گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت سکه و دلار دیروز هم در ادامه تهدیدات روانی بانک مرکزی از یک سو و افت بیشتر قیمت سکه دولتی به ترتیب ۱۵ هزار تومان و ۱۵ تومان ارزان‌تر شدند. این در حالی است که اغلب سکه‌فروشان بازار با موقتی ارزیابی کردن این شرایط از فروش سکه خودداری کردند و در نتیجه قیمت‌های فروافتاده به تدریج بازگشت. دیروز همچنین برخی برای خرید سکه به بازار مراجعه کردند. یکی از فعالان بازار نیز به دنیای اقتصاد گفت: در این شرایط بهترین فرصت برای خرید سکه و دلار فراهم شده است. دیروز بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را ۳۱ هزار و ۲۰۰تومان کاهش داد و آن را ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد. در واکنش به این کاهش، قیمت سکه در بازار با ۱۵ هزار تومان افت ۵۹۰ هزار تومان رسید. در بازار ارز نیز افت دلار ادامه داشت و با ۱۵ تومان کاهش به نرخ ۱۳۳۰ تومان به مردم فروخته شد. بانک مرکزی از روز دوشنبه در پی سخنان برنامه ریزی شده رییس کل این بانک در شورای گفت‌وگو در مورد حباب قیمت سکه که به ناگاه خبر از اراده این بانک برای کاستن ۸۰ هزار تومانی از قیمت سکه می‌داد، قیمت سکه دولتی را طی ۲ روز ۵۲ هزار تومان کاهش داد و از ۶۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان به ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسانده که بیش از ۸ درصد افت را به همراه داشته است. در این مدت تا روز گذشته قیمت سکه در بازار ۳۷ هزار تومان کاهش داشته و از ۶۲۷ هزار تومان با تقریبا ۶ درصد کاهش قیمت تا ۵۹۰ هزار تومان پایین آمده است. اینکه رییس کل بانک مرکزی در شرایطی که کارشناسان، نمایندگان مجلس و مسوولان نسبت به گران بودن قیمت ارز در بازار هشدار می‌دادند چرا ناگهان از تصمیم برای کاهش فوری قیمت سکه که از همان روز نیز عملی شد، در شورای گفت‌وگو سخن گفته است، را باید به نتایج ریالی این تصمیم در آینده‌ای نه چندان دور واگذار کرد، اما قبول اینکه قیمت سکه با توجه به نرخ جهانی طلا و حتی محاسبه قیمت دلار بازار آزاد در ارزیابی قیمت آن حبابی است، خود حرکتی قابل قبول از سوی رییس کل بانک مرکزی به شمار می‌رود. در همین حال اگرچه قیمت سکه دولتی ۵۲ هزار تومان ارزان‌تر تعیین شده، اما خبرهای رسیده از بازار نشان می‌دهد که تقاضای مردم برای خرید سکه دولتی از شعب منتخب بانک ملی به عنوان عوامل فروش این سکه‌ها برخلاف ادعا‌های مطرح شده، آنچنان که باید پاسخ داده نشده است. فروش سکه در بانک کارگشایی نیز باتوجه به بازار سازی‌های برخی عوامل ناشناخته قیمت را به طور عمدی بالاتر برده و عملا دستیابی به قیمت تعیین شده را ناممکن کرده است. در نتیجه میزان سکه تزریق شده به بازار آنچنان قابل توجه نبوده و افت قیمت سکه در بازار به دلیل جو روانی ایجاد شده و فروش هیجانی ناشی از مراجعه سکه فروشان خانگی به بازار صورت گرفته است. نفروختن سکه به قیمت ۵۸۰ هزار تومان در صبح دیروز از سوی کاسبان سکه فروش این ادعا را ثابت می‌کند. تنها دارندگان سکه خانگی اقدام به فروش سکه کردند. در بازار کاسبان همه سکه خریدند. با بالا رفتن قیمت سکه تا ۵۹۰ هزار تومان شرایط بازار تغییر کرد و برخی از سکه فروشان بازار اقدام به فروش آن کردند. دیروز قیمت سکه بازار تا ۵۸۰ هزار تومان هم رسید، اما تا بعد از ظهر به ۵۹۰ هزار تومان رسید. در همین حال سکه طرح قدیم نه تنها کاهش نیافت بلکه با ۱۰ هزار تومان افزایش با رسیدن به ۶۲۵ هزار تومان، گران‌تر هم شد. در این میان افت قیمت پیش‌بینی شده برای معامله سکه در بازار آتی با شدت بیشتری اتفاق افتاد که برخی از فعالان این بخش خود را زیان دیده اصلی این بازی می‌دانند.

قیمت سایر سکه‌ها در بازار

قیمت سکه طرح قدیم دیروز با ۱۰ هزار تومان افزایش به ۶۲۵ هزار تومان رسید. نیم سکه در مقابل ۱۰ هزار تومان افت کرد و به ۲۹۰ هزار تومان رسید. در این میان ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان کاهش به نرخ ۱۴۷ هزار تومان فروخته شد.

سکه دولتی

قیمت سکه دولتی همان‌طور که گفته شد با ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد. بانک مرکزی قیمت نیم سکه را نیز با ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان کاهش ۲۷۷ هزار و ۶۸۰ تومان تعیین کرد.قیمت ربع سکه هم ۷۲۸۰ تومان کاهش یافته و ۱۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. قیمت سکه گرمی در بانک مرکزی با ۲۰۸۰ تومان کاهش ۷۳ هزار و۸۴۰ تومان تعیین شد.

بازار ارز

دلار در بازار روز گذشته ۱۳۳۰ تومان فروخته شد که نسبت به نرخ روز دوشنبه ۱۵ تومان دیگر افت را ثبت کرد. در این بازار قیمت دلار البته به نرخ ۱۳۳۵ تومان هم در برخی مناطق بازار اعلام شد. بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۳ تومان کاهش داده و ۱۰۸۵ تومان تعیین کرد. از قیمت دلار در بازار فرعی نیز ۴۳ ریال کاسته شده و ۱۱ هزار و ۹۳۶ ریال اعلام شد. قیمت سایر ارزها نیز در بازار ارز دیروز کاهشی بود. یورو با ۲ تومان افت قیمت ۱۸۲۵ تومان فروخته شد. پوند انگلیس نیز ۸ تومان ارزان شد و ۲۱۳۰ تومان اعلام شد. صد ین ژاپن در این بازار ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به نرخ ۱۷۲۰ تومان به متقاضیان فروخته شد. قیمت ریال عربستان و درهم امارات هم تحت تاثیر افت قیمت ارزهای عمده ارزان شده و با ۱۵ تومان و ۶ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۳۴۵ تومان و ۳۷۰ تومان فروخته شدند.

طلا در بازار‌های جهانی

روز گذشته قیمت طلا همچنان بالای ۱۷۰۰ دلار باقی ماند و تا عصر دیروز به وقت تهران به ۱۷۱۵ دلار رسید که نسبت به روز دوشنبه تغییر چندانی نداشت. افزایش قیمت یورو در مقابل دلار و افزایش قیمت نفت از جمله مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت طلا در ۲۴ ساعت گذشته اعلام شده است. در بورس‌های جهانی شاخص همه بازار‌ها در آمریکا، اروپا و آسیا افزایشی بود. از اروپا خبر رسید که اوراق قرضه ایتالیا برای سررسید در سال ۲۰۱۴ با افزایش قابل توجه تقاضا روبه‌رو بوده است که قیمت یورو را در مقابل دلار بالا برد. امید به نتایج مثبت اجلاس وزرای دارایی اروپا در روز گذشته نیز در بالا بردن و نوسان مثبت قیمت طلا موثر بوده است.