دنیای اقتصاد- بهای طلا در اولین روز کاری این هفته معاملات جهانی در پی برگزاری انتخابات نخست‌وزیری اسپانیا و پیروزی جناح مخالف دولت در این کشور با افت قابل‌توجه به زیر ۱۷۰۰ دلار بازگشت و حتی نرخ ۱۶۹۰ دلار برای هر اونس را نیز لمس کرد. به دنبال کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه در بازار داخلی با ۵ هزار تومان کاهش تا محدوده ۶۰۰ هزار تومان ارزان شد. در بازار ارز نیز افت قیمت‌ها کماکان ادامه دارد. دلار آمریکا دیروز ۱۰ تومان ارزان شد و به نرخ ۱۳۱۵ تومان رسید. افت قیمت طلا به زیر ۱۷۰۰ دلار

بازار ارز و سکه همچنان در مسیر کاهش قیمت

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: به دنبال افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی و کاهش ادامه‌دار قیمت دلار در بازار داخلی، قیمت سکه ۵۰۰۰ تومان کاهش داشت و تا ۶۰۰ هزار تومان پایین آمد. همچنین دلاردر بازار آزاد ۱۰ تومان دیگر ارزان شد و به ۱۳۱۵ تومان رسید.

قیمت ارز در روز‌های اخیر و مشخصا از اول هفته با ابراز نگرانی تکراری وزیر اقتصاد از بالا بودن نرخ ارز و انتظار برای اتخاذ یک سیاست ارزی تعدیل‌کننده از سوی بانک مرکزی با افت قیمت روبه‌رو بوده است. شرایطی که کارشناسان دلایل روشنی برای آن اعلام نکرده‌اند. از سویی با انتصاب معاون ارزی جدید بانک مرکزی برخی سیاست‌های اعلامی که پیش‌تر در قالب گفت‌وگو و نشست‌های مطبوعاتی به بیرون درز می‌کرد، در‌ هاله‌ای از ابهام فرورفته است که برخی کارشناسان وجود همین عدم شفافیت‌ها را دلیلی برای تحلیل بردن اشتهای کاذب در بازار ارز اعلام کرده‌اند. این شرایط در حالی است که بر اساس تازه ترین خبر‌ها تحریم بانک مرکزی ایران از دستور کار غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها خارج شده که خود موجب رفع نگرانی‌های جدی از بازار ارز کشور به حساب می‌آید.

قیمت طلا در اولین روز کاری بازار‌های جهانی با بیش از ۳۰ دلار کاهش به زیر ۱۷۰۰ دلار رسید و حتی قیمت ۱۶۹۰ دلار برای هر اونس را نیز لمس کرد. طلا در اولین روز کاری هفته در بازار لندن با افت شدید قیمت مواجه شد. در بیان دلایل کاهش قیمت طلا موارد مهمی عنوان شده است که از این میان مستولی شدن شرایط احتیاطی در بین سرمایه‌داران و خرید‌های احتیاطی بعد از نتایج انتخابات اسپانیا مهم‌ترین دلیل عنوان شده است. با مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات اسپانیا و پیروزی حزب مخالف دولت در این کشور و شرایط شکننده آن با توجه به قرار داشتن نام این کشور در فهرست کشورهای بدهکار اروپایی، خرید طلا با افت تقاضا مواجه شده و عملا سرمایه داران در خرید طلا محتاط‌تر شدند که در افت قیمت طلا بیشترین تاثیر را داشت. در عین حال برابری دلار در برابر یورو و اغلب ارزها تقویت شد که دلیل دومی برای کاهش قیمت طلا عنوان شده است. همچنین نگرانی از افت قیمت نفت در بازار‌های جهانی دلیل دیگری برای کاهش قیمت طلا اعلام شده است. تداوم بحران در اروپا و چشم‌انداز افت نرخ رشد اقتصادی از منظر برخی کارشناسان موجب افت تقاضا برای نفت اعلام شده است که بر کاهش قیمت نفت نیز بی تاثیر نبوده است. در همین شرایط بازار‌های بورس در آسیا، اروپا و آمریکا با افت شاخص روبه‌رو بوده است.

در روز‌های اخیر نیز اعلام شده که یکی از سهامداران عمده بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در جهان SPDR تعداد سهام خود در این صندوق را از ۵/۳۱ میلیون سهم به ۳/۲۰ میلیون سهم کاهش داده و عملا دارایی‌های طلایی با صف فروش مواجه شده است.

در این میان در جریان افت قیمت طلا در روزهای اخیر یک کارشناس پیش‌بینی کرد که قیمت طلا تا پایان سال میلادی جاری با افت شدید تری مواجه شود.tony hall مدیر سرمایه‌گذاری یک شرکت مالی در بازار‌های جهانی در گفت‌وگویی اعلام کرد که قیمت طلا تا پایان سال میلادی جاری با افت ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلاری روبه‌رو خواهد شد. در صورت بروز چنین شرایطی قیمت طلا تا ۱۵۰۰ دلار پایین خواهد افتاد.

از فدرال رزرو نیز خبر می‌رسد که میزان سپرده‌گذاری بانک‌های غیرآمریکایی در فدرال رزرو آمریکا از ۳۵۰ میلیارد دلار پایان سال ۲۰۱۰ به ۷۱۵ میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است که ارزش دلار را تا حدی در مقابل سایر ارزها تقویت کرده است.

افت قیمت سکه در بازار آزاد

قیمت سکه دیروز با ۵۰۰۰ تومان کاهش دیگر تا محدوده ۶۰۰ هزار تومان ارزان شد. سکه طرح قدیم هم در این میان با ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت ۶۲۰ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه ۲۰۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان ارزان شده و به ترتیب ۲۹۳ هزار تومان و ۱۴۸ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار بدون احتساب اجرت ساخت با ۳۰۰۰ تومان کاهش به ۲۳۶ هزار تومان رسید.

سکه‌های دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را با ۱۵۶۰ تومان کاهش ۶۰۱ هزار و ۱۲۰ تومان تعیین کرد. همچنین قیمت نیم سکه و ربع سکه هر یک با ۱۰۴۰ تومان افت قیمت به ترتیب ۲۹۰ هزار و ۱۶۰ تومان ۱۴۶ هزار و ۱۲۰ تومان تعیین شد. در عین حال قیمت سکه گرمی بدون تغییر ۷۶ هزار و ۹۶۰ تومان ثابت ماند.

بازار ارز

قیمت‌ها در بازار ارز دیروز اغلب با افت مواجه شد. در بازار آزاد قیمت دلار آمریکا با ۱۰ تومان کاهش به ۱۳۱۵ تومان رسید. دلار مداخله‌ای نیز با ۵ تومان کاهش به نرخ ۱۳۰۰ تومان به صرافان فروخته شد و آنها ملزم به فروش آن به نرخ ۱۳۰۵ تومان شدند. نرخ مرجع دلار در این بین بدون تغییر ۱۰۸۸ تومان ثابت ماند که در نتیجه اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار دیروز تا ۲۲۷ تومان افت کرد. در مقابل قیمت دلار بازار فرعی با ۲ ریال افزایش به ۱۱ هزار و ۹۷۲ ریال رسید.

در بازار آزاد قیمت یورو نیز کاهش محسوسی داشت و با ۱۵ تومان افت به ۱۸۰۵ تومان رسید. در همین حال قیمت یورو در بازار فرعی با ۲ ریال کاهش به نرخ ۱۶ هزار و ۱۸۵ ریال تعیین شد. در بازار ارز آزاد پوندانگلیس هم ۲۰ تومان ارزان شده و ۲۱۳۵ تومان فروخته شد؛ در حالی که قیمت آن در بازار فرعی با ۲۱ ریال کاهش تا ۱۸ هزار و ۸۹۳ ریال پایین آمد.هر یکصد ین ژاپن هم در بازار آزاد با ۱۰ تومان کاهش ۱۷۳۰ تومان فروخته شد. قیمت درهم در بازار آزاد نیز ۲ تومان کاهش یافته و به ۳۶۳ تومان رسید؛ در حالی که قیمت آن در بازار فرعی ۱ ریال افزایش یافته و ۳۲۶۰ ریال تعیین شد.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز ۳۴/۱ بود.