سقف 18میلیونی وام مسکن ثابت می‌ماند

عکس: نگار متین‌نیا

فاطمه بهادری- شرایط کنونی پرداخت وام ۱۸میلیونی خرید مسکن که از ابتدای خردادماه سال گذشته آغاز شده تا دو ماه دیگر اعتبار دارد. احتمالا به دلیل تاکید رییس جمهوری مبنی بر سیاست اعطای تسهیلات برای ساخت مسکن، شرایط فعلی وام خرید تا سقف ۱۸میلیون تومان برای سال آینده نیز تمدید شود.

سقف وام ۱۸میلیونی خرید مسکن که از ابتدای خردادماه سال ۸۶به صورت ۶میلیون تومان وام بدون سپرده و ۱۲میلیون با سپرده ۶میلیون تومانی پرداخت می‌شد. این وام با افزایش سپرده‌گذاری به مبلغ ۹میلیون تومان به سقف ۱۸میلیون تومان با تعهد پرداخت از سوی بانک مسکن افزایش یافت.

براساس آمارهای موجود، افزایش وام مسکن بانک مسکن هیچ اثری بر سهم این وام برای پوشش قیمت واحد مسکونی نداشت و با وجود افزایش ۲هزار و ۶۴۳درصدی قیمت هر واحد مسکونی در۱۵ سال گذشته، سقف تسهیلات مسکن تنها یک هزار و یکصددرصد افزایش یافته و پس از گذشت سه سال به ۱۸میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که با احتساب وام ۶میلیون تومانی بدون سپرده بانک مسکن، وام مسکنی از سال ۸۴ تاکنون ثابت بوده است. در عین حال قیمت‌های مسکن در سال ۱۳۸۵ رشد قابل توجهی داشته‌اند.

همچنین براساس بررسی‌های انجام شده در بانک مسکن، سهم سقف تسهیلات بانک مسکن برای یک واحد مسکونی ۵۰متری از ۹۳درصد در سال ۷۲ به ۷۵درصد در سال ۸۵ کاهش یافته است.

سهم سقف تسهیلات بانک مسکن برای یک واحد مسکونی ۷۵متری در سال ۷۲ معادل ۶۲درصد بوده که در سال ۸۵ به ۵۰درصد و در سال ۸۶ به ۲۷درصد کاهش یافته است. بالطبع سهم تسهیلات مسکن بانک مسکن برای واحدهای ۱۰۰متری مسکونی کمتر است. سهم سقف تسهیلات در این واحدها در سال ۷۲ معادل ۴۷درصد بوده که در نیمه اول سال ۸۵ به ۳۷درصد و در سال ۸۶ به ۲۰درصد کاهش یافته است.

با این حال سیاست دولت و بانک مسکن همچنان پایه ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن استوار خواهد بود و عملا سقف وام ۱۸میلیونی برای خرید مسکن نه تنها راه حل نیست بلکه بازپرداخت اقساط این وام مشکل به نظر می‌رسد.

براساس شرایط فعلی، متقاضیانی که در نظر دارند پس از گذشت یک سال از سقف تسهیلات ۱۸میلیون تومانی استفاده کنند باید حساب خود را با مبلغ ۹میلیون تومان افتتاح کشور و در مدت یکسال موجودی خود را حفظ کنند. در حال حاضر سود تسهیلات مسکن با سپرده ۱۱درصد است.

مدت باز پرداخت این تسهیلات به تناسب مدت سپرده‌گذاری برای پنج‌دوره به بالا تا ۱۸ سال، سه یا چهار دوره تا ۱۵ سال، یک یا دو دوره تا ۱۲ سال خواهد بود. در عین حال پرداخت تسهیلات بیش از ۱۲میلیون تومان به روش خرید زمان امکانپذیر نیست.

دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن از تاریخ شروع اجرای طرح، مشروط به گذشت حداقل شش ماه از تاریخ افتتاح حساب خود، قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک تا سقف ۸میلیون تومان برای خرید واحدهای مسکونی

با شرایط تعیین شده توسط بانک یا احداث و تکمیل استفاده کنند.

دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن مشروط به گذشت حداقل ۱۲ ماه از تاریخ افتتاح حساب خود و تکمیل موجودی (۱۵میلیون تومان سپرده‌گذاری)، قادر خواهند بود از تسهیلات با سپرده بانک، تا سقف ۳۰میلیون تومان برای خرید واحد مسکونی با شرایط تعیین شده توسط بانک برخوردار شوند.

حداقل متوسط موجودی لازم در هر دوره برای دریافت تسهیلات ۱۸میلیون تومانی، ۲میلیون و ۶۰۰هزار است که پس از گذشت ۷دوره ۶ماهه، و در صورتی که میزان سپرده ۶میلیون تومان باشد پس از گذشت ۳ دوره ۶ماهه متقاضی، تسهیلات فوق را دریافت می‌کند. باز پرداخت تسهیلات با توجه به درخواست کتبی گیرنده تسهیلات می‌تواند به صورت ساده یا ترکیبی (پلکانی و ساده) تعیین شود.

در خصوص احراز توانایی متقاضی در پرداخت اقساط تسهیلات، صرفا اظهار کتبی درآمد ماهانه ابرازی متقاضی ملاک تصمیم‌گیری خواهد بود.

واحدهایی مشمول اخذ تسهیلات خرید و تکمیل احداث مسکن بانک هستند که مشخصات و ضوابط تعیین شده توسط بانک‌ در آنها رعایت شده باشد.

رعایت مشخصات اعلام شده برای واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات بانک با توجه به ضوابط جاری بانک‌ در مقطع اخذ تسهیلات برای همه گیرندگان تسهیلات الزامی است.