیران عامل شرکت‌های و با حضور نمایندگان وزرا و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی در همایشی دیگری تحت عنوان «بیمه و اقتصاد ملی» با حضور 800 نفر از صاحبنظران مطرح و مجموعه مقالات همایش چاپ گردید. هدف از تشکیل این کارگروه‌ها تقویت تعامل صنعت بیمه با بخش‌های گوناگون اقتصادی در اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و تحقق چشم‌انداز جمهوری اسلامی بود.
مرحله سوم: از سال ۱۳۸۷ آغاز و گروهی از متخصصان دانشگاهی و صاحبنظران صنعت بیمه در قالب ستاد راهبری بازنگری در طرح تحول صنعت بیمه، کارگروه‌های هفتگانه سیاست‌گذاری و نظارت، ساختار صنعت بیمه‌ای، تعامل با ذی‌نفعان، فناوری اطلاعات و نظام آماری و قوانین و مقررات با مسوولیت مدیریت جدید بیمه مرکزی ایران سازماندهی و نتیجه کار در قالب گزارش برنامه تحول در صنعت بیمه کشور تدوین و به ریاست محترم جمهوری ارائه شد.
مرحله چهارم: وزیر امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی به رییس‌جمهور، مسوولیت برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن و پیگیری اجرای برنامه تحول در صنعت بیمه را برعهده بیمه مرکزی ایران قرار داد و همزمان معاونت ذی‌ربط این وزارتخانه را نیز مسوول نظارت بر حسن اجرای این برنامه تعیین کرد.
مرحله پنجم: سند برنامه تحول صنعت بیمه کشور به صورت یک کتاب، توسط بیمه مرکزی ایران منتشر شده و کمیته ویژه‌ای نیز تحت عنوان «کمیته نظارت و راهبری پروژه‌های برنامه تحول صنعت بیمه متشکل از نمایندگان سندیکای بیمه‌گران ایران و برخی صاحب‌نظران تشکیل و با احصای ۳۰ عنوان پروژه در حال بررسی راهکارهای عملیاتی کردن آنها می‌باشد.
در این راستا نظر به اینکه شورای عالی بیمه عالی‌ترین مرجع صنعت بیمه است که از طریق تنظیم و تصویب مقررات تحول در صنعت بیمه را رقم می‌زند با پیگیری جدی مجددا این شورا احیا و شروع به کار نمود و در واقع تصویب نمونه ترازنامه و صورت‌حساب سود و زیان شرکت‌های بیمه خروجی و نتیجه همین تلاش‌هایی که آن روزنامه محترم ضمن درج اصل خبر اصل طرح تحول را زیر سوال برده است. این شورا طی یک سال گذشته با تشکیل 22جلسه هفتگی حدود 12مصوبه داشته است که اهم آنها عبارتند از:
۱ -تصویب آیین‌نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه. ۲ -تصویب آیین‌نامه جدید ذخایر فنی موسسات بیمه.
3 - تهیه و پیشنهاد کاهش 40درصدی حق بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها به هیات دولت با هدف افزایش ضریب نفوذ بیمه در این بخش. این پیشنهاد در جلسه مورخ 12/4/1387 به تصویب هیات محترم دولت رسید و از 1/5/1387 توسط شرکت‌های بیمه اجرا شده است.
۴ - تایید پیشنهاد معافیت دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه از پرداخت جریمه به هیات محترم دولت که در جلسه مورخ ۱۲/۴/۸۷ به مدت شش ماه به تصویب رسید و از ۱/۵/۱۳۸۷ توسط شرکت‌های بیمه اجرا شده است.
5 - تصویب نمونه صورت‌های مالی
شرکت‌های بیمه
در خصوص استاندارد 28نیز ذکر نکات زیر ضروری است:
۱ -به موجب مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی به عنوان مرجع تخصصی و رسمی تدوین اصول و ضوابط حسابداری در سطح کشور اجرای استاندارد حسابداری شماره ۲۸ با عنوان فعالیت‌های بیمه عمومی از سال ۱۳۸۶ لازم‌الاجرا اعلام گردید. لیکن از آنجا که شرکت‌های بیمه طبق مواد ۶۱ و ۶۲ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری و همچنین اساسنامه خود موظف به رعایت مصوبات شورای عالی بیمه می‌باشند و استاندارد نیز در مواردی در تقابل با آنها قرار داشت و یک نوع دوگانگی به همراه داشت که از بدو ابلاغ استاندارد ۲۸ مورد پیگیری بیمه مرکزی ایران قرار گرفت، در همین راستا جلسات متعددی با سازمان حسابرسی و شرکت‌های بیمه برگزار شد که نهایتا مقرر شد بر اساس تفاهم‌‌های انجام شده مصوبات شورای عالی بیمه بازنگری شود. متاسفانه این اقدامات با ادغام شورا از جمله شورای عالی بیمه همزمان شد و عملا تا احیای مجدد شورای عالی شد بیمه این امر میسر نشد. با امعان نظر به موارد مذکور بود که مجمع عمومی سازمان حسابرسی نیز با تعلیق یکساله اجرای استاندارد ۲۸ موافقت نمود.
2 -در سال 1387 با محوریت بیمه مرکزی ایران و سازمان حسابرسی و مشارکت شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی جلساتی برگزار شد که منجر به تقریب بیشتر استاندارد 28 و مصوبات شورای عالی بیمه شد و نهایتا آیین‌نامه ذخایر فنی که مهم‌ترین رکن اجرای استاندارد می‌باشد، مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت. بلافاصله پس از تایید آیین‌نامه مذکور توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی نمونه صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه نیز تنظیم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تصویب رسید.
با توجه به مراتب مذکور مشخص است که نه تنها در هیچ مقطع زمانی اجرای استاندارد متوقف یا بایگانی نشده است، بلکه حتی در مدت زمانی که بازنگری مصوبات شورای عالی بیمه میسر نبوده است، پیگیری‌های لازم برای احیای شورا و تصویب ابزارهای لازم در دستور کار بیمه مرکزی ایران قرار داشته است.
خاطرنشان می‌سازد، تشکل کارگروه‌های تخصصی توسط بیمه مرکزی ایران با مشارکت صاحبنظران و سازمان‌های تخصصی مرتبط یکی از سیاست‌های جدی و سازنده‌ای است که توسط رییس کل بیمه مرکزی ایران به منظور سرعت بخشیدن به تدوین طرح‌ها پیش‌بینی و به صورت یک بخشنامه تحت عنوان «فرآیند بررسی موضوعات در شورای عالی بیمه» توسط ریاست کل بیمه مرکزی ابلاغ شده است.

توضیح: نمودار مربوط به ماده ۳ فصل ششم مقررات آیین‌نامه‌های پیشنهادی و پیوست‌ها از کارگروه مالی، اداری، شبکه فروش و تعامل بازار بیمه با پول و سرمایه‌ است. در این پیش‌نویس آمده است: به منظور انجام کارشناسی مفاد آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که توسط شورای عالی بیمه وضع می‌شود تشکیل کارگروه‌های تخصصی در نمودار شورای عالی بیمه از ضرورت خاصی برخوردار است؛ لذا پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور با هدف تسریع در تصویب آیین‌نامه‌های جامع تهیه شده است.


توضیح دنیای اقتصاد درخصوص جوابیه بیمه مرکزی ایران
گروه بازار پول - به دنبال نامه شهریورماه سال ۸۶، دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان به وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت مبنی‌بر تشکیل کارگروه تحول در صنعت بیمه ایران، پنج کارگروه تخصصی در زمینه‌های فناوری اطلاعات به سرپرستی بیمه ایران، مالی، اداری و شبکه فروش به سرپرستی بیمه آسیا، ساختار، تشکیلات و آموزش به سرپرستی بیمه البرز، نظارت، بیمه عمر و غیرعمر به سرپرستی بیمه دانا و امور اتکایی و بین‌الملل به سرپرستی بیمه مرکزی ایران تشکیل شدند که شرکت‌های بیمه خصوصی نیز عضو این کارگروه‌ها بودند و با برگزاری جلسات مشترک با اساتید دانشگاهی نقطه‌نظرات خود را درخصوص اجرای طرح‌تحول صنعت بیمه به کارگروه اصلی به سرپرستی حمید پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک و بیمه ارائه و چاپ این پیش‌نویس‌ها به شکل کتاب و توزیع آن در شرکت‌های بیمه را خواستار شد.
پس از تغییر در مدیریت ارشد بیمه مرکزی ایران و آمدن دکتر فرشباف ماهریان به این نهاد دولتی، کارگروه دیگری مسوول بازنگری تلاش 5ماهه صنعت بیمه و پیش‌نویس‌های ارائه‌شده از سوی کارگروه طرح‌تحول شدند که ماحصل آن تدوین چشم‌انداز و اهداف صنعت بیمه در سال 1404 بود و اهداف کلان در 10 ماده منتشر شد که دکتر فرشباف این سند را به عنوان سند طرح تحول صنعت بیمه سرلوحه برنامه‌هایش قرار داد.
تشکیل کارگروه‌های تخصصی در کنار شورای‌عالی بیمه به منظور تسهیل و سرعت در فرآیند مصوبات این شورا یکی از همان پیشنهادها از کارگروه مالی - اداری، تعامل بازار بیمه،‌پول و سرمایه به سرپرستی بیمه آسیا بود که مورد بازنگری کارگروه جدید قرار گرفت. (متن آن در نمودار فوق آمده است)تشکیل کارگروه تخصصی اجرای استاندارد حسابداری ۲۸ بهانه‌ای شد تا نگارنده با یادآوری نشست‌های تخصصی کارگروه‌های طرح‌تحول در صنعت بیمه تاکید کند که هم‌اندیشی و خرد جمعی آثار مثبتی به دنبال دارد.