تاکید بانک مرکزی بر اجرای سهمیه‌بندی تسهیلات بانکی

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور موظف به اجرای دستورالعمل سهمیه‌بندی تسهیلات براساس ابلاغیه بانک مرکزی است، از بررسی عملکرد ماهانه بانک‌ها در اجرای این دستورالعمل خبر داد.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با مهر در خصوص سهمیه‌بندی اعتباری تسهیلات بانکی گفت: سهمیه‌بندی اعتباری در بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی آمده است و بانک‌ها موظف به اجرای این دستورالعمل هستند. قائم‌مقام بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی مبتنی بر تغییر در مانده تسهیلات، اجرای سهمیه بندی اعتباری را به صورت منحنی و ماهانه بررسی می‌کند.

وی اظهار داشت: نتیجه نهایی اجرای دستورالعمل سهمیه‌بندی اعتباری پس از اتمام سال جاری با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص می‌شود.قضاوی افزود: بر اساس این بررسی‌ها مشخص خواهد شد که بانک‌ها تا چه حد توانسته‌اند اهداف سهمیه‌بندی اعتباری که در سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمده، تحقق ببخشند. براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، میزان تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی ۲۵درصد، صنعت ۳۳درصد، تولید و ساخت مسکن ۲۰درصد، صادرات ۷درصد و بازرگانی ۱۵درصد تعیین شده است.

بانک‌ها استقبال نکردند

رییس شورای عالی مدیران عامل بانک‌های دولتی نیز با تاکید بر اینکه تمام تسهیلات پرداختی بانک‌ها باید در قالب دستورالعمل بانک مرکزی باشد، گفت: این در حالی است که برخی از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به برخی از بخش‌ها همچون بخش کشاورزی استقبال نمی‌کنند.

علی صدقی در گفت‌وگو با مهر در مورد اجرایی شدن دستور‌العمل نحوه پرداخت تسهیلات بانکی گفت: این سیاستی است که اخیرا بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام تسهیلات پرداختی بانک‌ها باید در قالب این دستورالعمل باشد، تصریح کرد: این در حالی است که برخی از بانک‌ها از پرداخت تسهیلات به برخی از بخش‌ها استقبال نمی‌کنند.وی ادامه داد: به عنوان مثال در بخش کشاورزی، با وجود اینکه تاکید فراوان شده است، اما برخی از بانک‌های تجاری نسبت به این موضوع اهمیت نمی‌دهند.

صدقی که مدیرعامل بزرگترین بانک دولتی ایران (بانک ملی) است، تصریح کرد: این بانک نیز با وجود اینکه به شعب خود بر پاسخ به درخواست‌های اخذ تسهیلات در بخش کشاورزی، تاکید کرده و به شعب خود دستور داده که بدون محدودیت تسهیلات مورد نیاز در بخش کشاورزی را پرداخت نمایند، اما به دلیل ازدیاد تقاضاها این بانک قادر به پاسخگویی به تمام نیازها در این خصوص نیست.

وی همچنین با اشاره به عدم تصویب لایحه ۱۵هزار میلیارد تومانی افزایش سرمایه بانک‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به خط اعتباری ۶۰هزار میلیارد ریالی بانک مرکزی که قرار است به بانک‌ها برای ارائه به بخش تولید، داده شود، اشاره کرد و گفت: هنوز افزایش سرمایه بانک‌ها انجام نشده است.