لیلا اکبرپور - سیدحمید پورمحمدی، معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی از احتمال به تعویق افتادن واگذاری بانک‌های دولتی خبر داد و گفت: تاثیر تدریجی بورس ایران از بحران مالی جهان عرضه سهام بانک‌های دولتی را موکول به تشخیص متولیان بورس کرده است تا در صورت صلاحدید آنان این واگذاری‌ها انجام شود.

غلام‌رضا ارجمندی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس در این خصوص گفت: به دنبال تصمیم مجمع فوق‌العاده شرکت بورس در تغییر هیات‌مدیره، رویکرد جدیدی از واگذاری سهام بانک‌های دولتی در شرکت بورس حاکم شد.

او با اشاره به جلسه روز گذشته هیات‌مدیره جدید شرکت بورس افزود: سیاست جدید هیات‌مدیره ارزیابی مجدد بازار قبل از آغاز واگذاری سهام بانک‌های دولتی است تا عرضه سهام بانک‌ها با استقبال مواجه شود.

ارجمندی با یادآوری اینکه بانک‌های مشمول سیاست‌های کلی اصل ۴۴ هیچ‌گونه مشکلی برای واگذاری سهام خود ندارند، در مورد آخرین وضعیت این بانک‌ها گفت: بانک‌های مشمول واگذاری تمام شرایط ورود به بورس را دارند و اصلاح اساسنامه تنها بحث باقی مانده است که در آخرین جلسه مدیران خصوصی‌سازی، بورس و نماینده وزارت اقتصاد مقرر شد اساسنامه جدید به زودی توسط وزارت‌خانه در اختیار بورس اوراق بهادار قرار گیرد.

ارجمندی ادامه داد: برای عرضه سهام بانک‌های دولتی همه چیز مهیا است، اما اینک اکثر سهام در صف‌فروش بوده و سهامی نقل و انتقال نمی‌شود و در مجموع بورس شرایط مساعدی را برای عرضه سهام بانک‌های دولتی ندارد.

همچنین حمید پورمحمدی در خصوص عرضه بین‌المللی سهام بانک‌های دولتی مشمول واگذاری گفت: شرایط خرید بین‌المللی عرضه سهام بانک‌های دولتی در دست بررسی است و مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس باید موقعیت مناسب را برای عرضه سهام بانک‌ها شناسایی کرده و اطلاع دهند.

ارجمندی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس و معاون مالی بانک صادرات نیز در این خصوص گفت: متقاضیان خارجی برای خرید سهام بانک‌های دولتی درخواست داده‌اند که واگذاری سهام بلوکی بانک‌ها به خارجیان دور از ذهن نیست، اما قطعا از عرضه سهام اولیه بانک‌ها سهمی نصیب خارجیان نخواهد شد.

او در خصوص متقاضیان خارجی خرید سهام بانک‌های دولتی ایران گفت: کشورهای عربی به‌خاطر ارتباطات بانکداری اسلامی عموما متقاضی خرید سهام بانک‌های ایرانی به ویژه دولتی‌ها هستند. ارجمندی ادامه داد:‌ بانک‌های دولتی به خصوص بانک صادرات دارای شعب زیادی در منطقه خلیج‌فارس هستند و عرب‌ها با نحوه سرویس‌دهی بانک‌های ایرانی آشنایی کامل دارند، از این‌رو تقاضا برای خرید سهام بلوکی این بانک‌ها ازسوی کشورهای منطقه ارائه شده است.