فاطمه بهادری - تعاونی‌های اعتباری کارسازان آینده و مشیز موافقت اصولی خود را برای تبدیل شدن به موسسه مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی دریافت کردند. از میان ۱۱ موسسه مالی و اعتباری که بنابر اظهارات مظاهری، رییس کل سابق بانک مرکزی نسبت به دریافت مجوز از سوی بانک مرکزی موظف شدند، سه تعاونی اعتباری مجوز موافقت اصولی نداشتند که با ارائه مجوز به تعاونی کارسازان آینده و مشیز، در‌حال‌حاضر تنها تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه دارای موافقت اصولی و مجوز تطبیق و تغییر نیست.

تعاونی اعتباری مشیز که به بخش خصوصی استان کرمان تعلق دارد در پایان خردادماه امسال دارای منابعی در حدود ۱۲۸میلیارد تومان و مصارفی در حدود ۸۹میلیارد تومان بوده است.

دارایی‌های این تعاونی اعتباری با ۶۵شعبه، ۱۳۸میلیارد تومان و بدهی‌هایش نیز ۱۳۸میلیارد تومان است. در عین تعاونی اعتباری کارسازان آینده با مدیریت بنی‌جمالی دارای ۱۴۴میلیارد تومان منابع و ۹۹میلیارد تومان مصارف است. این تعاونی اعتباری در پایان خردادماه امسال دارای ۱۰۱شعبه بوده و دارایی‌ها و بدهی‌‌های آن به ترتیب ۱۶۰ و ۱۵۳ میلیارد تومان است. این تعاونی اعتباری پس از کسب مجوز نهایی تبدیل به موسسه مالی و اعتباری قصد دارد درخواست‌اش را برای تبدیل شدن به بانک به بانک مرکزی ارائه کند.

اما تعاونی اعتباری ثامن‌الائمه که از میان ۱۱ موسسه تحت نظارت بانک مرکزی هنوز مجوز تطبیق و تغییر را از بانک مرکزی دریافت نکرده است، متعلق به بنیاد تعاون سپاه است. این تعاونی اعتباری دارای ۵۲۳ شعبه و منابعی در حدود ۲هزارو ۲۶۰میلیارد تومان و مصارف آن در حدود یک هزارو ۸۹۰میلیارد تومان است. دارایی‌های این تعاونی اعتباری ۲هزارو ۴۸۰میلیارد تومان و بدهی‌هایش ۲هزارو ۴۴۰میلیارد تومان است.