استقبال طلافروشان از مالیات بر ارزش افزوده با بسترسازی مناسب

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده بدون اطلاع‌رسانی کامل برای اصناف به اجرا درآمد و اگر آموزش‌های لازم در این زمینه داده شود طلافروشان از آن استقبال می‌کنند.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه امروز (چهارشنبه) ۱۰۰‌درصد واحدهای صنفی طلا در سطح بازار باز هستند گفت: پس از مسائل پیش آمده در چند روز اخیر، تازه فرصتی پیش آمده که جلسات خود را با مسوولان سازمان امور مالیاتی کشور برگزار و مشکلات را مطرح کنیم تا راه‌حل‌هایی برای آن‌ها پیدا شود.

او گفت: متاسفانه قانون مالیات بر ارزش افزوده بدون اطلاع‌رسانی کافی آغاز شد، ضمن اینکه نظر اصناف در مورد تدوین این قانون در نظر گرفته نشده بود.

او تاکید کرد: تا قبل از اجرای این قانون سازمان امور مالیاتی حتی یک جلسه هم با اتحادیه برگزار نکرده بود و هیات رییسه اتحادیه هم از کم و کیف و ابعاد مختلف این قانون بی‌خبر بود؛ هنگامی‌که ما از قانونی بااطلاع باشیم می‌توانیم آن را برای اعضا به طرق مختلف تشریح کنیم.

او گفت: اتحادیه طلا و جواهر تاکنون طرح‌های بسیار زیادی را در سطح واحدهای صنفی به اجرا درآورده است که نمونه آن طرح امنیت واحدهای طلافروشی بود که نیروی انتظامی‌در مورد آن جلسات متعددی با ما داشت و نهایتا این طرح‌ بسیار موفقیت‌آمیز اجرا شد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به اینکه بسیاری از کسبه در مورد ابعاد این قانون دچار سوءتفاهم شده بودند گفت: تصور عمومی‌بر این بود که از زنجیره تولید تا توزیع طلا در هر مرحله سه‌درصد مالیات گرفته می‌شود؛ یعنی اگر یک گردن‌بند به مرحله توزیع نهایی برسد ممکن است ۱۲ تا ۱۸‌درصد اضافه قیمت پیدا کند؛ کسبه باید توجیه شوند که این قانون چنین مسائلی را به همراه ندارد.

کشتی‌آرای گفت: اینکه مالیات پرداختی در هر مرحله پس داده می‌شود، نحوه تنظیم فاکتورها و صورت‌حساب‌ها و بسیاری موارد دیگر باید به طور مداوم به صنوف آموزش و به طرق مختلف برای اصناف توضیح داده شود.

او تصریح کرد: قطعا اگر بسترسازی مناسب در این زمینه انجام شود اصناف و از جمله طلافروشان از این قانون استقبال می‌کنند.