تخفیف‌های بیمه‌ای برای کنترل کانون‌های خطر 

عکس: نگار متین‌نیا

لیلا اکبرپور - نخستین همایش ملی ایمنی، سلامت و محیط‌زیست (H.S.E) با شعار انسان سالم محور توسعه پایدار روز گذشته برگزار شد.

دکتر جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی در این همایش با بیان اینکه بیش از ۲۷۰میلیون حادثه ناشی از کار سالانه در دنیا اتفاق می‌افتد، گفت: ۴درصد از تولید ناخالص داخلی هر کشوری صرف جبران خسارات ناشی از کار می‌شود که در ایران این رقم کمتر از ۲درصد است.

او با یادآوری اینکه هزینه ۴درصد تولید ناخالص داخلی کشورها برای جبران خسارات حوادث ناشی از کار رقم قابل توجهی است، افزود: ۸۸درصد از حوادث ناشی از کار منشا انسانی داشته و تنها ۱۲درصد حاصل عوامل محیطی است. وزیر کار با تاکید بر مساله ایمنی در کارگاه‌ها گفت: در دانشکده ایمنی و بهداشت کار نیز سطح علمی افزایش یافته و تاسیس مراکز مشاوره ایمنی و محیط‌زیست مدنظر وزارتخانه قرار دارد.

رییس کل بیمه مرکزی ایران نیز با ارائه پیشنهادی مبنی بر طراحی یک نشان ایمنی که براساس نشانه‌‌های چهار سازمان در امر ایجاد ایمنی کار و سلامت نقش اساسی را ایفا می‌کنند و اهدای آن به کارگاه‌های تولیدی و صنعتی که نکات ایمنی را رعایت می‌کنند، سخنرانی خود را آغاز کرد.دکتر فرشباف ماهریان با بیان اینکه گسترش ایمنی و ایجاد امنیت در فضای کسب‌و‌کار یکی از اهداف تعریف شده در بیمه مرکزی است، گفت: بیمه‌های بازرگانی با شناخت و ارزیابی ریسک‌ها و خطرات پیرامون آن بیمه‌های لازم را جهت پوشش آنان طراحی و با نرخ فنی حق بیمه‌ها به جامعه ارائه می‌دهند.

فرشباف با یادآوری اینکه شورای عالی بیمه مسوول تعیین نرخ و شرایط ریسک‌ها است، ادامه داد: چنانچه رعایت نکات ایمنی در محیط کار توسط کارفرمایان و مسوولان کارگاه‌ها موجب کاهش سوانح شود، صنعت بیمه تخفیفاتی در ارائه خدمات برای آنها منظور می‌کند.

رییس کل بیمه مرکزی ایران کاهش خسارات ناشی از توقف کار، کاهش هزینه‌های درمان، کاهش اتلاف وقت و هزینه برای درمان و از کارافتادگی کارکنان، کاهش هزینه‌های تعمیر تجهیزات و از همه مهم‌تر رعایت حقوق اولیه انسانی را آثار حضور بیمه در فعالیت‌های مختلف در عرصه‌‌های گوناگون عنوان کرد و گفت: بیش از ۳هزار پرونده مدیریت ریسک بر کارگاه‌های تولیدی کشور در بیمه مرکزی ایران در دست بررسی است و۱۵ واحد از ۳۰ واحد معرفی شده از طرف وزارت کار به عنوان واحدهایی که در رعایت نکات ایمنی نمونه بوده‌اند، قدردانی شده و تخفیفات ویژه‌ای در نرخ حق بیمه رشته‌های مختلف منظور خواهد شد. فرشباف با اشاره به اینکه رعایت نکات ایمنی و کنترل کانون خطر در واحدهای تولیدی موجب کاهش آسیب‌های ناشی از وقوع حوادث می‌شود و این مساله ضریب خسارات رشته‌های بیمه‌ای را کاهش می‌دهد، یادآورد شد: برای واحدهای نمونه در سه ردیف نخست اول تا سوم تخفیف ۱۵، ۱۰ و ۵درصدی منظور می‌شود که رقمی از ۳ تا ۱۰۰میلیون تومان خواهد بود.

یادآور می‌شود صنعت بیمه از ۳هزار و ۳۰۰میلیارد تومان حق بیمه تولیدی در سال ۸۶ معادل ۲هزار و ۶۴۰میلیارد تومان خسارت به عنوان غرامت به زیان دیدگان پرداخت کرده است.

سالانه بیش از ۲۹هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند که جبران این خسارات بیش از ۶۰درصد پرتفوی صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است.