مرتضی دلخوش

اقتصاد ایران در شرایطی است که نیاز به هماهنگی زیاد در عرصه تصمیم‌گیری سیاسی و اقتصادی دارد با توجه به افزایش تحریم‌های همه جانبه که از کشورهای مختلف در حال انجام می باشد جا دارد دوستان داخلی شیوه معقولی را در پیش گرفته و آب در آسیاب تحریم‌کنندگان نریزند. در شرایطی که ما می‌توانیم با یک تصمیم صحیح و منطقی تلاطم بازارهای مالی را کاهش دهیم چرا اینقدر تاخیر؟ آیا منتظر انفجار بازارهای مالی و تورم بودیم؟ یا دنبال اهداف دیگری هستیم؟! بخش تولید: هرچند می‌دانیم افزایش سود بانکی باعث خارج شدن پول از بخش تولید و سرازیر شدن آنها به سمت بانک‌ها است، اما باید به این نکته توجه داشت که در ایران کاهش سود بانکی باعث نشد که پول‌ها به سمت بخش تولید سرازیر شود- که این خود نیز دلایل زیادی دارد- حال این نظام بانکی خواهد بود که با جمع‌آوری پول‌های کوچک مردم سرمایه‌ای عظیم جهت تامین مالی و نقدینگی بخش تولید فراهم کند.

بخش مسکن: رشد ساخت و ساز در هر کشوری به‌عنوان یکی از معیارهای رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود که با ایجاد اشتغال و رشد زیر بخش‌های آن همراه خواهد بود. در شرایطی که ما سود بانکی را افزایش می‌دهیم به چه صورت می‌توانیم مانع رشد بخش مسکن نباشیم؟ طبق آمارها ۹ ماهه ابتدای سال کشور با رشد چشمگیر و جهشی در ساخت و ساز همراه بودیم لازم است که سیستم بانکی با اتخاذ تدابیری همچون تامین مالی برای انبوه‌سازان و افزایش تسهیلات خرید مسکن برای خریداران مانع تاثیر منفی ناشی از افزایش سود سپرده‌گذاری در این بخش شود تا همچنان این بخش و زیر بخش‌های آن به حرکت رو به رشد خود ادامه دهند.

پیشنهاداتی در مورد سود سپرده‌ها:

برای جلوگیری از ایجاد بی‌نظمی اقتصادی و سفته‌بازی عده‌ای افراد سودجو بهتر است مکانیزم سود طوری شناور تدوین شود که نیم تا یک درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و این نرخ‌ها هر ماه یا هر سه ماه قابل بازنگری باشد. بنابراین اصراری بر سقف‌گذاری نرخ سود سپرده‌ها نباشد یعنی یک سیستم مدون و انگیزشی جهت پول‌های در دست مردم تهیه شود تا باز دوباره شاهد اینگونه نابسامانی اقتصادی در کشور نباشیم. هرچند افزایش سود بانکی در نظام اقتصادی مطلوب نیست ولی زمانی‌که شما تورم بالایی دارید چاره‌ای جز افزایش سود سپرده‌ها جهت پوشش تورم ندارید. امیدوارم که گردانندگان اقتصادی کشور به این امر پی برده باشند که اقتصاد یک علم و تجربه به‌همراه شرایط اقلیمی است نه فقط یک تجربه‌ای که از طریق آزمون و خطا به دست آید.