نرخ کارمزد صدور انواع چک، حواله، وصول بروات بانکی و صندوق‌‏های اجاره‌‏ای اعلام شد.

به گزارش ایلنا، این کارمزدها که پس از مدت‌‏ها مورد ارزیابی واقع شده، با هدف افزایش درآمدهای سیستم بانکی و البته ایجاد یک بازار رقابتی افزایش محسوسی یافته است که بر اساس آن بانک‌‏ها در یک فضای رقابتی قادر خواهند بود این نرخ‌‏ها را افزایش یا کاهش دهند. بر این اساس، صدور چک بانکی برای هر فقره ۲هزار تومان و صدور چک بین بانکی هر فقره ۳هزار تومان کارمزد دارد. همچنین فروش ایران‌چک بانک مرکزی تا مبلغ ۳۰میلیون تومان بدون کارمزد و برای مازاد بر ۳۰میلیون تومان به ازای هر برگ ۱۰۰تومان کارمزد کسر می‌‏‌شود.

بر پایه کسب اطلاع خبرنگار ایلنا، کارمزد صدور حواله‌‏های برون‌شهری (تلفنی، دورنگار و حواله چک) معادل یک در هزار مبلغ حواله و حداقل ۶۰۰تومان و حداکثر ۶هزار تومان است. کارمزد ابطال حواله نیز برای هر فقره یک هزار و ۱۵۰تومان است و کارمزد دریافتی بابت صدور حواله نیز مسترد نخواهد شد.

این گزارش در خصوص کارمزد ارسال حواله از طریق سامانه سحاب حاکی است، برای انتقال مبلغ تا یک‌میلیون تومان کارمزد ۵۰۰تومان، از یک تا دو میلیون تومان کارمزد ۷۰۰ تومان، از ۲ تا ۳میلیون تومان کارمزد ۹۰۰تومان، از ۳ تا ۴میلیون تومان کارمزد یک‌هزار و ۱۰۰تومان و از ۴ تا ۵میلیون تومان کارمزد یک‌هزار و ۳۰۰تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است ارسال هرگونه حواله از طریق سامانه ساتنا بدون کارمزد است. برای خدمات فقدان چک بانکی و چک مسافرتی به غیر از ایران چک مبلغ ۱۷هزار تومان به صورت مقطوع کارمزد اخذ می‌‏شود. فقدان ایران‌‏چک بانک‌‏ها و بانک مرکزی یک‌درصد مبلغ چک حداقل ۱۷هزار تومان و حداکثر ۵۰هزار تومان کارمزد دارد.

در بخش وصول بروات برای هر فقره سفته‌‏های وصولی محلی و قبوض ثبتی ۲هزار و ۵۰۰تومان کارمزد اخذ می‌‏شود. همچنین برای هر فقره بروات عهده شهرستان سفته ۲هزار و ۵۰۰ تومان کارمزد اخذ می‌شود. کارمزد هر فقره بروات عهده شهرستان چک نیز ۲هزار و ۵۰۰تومان تعیین شده است.

بر پایه این گزارش، ابلاغ سفته و بروات برای هر نوبت یک‌هزار تومان و واخواست سفته برای هر برگ یک‌هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده است. همچنین نرخ کارمزد برای صندوق‌‏های اجاره‌‏ای به شرح زیر است: برای عملیات صدور سند اجاره (اجاره بهای سالانه و ودیعه) به ازای هر سانتیمتر مکعب حجم ۱۵ ریال (حداقل ۸هزار و ۵۰۰ تومان) و ودیعه اجاره ۸ برابر مبلغ اجاره بها، حداقل ۶۸هزار تومان اجاره اخذ می‌‏شود. براساس اعلام بانک مرکزی، جانبازان، معلولین و اسرای جنگ تحمیلی و خانواده‌‏های شهدا و کارکنان همان بانک از ۵۰درصد تخفیف در ودیعه و مال‌‏الاجاره برخوردارند. همچنین مفقودی کلیدها ۱۶۰۰تومان بدون هزینه قفل کارمزد دارد و تخلیه و هر بار استفاده از صندوق از کارمزد معاف است.